Lautsprecher Skrevet 14. juli 2003 Del Skrevet 14. juli 2003 PC fryser fortsatt - kan ingen hjelpe? Pakk den inn i 2 ulltepper! Beklager denne posten...men eg måtte bare. Litt unødvendig men siden du beklager deg så lar vel Moddis'a den gå :wink: Lenke til kommentar
nosto Skrevet 14. juli 2003 Del Skrevet 14. juli 2003 gå inn i bios sett pci til agp på skjermkorte Lenke til kommentar
Newman Skrevet 14. juli 2003 Del Skrevet 14. juli 2003 Jeg hadde det samme problemet i over ett år selv. Pcen frøs hver gang jeg gjorde noe som krevde litt "kraft". Feilen var at hd`en var litt rassert, og alt ble bra da jeg kasta den. Hvis begge diskene dine sitter klistra inntil hverandre, så prøv å lag litt mer rom i mellom de. Nå mens det er sommer så er det også lurt å ta av den ene sia av toweret, min pc takler ivertfall ikke sommer varmen 8) Lenke til kommentar
Vicviper Skrevet 14. juli 2003 Del Skrevet 14. juli 2003 PC fryser fortsatt - kan ingen hjelpe? Pakk den inn i 2 ulltepper! Beklager denne posten...men eg måtte bare. LOL til siste forslag!!! men det var jo ikke dumt da.... hehe i og med at den fryser! men men. jeg har lest en god del av alle postene du har fått, har ikke orka lese alt for det står så mye av det samme. en venn har samme problem selv.... han har windows 2003 server enterprise edition. funker bra bortsett fra det med at hele greia stopper. tipset han fikk vare samme som han ene fyren her tipsa om : FLASH BIOS!!!!! ps. det kan skade. hvis du ikke veit åssen du flasher eller gjør noe feil :wink: OG EN TING TIL HVIS INGEN AV DELEN FUNKER!!! bare bytt til windows milenium.... ja jeg veit at dere kommer til å le av det siste, men seriøst: det kan vel ikke skade? ELLER? jo det kan jo det..... er jo bare win 98 og 2000 klæsja sammen og håpa på et bra resultat. LOL det funka ikke. HMMMM HVA MED WIN 99? har ikke testa selv da men... Lenke til kommentar
WikingTOR Skrevet 14. juli 2003 Del Skrevet 14. juli 2003 Takk til alle som har svart hittil. WikingTOR: Jeg har ingen kabinettvifter, og kommer nok til å gå til anskaffelse av dette snart. Men, saken er, hvorfor fryser da maskinen bare i Windows, og ikke i Mandrake 9.0? Riktignok utsetter jeg maskinen for mindre load i Mandrake, fordi jeg ikke spiller og slikt, men installasjon har gått fint hver gang. Dette er det som får meg til å tro at det er et software/driver-problem av noe slag. Men uansett, når du hadde et lignende problem som jeg, hadde du Socket A hovedkort med VIA-chipset? . Nei var Intel HK. Du kan også prøve å strippe maskinene for all hardware, sette inn minimum 1 hd og grafikkort og 1 cd og droppe alt annet, se om det hjelper og adde ting etterhvert. Har også værdt borti at HD kan gå for varme og fryse hele systemet, og det at det ikke fryser i mandrake er ikke så rart dersom varme er problement siden det er mye mindre resurskrevende.. Dersom du har fått prøvd med kabinettvifter og det fortsatt fryser så stripp maskinen til minimum (ja bruk også kun 1 ram brikke!) og test og deretter adder du hardware etterhvert.. Lykke til Lenke til kommentar
Logan Skrevet 15. juli 2003 Del Skrevet 15. juli 2003 I Windows 2000 fryser maskinen. I Windows XP fryser maskinen. I Mandrake 9.0 ser det ikke ut som den fryser. Altså kan det se ut som det er et software-problem. Det eneste som "taler imot" dette, er at det virker som frysene typisk kommer under load, f.eks ved installering av operativsystem, i spill eller lasting av større filer. Likevel vil jeg si at software er ok. Du har jo installert x antall ganger osv. Vær obs. på at forskjellige OS krever forskjellig ytelse. Noen OS krever mer "kraft", og derfor mer varmeutvikling. Du bør seriøst se å få litt sirkulasjon av luft i kabinettet ditt. Lenke til kommentar
Stream Skrevet 15. juli 2003 Del Skrevet 15. juli 2003 ikke noen trøst....men maskinen min henger seg sånn som du beskriver 3-4 ganger om dagen....forskjellen er at min maskin kan fryse rett etter oppstart eller mens jeg browser hw.no forumet også... har prøvd alle patcher og oppdateringer som finnes for oppsettet mitt i 1 år uten å finne noen løsning... men nå blir det ny pc Lenke til kommentar
JudgeHawk Skrevet 15. juli 2003 Del Skrevet 15. juli 2003 hadde noe tilsvarende for et halvt års tid tilbake.. Kjøpt spell ny maskin P4 2.6 maxitower m.m. og satte sammen herligheten på jobb. Alt funka, installerte XP og var happy. Fikk maskina hjem og begynte å installere driver til scanner. Bang! Kernel error, frysing og all annen mulig skit. Testet noen andre programmer og fikk tilsvarende feil. Byttet skjermkort, minne, lydkort... ALT! ingenting hjalp. Så røsket jeg ut alt som kunne finnes av ting jeg ikke trengte og satt igjen med hk, cpu, minne, ny disk, og en ny ide kabel. Plutselig funket det. Irritert som jeg var, begynte jeg å sette inn en og en ting og teste. Fant til slutt ut at det var TRE ting som var feil: 1. Den runde ide kabelen jeg hadde kjøpt var kresen på hvilken rekkefølge diskene stod på. 2. Den ene harddisken min holdt på å ta kvelden. 3. Installasjonsprogrammet til scanneren inneholdt en bug. Ikke lett, men til slutt funket det. Noen spm til trådstarter: Hvor langt ute i installasjonen stopper det? (dersom det er et stykke ut i installasjonen kan det skyldes varme) Har du testet å røske ut deler slik at du sitter med det minste du trenger? Har du byttet f.eks skjermkort til et kort av annet merke, eller bytter du mellom identiske deler? Det kan være en del som krangler med xp, men jeg vil allikevel anbefale at du setter inn 2 kabinettvifter. Selv min godt avkjølte maskin kan bli varm nå på sommeren. Lenke til kommentar
airguard Skrevet 15. juli 2003 Del Skrevet 15. juli 2003 Det kan ikke være varmen som gjør dette, da du kjører med kabinettdøra oppe. sjekk manualen til hovedkortet ditt og om du "sharer" pci kort som ikke funker med agp porten. PCI slot 1 skal vanlighvis ikke brukes hvis du har et agp kort, men dette kan være forskjellig fra hovedkort til hovedkort. men det er ikke sikkert at dette er ditt problem. Lenke til kommentar
Geir72 Skrevet 15. juli 2003 Del Skrevet 15. juli 2003 Hadde et lignende problem med et epox hovedkort. Pcen frøs i tide og utide. Tok ut agp kortet og satte inn et gammelt pci skjermkort som jeg hadde liggende. Opplevde aldri noe krasj etter dette , så jeg mener å tro/(etter å ha prøvd alt) at det må ha vært AGP-porten som var ustabil. Mulig du skulle prøvd dette.. verdt et forsøk Nå var imidlertid pci-kort løsningen ikke noe jeg kunne leve med, derfor ble kortet sendt tilbake til Databutikken.com. Etter ca. 1 1/2 måned ser jeg at de har giddet å sende meg en pakke....... upåklagelig service :-? Lykke til! Lenke til kommentar
SvovelSyre Skrevet 16. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2003 Jeg er helt sikker på at det er et software-problem som gir meg disse problemene. Dette er på grunn av at under installasjon av Mandrake går alt greit, mens installasjon av Windows ikke funker. Den fryser som oftest etter relativt kort tid, men det er ikke på et spesielt tidspunkt i installasjonen, noen ganger blir jeg nesten helt ferdig (før det fryser og jeg må starte på nytt). Dessuten skal det ikke være varme når jeg har testet med å ta av kabinett-døra, latt PC-en ligge med hardware opp, slik at varmluft fikk stige, samt at jeg gjorde det før klokken 12.00 på formidagen, slik at det var ikke kjempe-varmt i rommet, heller. Kronprinsen: Er relativt sikker på at det ikke er disk/kabel-issue, siden jeg har prøvd forskjellige kabler, samt at jeg kun kjører en disk av gangen. Jeg har prøvd uten nettverkskort (den frøys fortsatt) og med 3 forskjellige skjermkort (den frøys fortsatt), og disse to kortene er de eneste tillegskortene jeg har. airguard: Har AGP-port, men bruker ikke PCI-slot 1, så dette er nok ikke opprinnelsen til problemet mitt. Geir: Kan godt være noe iveien på AGP-porten, men det skulle jo også være merkelig om jeg har to hovedkort på rad med samme problem på AGP-porten? Og det er jo akkurat dette med tregheten til disse databutikkene (jeg klandrer ingen, de har mange kunder og mye å gjøre) som gjør at det er så lite "attraktivit" å sende ting tilbake, fordi det tar så veldig lang tid før man får det man skal ha... Jeg begynner derfor å bli ganske sikker på hva feilen er, fellesnevneren for dette hovedkortet og mitt forrige hovedkort, er at begge har VIA-chipset. Maskinen fungerer 100% i Mandrake, men fryser med en gang i Windows. Det må da være en eller annen driver Windows bruker som kan føre til problemer når det installeres for VIA-chipset, som ikke skjer i Linux fordi Linux bruker ande drivere? Mitt forrige hovedkort, forøvrig et AOpen AK73(A)-V, ga meg eksakt samme problem. Og til sist, tusen takk til alle som har svart på mine spørsmål og kommet med forslag. Lenke til kommentar
Gabba Skrevet 17. juli 2003 Del Skrevet 17. juli 2003 SvovelSyre: Jeg sa ikke at du sa at du bad om "ikke konstrukteive" tips. Det jeg mener er at med en gang noen nevnte noe om varme tidligere i tråden så kom du med noe "jeg vil ha konstruktive svar" tull. Det var dette jeg sikta til. RAM er en annen sak, jeg synes at det er like mye tull som deg. ANG. Linux VS Windows så må jeg ærlig innrømme at jeg ikke har mye peil, men jeg kan gjette meg frem til at Linux krever mindre av systemet. Dermed blir heller ikke CPU så varm og PC slår seg av. Det at problemet bare skjer i Windows utelukker også IDE kabelen som ble foreslått tidligere. Hva type Windows bruker du (pirat, original)? Om du bruker en "mindre lovlig" versjon kan det ha oppstått en feil på CD. Lenke til kommentar
flabben2k Skrevet 17. juli 2003 Del Skrevet 17. juli 2003 Jeg hadde et Abit SA6R hk og p3 800 133mhz mhz cpu, min pce funga fint i 2 år så en vakker sommer i ifjor klikka den rett før jeg dro inn i militæret, samme problem som deg, ville låse seg i spill , filmer, what ever du gjorde etter en stund. Prøvde å kjøre forskjelige os win9x , win2k, winxp, osv låset seg forde, testa å bytte ut alt, til og med å kjøpe nye psu , men låste seg forsatt , endte opp med at det var enten hk eler psu som var fucka, ka vet jeg ikke, men du kan jo teste cpu din på en kompis sin pc hvis han har samme hk som deg, eller et hk som støtter din cpu eller hans cpu på din hk. Jeg fikk ikke gjort dette, har lyst å finne ut det, er kjedlig å ha en hk + cpu liggens som er helt greit å ha kjørends, kjipt ikke å vite ka som er feil. test å installe program som måler graden på cpu din , jeg hadde ikke noe sånt program, vel følgte med et med hk cd men det ville ikke installers. Så det endte nå opp med jeg kjøpte meg nytt hk +cpu+ram og jeg hadde en pc igjen :wink: Så ikke se bort i fra det er ditt hk eller cpu som har fått feil på seg, for eks en transitor på hk ditt har gått til helvte å vil låse pcen din etterhvert Lenke til kommentar
flabben2k Skrevet 17. juli 2003 Del Skrevet 17. juli 2003 Hmm test å ta pcen din på et kaldt rom, kjølle rom for eks, og sett opp alt der, så finner du fort ut om pcen din blir for varm. Jeg gidda aldri å teste det , var for sløv til det :oops: Lenke til kommentar
artoffiction Skrevet 17. juli 2003 Del Skrevet 17. juli 2003 Har du sjekket at cpu kjøleren er ren? Om den er full av støv, vil den ikke være like effektiv som før. Ta av vifta og rens kjøleribba om det ser stygt ut. sjekk hele kabinettet inkl. alle kjøleribber på alle komponenter. Kan ikke skade, hvis du er forsiktig. Lenke til kommentar
Logan Skrevet 18. juli 2003 Del Skrevet 18. juli 2003 Jeg er helt sikker på at det er et software-problem som gir meg disse problemene. Dette er på grunn av at under installasjon av Mandrake går alt greit, mens installasjon av Windows ikke funker. Den fryser som oftest etter relativt kort tid, men det er ikke på et spesielt tidspunkt i installasjonen, noen ganger blir jeg nesten helt ferdig (før det fryser og jeg må starte på nytt). Dessuten skal det ikke være varme når jeg har testet med å ta av kabinett-døra, latt PC-en ligge med hardware opp, slik at varmluft fikk stige, samt at jeg gjorde det før klokken 12.00 på formidagen, slik at det var ikke kjempe-varmt i rommet, heller. Da skjønner jeg ikke hvorfor du spør. Hvis du er sikker, så ordner du dette selv eller? Lenke til kommentar
P4niX Skrevet 20. juli 2003 Del Skrevet 20. juli 2003 Har et Thermaltake III kabbinett med 7 kabbinettvifter + 2 harddiskvifter + en pci-vifte under skjermkortet. Allikevel låser maskinen seg etter en liten stund i alle spill og en sjelden gang når jeg ser film. Jeg tror fortsatt at dette problemet skyldes varme, men med en kabbinett-temp på 25 grader og en pci-vifte under skjermkortet som drar ut varm luft syns jeg det hele er litt merkelig. Ingen som aner hva som ellers kan vere problemet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå