Gå til innhold

Paris/Eiffeltårnet!

Anbefalte innlegg

Jeg og ei venninne skal til Paris ganske straks - hva bør vi se når vi har to hele dager til rådighet? Notre Dame har vi begge lyst til. Har vurdert Louvre, men ingen av oss er kunstkjennere, og tror det kan bli kjedelig.

Finnes det rimelig shopping noe sted? Et kjøpesenter med vanlige butikker liksom, ikke high fashion?

Også har jeg et ganske spesifikt spørsmål ang Eiffeltårnet.. Den glassheisen som går helt opp - er det glass i bunnen av denne også? Jeg er veldig redd for høyder, men det er ikke noe problem med en gang jeg er så sykt høyt over bakken som der, problemet blir å ta heisen opp. Har den glass i bunnen har jeg nubbsjangs..

Tusen takk hvis noen svarer :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg og ei venninne skal til Paris ganske straks - hva bør vi se når vi har to hele dager til rådighet? Notre Dame har vi begge lyst til. Har vurdert Louvre, men ingen av oss er kunstkjennere, og tror det kan bli kjedelig.
Louvre er veldig stort. Ikke dra dit uten en klar strategi for hva dere skal se. Forran det lille maleriet "La Joconde"(Mona Lisa) er det alltid veldig mye folk.. og lommetyver.
Finnes det rimelig shopping noe sted? Et kjøpesenter med vanlige butikker liksom, ikke high fashion?
Tati er billig, men vær forberedt på at mange rynker på nesen av det. Kjenner til at folk handler "i skjul" der og legger klærne i andre poser. Uteliggere går gjerne rundt med Tati-poser...

http://www.tati.fr/

Ellers burde dere finne mange butikker inne i Les Halles. Hundrevis av butikker i flere etasjer der.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

Hva man skal finne på der borte kommer jo helt an på hva man er interessert i. Louvre er jo verdenskjent og kan være greit å få med seg bare sån for å ha vert der. Jeg er selv ingen kunstkjenner, men min samboer er, og dermed så endte vi opp der. Direkte festlig var dte vel ikke for min del, men jeg likte atmosfæren.

Sacre Cæur er en del ab byen dere MÅ besøke. Ligger ca. en mil unna sentrum, men det er en liten landsby med skikkelig fin atmosfære og mange restauranter. Må oppleves.

Eiffeltårnet er jo et soleklart mål, men selv ble jeg fort lei. Er bare liksom ett sted man må oppleve. Å man må til tops når man først er der så klart :) Ikke noe glass i bunnen på heisen. Man kan gå i trapper opp til den første avsatsen hvis man vil utforske litt. Annbefaler også å spise på den restauranten som ligger i tårnet. Dyrt men godt :)

Paris er jo ikke en by jeg forbinder med flatfyll, men å sitte å ta seg en halvliter eller to og titte på livet er jo bare knall.

Hold deg unna "Getto'en" nord i byen. Vi gikk gjennom der (ved en feiltakelse) og det var mildt sagt en vemmelig opplevelse. Skjedde ikke noe, men det var skikkelig amrikansk film sammenlignbart. Går du gjennom der å sjangler mens du slenger med kjeften, så har du gått på en smell for å si det sån. Unngå det!

Kanalbåtene kan jo også være en god ide og slå seg med på. Bestill bord ombord og ta dere ett lite party evt.

Det finnes også noen gigantiske parker og få med dere dem dere rekker.

Når dte gjelder hotell så finn ett hotell som ligger rundt Eiffeltårnet. Da befinner du deg ganske i midten av der det skjer, og det er kort avstand til de viktigste severedighetene. Men ikke regn med å rekk over alt på en uke. Vi brukte 2 uker for å rekke alt som guideboka hadde å by på, og vi gikk dritmye!

Følg med på takstometeret når du tar taxi. Veldig varierende priser. Blir det for dyrt eller føler du deg lurt, så bare si at dere skal av. Ikke begynn å krangle med dem. Dem skjønner ikke hva du sier, og du skjønner ikke hva dem sier. (så sant du ikke kan fransk)

Mat/drikke koster omtrent som i Norge og ofte er det også dyrere. Paris er ikke ett sted man drar for å hive innpå billig øl.

Se opp for gateselgere. Mange av dem er så ekstremt pågående at en telefonselgere her hjemme fremstår som engler i forhold. Kjøp en liten symbolsk ting å gå videre. Man er tross alt på ferie.

Er aldri ett kjedelig gjørne i Paris og det skjer noe stort sett over alt, men forhør deg litt før du går for langt. Du vil ikke ende opp i en slik getto vi gjikk gjennom. Men Speilrefleksen på snei, og RayBan brilene på panna, og tykke lommebøker, samt for dem snål bekledning legger ikke akkurat en demper på inntjeningen dems. Det kom ett par etter oss som gikk ca. 20 meter bak oss, men dem gikk bort til gjengen sin igjen da vi gjorde svært lite av oss. Husker jeg slapp en fis, men den hørte dem heldighvis ikke...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...