turak Skrevet 16. mars 2011 Del Skrevet 16. mars 2011 Ganske enkelt spørsmål, kan en person som er umyndig i norge eie aksjer i et utenlandsk selskap? Tanken bak dette er om man rett og slett kan unngå norsk lovgivning som hindre mindreårige i og opprete selskaper ved å starte opp selskapet i et skatteparadis. Vis ikke starte opp, arve eller få etter at en myndig person har startet selskapet. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 16. mars 2011 Del Skrevet 16. mars 2011 Det spørs på lovgivningen i det aktuelle landet. Men det er få skatteparadis som har en myndighetsalder under 18 år. Lenke til kommentar
turak Skrevet 16. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2011 Det spørs på lovgivningen i det aktuelle landet. Men det er få skatteparadis som har en myndighetsalder under 18 år. Isle of Man er et skatteparadis(Tax haven), der er myndighetsalderen 14 år. Vil det si at selv om man er umyndig i Norge vil myndighetene på Isle of Man behandle deg jurdisk som en myndig person, uten at den norske stat kan blande seg? Vis det du sier stemmer burde man både kunne starte et selskap der og åpne kontoer der uten og være 18(?). Lenke til kommentar
nahojp Skrevet 17. mars 2011 Del Skrevet 17. mars 2011 Det spørs på lovgivningen i det aktuelle landet. Men det er få skatteparadis som har en myndighetsalder under 18 år. Isle of Man er et skatteparadis(Tax haven), der er myndighetsalderen 14 år. Vil det si at selv om man er umyndig i Norge vil myndighetene på Isle of Man behandle deg jurdisk som en myndig person, uten at den norske stat kan blande seg? Jeg antar det. Men de eneste som kan gi deg et absolutt svar på det er myndighetene på Isle of Man. Forøvrig kan umyndige eie aksjer og opprette bankkontoer i Norge også, så jeg skjønner ikke helt hva du forsøker å oppnå. Lenke til kommentar
turak Skrevet 17. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2011 Det spørs på lovgivningen i det aktuelle landet. Men det er få skatteparadis som har en myndighetsalder under 18 år. Isle of Man er et skatteparadis(Tax haven), der er myndighetsalderen 14 år. Vil det si at selv om man er umyndig i Norge vil myndighetene på Isle of Man behandle deg jurdisk som en myndig person, uten at den norske stat kan blande seg? Jeg antar det. Men de eneste som kan gi deg et absolutt svar på det er myndighetene på Isle of Man. Forøvrig kan umyndige eie aksjer og opprette bankkontoer i Norge også, så jeg skjønner ikke helt hva du forsøker å oppnå. Problemstillingen fasinerer meg, er ikke noe jeg prøver og oppnå. Vis en mindreårig i Norge vil drive med aksjer må vergen stå til ansvar for alt, for og ikke snakke om det faktume at en mindreårig ikke kan sitte i styret vis en eier et norsk AS. Spørsmålet var forøvrig angående utenlandske aksjer, jeg vet alt jeg trenger og vite om mindreårige å aksjer i Norge pga vergemålsloven - det nevnes derimot ikke noe om aksjer i utlandet. Begrensingene for mindreårige som oppreter kontoer i Norge er ikke akkurat få, blant annet siden man ikke kan ha gjeld får du ikke ha kreditt kort, ikke en gang et kortnummer. Vis du har mer en 75.000 sparker enda flere begrensninger til. Hvis man vil ha et kreditt kort kan kontoen åpnes i vergens navn men med ditt bilde og navn på kortet. Lenke til kommentar
nahojp Skrevet 17. mars 2011 Del Skrevet 17. mars 2011 Spørsmålet var forøvrig angående utenlandske aksjer, jeg vet alt jeg trenger og vite om mindreårige å aksjer i Norge pga vergemålsloven - det nevnes derimot ikke noe om aksjer i utlandet. Er det Vergemålsloven du egentlig lurer på? Uten at jeg har finlest loven antar jeg at den omfatter formue i utlandet. Intensjonen med loven er å beskytte mindreåriges formue mot uvettig spekulasjon, og behovet for det er like stort (eller lite) uavhengig av hvilken børs aksjene er kjøpt på eller hvilken bank kontoen er i. Så Overformynderiet vil tre inn dersom formuen er betydelig, selv om pengene er plassert i utenlandske aksjer. Så kan du for så vidt ha pengene i et skatteparadis som ikke gir opplysninger til norske myndigheter. Overformynderiet gjør ikke noe med penger de ikke vet om. Men da begår du skatteunndragelse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå