Gå til innhold

PC fryser fortsatt - kan ingen hjelpe?

Anbefalte innlegg

Har i lengre tid hatt problemer med at PC-en min "fryser", det vil si, alt stopper opp, lyd stopper, men skjermbildet vises fortsatt. Etter dette skjer, må jeg restarte maskinen.

Det jeg har av hardware ser dere i signatur, og det dere sikkert vil be meg om, er å bytte minnebrikke osv. Poenget er, jeg har byttet omtrent alt som finnes av hardware i maskinen min, samt skiftet operativsystem flere ganger.

--

Prosessor har jeg byttet.

RAM har jeg byttet.

Hovedkort har jeg byttet.

Skjermkort har jeg byttet.

Nettverkskor har jeg tatt ut for å se om maskinen fortsatt frøys, og det gjorde den.

Harddisker har jeg to av, og maskinen fryser uansett hvilken av dem jeg bruker.

CD-rom har jeg prøvd en annen av, og maskinen frøys da også.

Strømforsyning har jeg prøvd en annen av, og maskinen frøys da også.

--

Det eneste jeg vel ikke har byttet er CPU-vifte. Men en ting jeg vet om den, er at den fortsetter å kjøre etter frys, så det virker ikke som problemet er den heller. (Er vel forøvrig en Igloo 2310 eller noe i den dur).

I Windows 2000 fryser maskinen.

I Windows XP fryser maskinen.

I Mandrake 9.0 ser det ikke ut som den fryser.

Altså kan det se ut som det er et software-problem. Det eneste som "taler imot" dette, er at det virker som frysene typisk kommer under load, f.eks ved installering av operativsystem, i spill eller lasting av større filer.

Forskjellene på Mandrake 9.0 og Windows-versjonene jeg bruker, er vel at Mandrake bruker andre drivere for skjermkort, nettverkskort, samt mitt innebygde lydkort, AC97. En ting jeg forøvrig har merket meg, er at Mandrake installerer AC97 av seg selv (driver følger med Mandrake), mens jeg i Windows (både 2000 og XP) må installere fra CD.

Kan vel også nevne at dette er et problem jeg har slitt med i kanskje et halvår, og at jeg begynner å bli ekstremt frustrert. Kan noen hjelpe? Lignende erfaringer? Si ifra. På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har sikkert vert foreslått før, men jeg graver like vel fram denne artikklen jeg da, kanskje den kan hjelpe.

VIA Problems

The trouble with "second tier" systems

Look up George's PCI latency patch to see just how deep the problem goes, affecting everything from sound cards and digital video cameras to system freezes and lockup issues when transferring large amounts of data over the IDE bus.

http://pcbuyersguide.com/hardware/motherbo...A-Problems.html

Lenke til kommentar

Takk til alle som har svart hittil.

Balfrog: Skal teste ut denne PCI latency-patchen du la ut link til snart. Det ser ut til at jeg må installere Windows XP på en annen PC, for så å flytte harddisken til min egen maskin, fordi jeg rett og slett ikke kommer gjennom installasjonen. (Det tar lang tid, og før eller siden fryser maskinen under installasjon, og jeg må starte fra scratch).

WikingTOR: Jeg har ingen kabinettvifter, og kommer nok til å gå til anskaffelse av dette snart. Men, saken er, hvorfor fryser da maskinen bare i Windows, og ikke i Mandrake 9.0? Riktignok utsetter jeg maskinen for mindre load i Mandrake, fordi jeg ikke spiller og slikt, men installasjon har gått fint hver gang. Dette er det som får meg til å tro at det er et software/driver-problem av noe slag. Men uansett, når du hadde et lignende problem som jeg, hadde du Socket A hovedkort med VIA-chipset?

Vifta: Sier det samme til deg som jeg sier til WikingTOR, at jeg tror det er software. Men, for sikkerhets skyld, hvilket grafikkort hadde du, og har du også Socket A hovedkort med VIA-chipset?

walestr: Mener å ha prøvd å installere VIA-4in1-driverene mange ganger før, uten at det gjorde ting bedre. Uansett, vet du om Linux/Mandrake har "egne" 4in1-drivere? Fordi det virker veldig som om mitt problem kun gjelder i diverse versjonen av Windows, og ikke i Mandrake.

Igjen, takk til alle som har hjulpet.

Lenke til kommentar

Logan, vær så snill. Greit nok at du finner dette "morsomt", men hadde du faktisk giddet å lese posten, ville du ha lagt merke til at problemet IKKE gjelder når jeg bruker Mandrake 9.0. Hva skal det bety da, at hvis man bruker Linux trenger man ikke kabinettvifter? Sannsynligvis ikke. Vær så snill, skal du blande deg inn i diskusjonen, kan du likesågodt komme med konstruktive forslag/hva du tror kan være feil. Og det skader ikke om du har lest det jeg funnet ut/erfart på PC-en, som for eksempel at maskinen kun fryser i Windows.

Lenke til kommentar

Pung ut noen hundre, kjøp vifter og mer RAM.

Hva i svarteste snakker du om?

Trenger jeg mer RAM? Nei.

Trenger jeg nødvendigvis vifter? Nei.

Vær så snill, kom med noe konstruktivt. Jeg er allerede ganske sikker på at det er et software-problem, altså tror jeg ikke det vil hjelpe med noe kjøp ditt, kjøp datt. Vær så snill, vær konstruktive der det er behov for det, ikke bare rams opp ting jeg må kjøpe. Sannsynligvis er det et software-problem, og jeg vil gjerne høre tips/erfaringer fra folk på dette området. Andres erfaringer med lik hardware og lignende problem er også interessant, men noen oppramsing av ting jeg bør kjøpe er lite interessant.

Lenke til kommentar

Jeg holder med Logan jeg, og må ta en pause selv :lol:

Du sier du har byttet alt, og gjort omtrent alt, enten er dette en fleip eller så gjenstår bare en ting å gjøre.

AMD uten kabinettvifter er håpløst dessverre :-?

Lenke til kommentar

Jeg holder med PutPut og Logan (selv om han er useriøs) og sier, kjøp deg et par kabinettvifter. Selv kjøpte jeg min PC med et lite WinOn kabinett. UTEN vifter. (Har AMD.) Da frøs den akkurat slik din gjør. Så skiftet jeg til et Chieftech, med tre ekstra vifter. Har aldri hatt problemer igjen.

Prøv å kjøre uten sidedør i et kjølig rom. Da ser du fort om det er problemet.

PS: OG ikke kom med noe "vær konstruktiv" piss. Vær glad for den hjelpen du få. :grumpy:

Lenke til kommentar

Dette høres ut som en vanskelig sak.

Siden maskinen fryser under innstallasjon av OS'et så vil jeg tro at det er en hardware feil.

Har du eventuelt prøvd å bytte IDE kablene?

Jeg hadde samme problemet med min maskin. Når jeg spilte GTA 3 klikket maskinen hver eneste gang. Jeg prøvde å bytte alt mulig.

Jeg hadde AMD, soundblaster live og noe annet stesj.. Dette skal visstnok ikke være en god blanding.

Jeg innstallerte både VIA service packs, Latency patcher og alt mulig dritt.

Helt til en fyr her på forumet sa at jeg burde sjekke ram'en. Jeg kjørte inn en bootcd med MEM86 programmet på og den fant feil på RAM. Når jeg byttet RAM så funket maskinen fint som snus.

Men til deg vil jeg anbefale å ta ut alle deler av pc'en som ikke du "trenger".

Altså nettverkskort, lydkort, andre harddisker, cd-rommer.

Bare kjør inni akkurat det du trenger for å innstallere og skift IDE kabler.

Utenom dette så har ikke jeg så mange andre gode tips.

CyC

Lenke til kommentar

Det ser ut som du har et problem som er relatert med varme ja, som sagt så liker varme å søke oppover og har du en del komponenter så står den varme lufta og godgjør seg inne i dataen...

En enkel måte å sjekke dette på er rett og slett å ta av kabinettdøra og eventuelt sette en bordvifte til å blåse rett inn i pcen på maks hastighet, er det sånn at den fortsatt fryser så er det nok ikke varmen som gjør det.

Hadde gjernet sett at du hadde postet litt info om hvor varm cpu er når den fryser , ta gjerne også på hdene og fortell om di er varme (sørg for å ta på kabinettet først).

Er det sånn at du ikke har bordvifte eller noe i det hele tatt så kan du legge pcen på siden med sidedøra av så at varmlufta stråler opp ut i det frie.

Så var det noen som nevnte ide kabler da, tviler på at dette kan være problemet da mandrake fungerer fint, heller det at windoze bruker litt for mye cpu kraft ...

Lenke til kommentar

Jeg føler med deg. Har hatt akkurat samme problem i 1/2 år.

Spart til pc i mange måneder så er det en pc som fryser jeg får.

Byttet omtrent alt....

Til slutt ble det til at jeg byttet hovedkort, nå fryser den bare en gang hver andre uke sånn ca.

Dvs. at det ikke var varme problem jeg hadde...

Feilen var harddisken som ikke var kompitabel, og hadde fucka seg litt opp etter første hovedkort. Så nå må jeg bruker IDE kabelen "feil/motsatt" vei i harddisken. ikke spør hvorfor dette funket..

Prøv en ny IDE kabel.

Hvis du bruker Western Digital kan denne ha problemer med noen hovedkort. Da kan du prøve å "klippe av" den nest ytterste pin'en på IDE kablelen. Dette kan høres veldig skummelt ut. I noen hovedkort følger en slik kabel (som har en oppkuttet pin på IDE kabelen) med.

Forresten, byttet du til et nytt hovedkort? Altså et hovedkort med et annet merke?

Lenke til kommentar

:yes: Mener fortsatt at du bør prøve og innstalere 4in1 . Hadde også prob med MSI HK.

Det er så langt jeg kjenner til ikke forskjellige typer 4in1 , men selvfølgelig versonsforskjeller.

Hvis ikke den versonen du har løser problemet ville jeg forsøkt en annen verson. ikke altid siste verson passer til dittt problem.....

Sikkert gode forslag tidligere her , men dette med ligner veldig på software problem ja.

Roger

Lenke til kommentar

Gabba: Ja, jeg kommer nok til å kjøpe meg noen kabinettvifter, men for nå mener jeg at det kanskje burde funke med å bare ha døra av. Og når du ber meg ikke be om konstruktive tips, ber jeg deg se etter hvor jeg har sagt dette. Når jeg har et problem, og folk ber meg kjøpe mer RAM, noe jeg aldeles ikke har interesse av å høre, og som heller ikke kan hjelpe til med å få fikse problemet, må det være lov til å be personen være konstruktiv. Dette gjelder vel forsåvidt også en annen post, grunnet at det ble fokusert vel mye på min hardware, når jeg er relativt sikker på at det er software. Men avskrive at det kan være varmeproblemer vil jeg ikke, men da vil det jo være merkelig at den aldri fryser i Linux, men kun i Windows. Og jeg ER glad for hjelpen jeg får, det er bare at "kjøp mer RAM" ikke er hjelp, det er tullprat som ikke hører hjemme i denne diskusjonen, hvor vi prøver å løse et problem.

Panikk: Ja, kjører hele tiden med kabinett-døra av, men jeg kan vel forsåvidt prøve å legge den ned så varmlufta stiger opp og ut av kabinettet også.

Avidi: Dette med IDE-kabler har jeg også tenkt litt på, men jeg regner med at det ikke er problemet, siden jeg har to stykker, samt dette med at problemene bare dukker opp i Windows. Forøvrig er det jo en Western Digital-disk jeg har. Ja, det stemmer at jeg byttet hovedkort, gikk fra AOpen AK73(A)-V til det jeg har nå, MSI KT333 Ultra-ARU. Problemet hadde jeg på begge hovedkortene.

walestr: Ja, skal prøve dette med 4in1-driveren så fort jeg faktisk får installert Windows igjen. FOrøvrig prøvde jeg å installere 4in1 som "løsning" når jeg hadde AOpen-hovedkortet, men det ble ikke bedre. Men som sagt, jeg kommer til å installere 4in1 snart, alt må jo testes.

Tusen takk til alle som har svart, setter pris på responsen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...