undrende32 Skrevet 16. mars 2011 Del Skrevet 16. mars 2011 Hei! Blir litt bakgrunnshistore først: Jeg har et enkeltmannsforetak og samarbeider sammen med selskapet der jeg jobbet før . Vi har avtalt å dele inntekten som kommer inn gjennom mitt fagfelt likt, 50-50. Selskapet som jeg samarbeider med har fått en del oppdrag gjennom en selger som ønsker å opprette et nytt AS i samarbeid med selskapet der jeg jobbet før. Disse skal da ha 50 % hver av eierandelene i det nyopprettede selskapet. Det jeg lurer på er hvordan jeg kan sikre meg den delen jeg har krav på, altså 50% av inntektene til firmaet der jeg jobbet før. Hvordan vil en slik avtaletekst se ut? Navnet mitt vil jo ikke stå som eier i det nyopprettede selskapet, men kan jeg ha en avtale som sikrer at jeg ikke blir lurt av firmaet jeg jobbet i før? (Litt bekymret for at hvis vårt samarbeid blir avsluttet så ser jeg ikke noe mer til de evt inntektene et eierskap ville gitt) Slik at jeg da i praksis får 25% av inntektene til det nyopprettede firmaet. Dette vil gjelde både faste månedlige inntekter og ved et evt salg av det nyopprettede selskapet. Om det kommer så langt kan jeg jo bare håpe, men liker å ha mitt på det rene. Det ble litt fram og tilbake her, spørr gjerne hvis noe er uklart. Takk for eventuelle svar. Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 16. mars 2011 Del Skrevet 16. mars 2011 (endret) Det er ikke så lett å forstå situasjonen her. Du samarbeider med et annet foretak slik at de skaffer deg oppdrag og til gjengjeld får de 50% av det du fakturerer? Eller videresender de deg arbeid og betaler deg halvparten av det de fakturere kundene? Hvorfor skal du ha 25% av inntektene til et nytt selskap? Og hvorfor kan du i så fall ikke få en andel av aksjene? Endret 16. mars 2011 av Ståle Nordlie Lenke til kommentar
undrende32 Skrevet 17. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2011 Takk for svar! Ja det er en litt uoversiktlig situasjon. Jeg samarbeider med et foretak som skaffer oppdrag på vegne av sitt firma. Jeg utfører deler av jobben og vi deler alle inntekter likt 50-50. Dette er bare noe vi har en muntlig avtale på. Kundene vet nok ikke om at jeg blir leid inn for å jobbe med deres prosjekt, de har bare avtale med firmaet der jeg jobbet før. På grunn av avtalen om at vi skal dele disse inntektene likt, vil jeg sikre meg at jeg får 25% av inntektene av det nyopprettede firmaet. Det vil nok ikke se like bra ut hvis jeg får en del av aksjene (Dette vil da vise at firmaet jeg samarbeider ikke har egne ansatte til å utføre denne jobben). Så slik jeg forstår det må jeg da ha en avtale med firmaet jeg samarbeider med om jeg har krav på 50 % av dets inntekter/eiendeler i det nyopprettede selskapet. Er dette i hele tatt mulig uten å stå som eier i det nye selskapet? eller holder det med en avtale mellom våre firma om at jeg eier 50% (av 50%, så 25%). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå