Mjauriksen Skrevet 16. mars 2011 Del Skrevet 16. mars 2011 Hei. Jeg er utvekslingsstudent i Pennsylvania, USA. Har allerede tatt en learners permit, og magler bare å kjøre opp. Spørsmålet mitt er rettet mot andre som har vært utvekslingsstudent i Pennsylvania (hver stat har egene regler mht kjøring). Måtte du oppføres under dine værtsforeldre/andre du kjørte med sin forsikring eller er det som i Norge at teoretisk sett er det den du øvelseskjører med som fører bilen, som vill si at så lenge du kjører med en som har forsikring er det greit? Takk for alle svar Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 16. mars 2011 Del Skrevet 16. mars 2011 (endret) Hm, synes å huske at du kan kunn få lappen dersom du er statsborger (ha et social security number), eller at du må har lappen fra ditt hjemland så kan da ta et midlertidig førerkort for å bruke i USA. How To How to Obtain a Pennsylvania Drivers License How to get an American Drivers License as a Non-Citizen Endret 16. mars 2011 av AvidGamer Lenke til kommentar
Mjauriksen Skrevet 24. april 2011 Forfatter Del Skrevet 24. april 2011 Hei. Dro til et Penn DOT center og fikk svar. Du trenger ikke være statsborger eller ha social security nummer. I reglene står det at du må framlegge bevis på oppholdstillatelse, samt SSN (social security number) ELLER brev fra et social security office som insinuerer at du ikke kvalifiserer for ett. dvs. at du må dra til ett social security office og formelt søke om SSN, det tar tid før søknaden behandles, men personen i skranken kunne i hvert fall i min situasjon se at jeg ikke kvalifiserte og skrev et brev som insinuerte at jeg ikke var kvalifisert som var godt nok for min saksbehandler på kjøresenteret. Du må også fylle ut noen papirer, pluss få en lege til å gi deg en rutine sjekk, men alt dette er lett tilgjengelig for alle, OBS, hvis du har forsikring (reise eller annet) dekker den ofte ikke rutine sjekker, men hvis du bestiller time og sier det er pga. f.eks. søvnproblemer og så tar med deg papirene og gjør en sjekk samtidig, vill den dekke det. En legesjekk ligger på rundt tusen lappen... med alle papirer i orden må du gjennomgå en teoritest på PC hvor du må ha minst 70% riktig på 14 spørsmål eller noe sånt (dette var ikke vanskelig) etter det for du en "permit" eller øvelseskjøre bevis. Du kan kjøre opp samme dag, alt du trenger er en bil, beviset ditt og forsikringsbevis (hvis du bruker enn annens bil, ha eieren be sitt selskap om et bevis for en student driver, det koster oftest ikke noe for dette. Hvis du failer, må du vente 1 dag før du kan prøve igjen, med mindre du er under 18, da må du vente 7 dager. Hvis du er under 18 må du også vente 6 måneder etter teoriprøven før du kan kjøre opp, pluss en foresatt/verge må signere på at du har øvelses kjørt minst 50 timer. Reglene i Norge per dag dato er mht amerikansk førerkort fra PA, at man trenger kun en praktisk kjøretest for den norske lappen. Dette må gjøres innen ett år siden du returnerer fra USA, og du må være 18. Lykke til. Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 24. april 2011 Del Skrevet 24. april 2011 Så det står ingen ting i kontrakten din med utvekslingsbyrået om dette? Da min søster reiste til USA sto det i hennes norske kontrakt hva hun ikke hadde lov til, deriblant kjøre bil, ha kjæreste, bruke rusimidler osv. Om det skulle stå, er det vel ikke akkurat et problem om man gjør noe av det, men det kan bli grunn for å sendes hjem av utvekslingsbyrået. Lenke til kommentar
fb60 Skrevet 28. april 2011 Del Skrevet 28. april 2011 Kjør på, ta førerkort. Sparer mange tusen kroner. Når du kommer hjem kan du kjøre med det amerikanske førerkortet i inntil 1 år, og innen den tid må du ta vanlig norsk oppkjøring m/skolebil for å beholde kortet. Dette koster 3-4000 kroner og blir dermed det førerkort i norge koster deg. Ingen dum løsning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå