Mannen med ljåen Skrevet 16. mars 2011 Del Skrevet 16. mars 2011 (endret) Likestillingen har etter mitt syn gått for langt. Det handler ikke lengre om å likestille kjønnene, men om å favorisere kvinnene, så de får den posisjonen menn tidligere hadde. Kvinner skal kvoteres inn i styret i bedriftene, selv om de ikke er den best kvalifiserte kandidaten. De får alltid huset, bilen, hytta, båten og ungene ved skilsmisseoppgjør. Og nå, sist men ikke minst: en tulling foreslår å gi lappen til kvinner før menn. Det er åpenbart at for å få de best mulige forutsetninger i livet, bør man være kvinne. Men dette er ikke et spørsmål om likestilling. Jeg lurer simpelthen på hvordan jeg, som er født med utovertiss, i lovens forstand kan bli registrert som kvinne? Slik at jeg får lavere krav, og dermed høyere karakter i gymtimene på skolen, lettere jobb i bedriftsstyrer der jeg ikke er bedre kvalifisert enn mannlige kandidater, lappen når jeg er 18 i stedet for 20 hvis dette mot formodning går gjennom og så videre... Spørsmålet er ikke et spørsmål om likestilling. Jeg lurer på hva som skal til for at en mann blir omregistrert som kvinne, for å ta del i kvinnens likestillingsfordeler. Kan jeg bli "kvinne" i lovens forstand, uten å ta kirurgi eller hormoner? Det er uansett for sent for meg. Jeg er gammel, har hatt lappen i årevis, og har en god jobb som jeg gjorde meg fortjent til uten kvotering. Men jeg bare lurer. Vi har jo likhet for loven. Så hvorfor skal bare kvinner ha rett til å være kvinner? Endret 16. mars 2011 av Mannen med ljåen 6 Lenke til kommentar
PerB Skrevet 16. mars 2011 Del Skrevet 16. mars 2011 Spørsmålet er ikke et spørsmål om likestilling. Jeg lurer på hva som skal til for at en mann blir omregistrert som kvinne, for å ta del i kvinnens likestillingsfordeler. Kan jeg bli "kvinne" i lovens forstand, uten å ta kirurgi eller hormoner? Nei! Lenke til kommentar
Narsissisten Skrevet 16. mars 2011 Del Skrevet 16. mars 2011 Artig tråd, omformuler den annerledes og du får nok en god diskusjon ut av det. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 16. mars 2011 Del Skrevet 16. mars 2011 Er det berre eg som antar det er eit skille mellom det å få fordeler fordi du ufrivillig er kvinne og det å velge å bli kvinne for å få fordeler? Er det fortsatt diskriminering dersom du sjølv setter deg i posisjon til å bli diskriminert? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 16. mars 2011 Del Skrevet 16. mars 2011 Såvidt jeg vet er det ingen rettslig regulering i Norge når det gjelder hvem som er menn og kvinner. Folkeregisterforskriften fastslår at man kan endre fødselsnummer ved endring av kjønnsstatus - håndbok i folkeregistrering fastsetter at det er Skattedirektoratet som skal foreta disse endringene. Hva Skattedirektoratet krever av dokumentasjon for endring må du henvende deg til dem om. Juridisk sett må du være å anse som kvinne dersom du har et "kvinnelig" fødselsnummer (med partall som niende siffer). Men ikke alle rettigheter er betinget av det å være kvinne alene - likestillingsloven § 3 annet ledd nummer 2 forutsetter f.eks. at du kan bli gravid eller føde. Slike rettigheter vil du selvfølgelig ikke være berettiget til, all den tid du faktisk ikke kan bli gravid eller føde. På samme måte kan man i teorien (uten at jeg har gjort særlig grundig research på dette punktet) anta at selv om du nå juridisk sett er å anse som kvinne, så faller du allikevel utenfor diskrimineringsvernet - fordi du ønsker å endre formalia for å oppnå fordeler uten å endre noen faktiske forhold. 1 Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 16. mars 2011 Del Skrevet 16. mars 2011 Jeg ser dog ingen fordeler man har som kvinne som man ikke har som man ut i fra det du skriver. Problemet, f.eks i styrerom, er at kvinnene ikke en gang har fått prøvd seg, at det har vært vanskelig, selv for godt kvalifiserte kvinner å komme seg innenfor styrerommene. På denne måten får man bevist at de "takler" det. Og du kan faktisk få foreldrepenger og lignende som mann også. Hvis du får gjennomsslag for adopsjon... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå