Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Mitsubishi Galant '97 GLX , en slitt traver!


Anbefalte innlegg

Hei kjære bilvenner!

 

Har saumfart diverse forum for å finne svar på mine problemer, men er tydeligvis ingen som har direkte de samme problemene om jeg har opplevd etter nyttår. For å få flest mulig presise svar har jeg bestemt meg for å legge alle kort på bordet. Jeg er ingen stor bil-kjenner når det kommer til det tekniske med biler, men vil si jeg kan gjennomsnittlig mye da jeg alltid har likt å skru. På forhånd vil jeg takke alle som tar seg tid til å lese om mine utfordringer og spesielt takk til dem som svarer til mine og kanskje andres fremtidlige utfordringer.

 

Bil: Mitsubishi galant 97 GLX, stasjonsvogn.

Dekk: Nokian H., type 7. (Nye for sesongen)

Km: 248000

Parkering: Siste 2 årene har bilen hvert parkert utendørs, stort sett uansett vær.

 

Bruker bilen hver dag, til skolen og jobb. Står parkert ute, her hvor jeg bor kan temperaturen variere alt fra -20 på vinterstid til rundt 20 grader på sommerstid, som gjør at den kan være alt fra en isklump til ferdig-oppvarmet og klar til bruk når jeg starter å kjøre. Vet at det ikke er bra å starte å kjøre bilen på kald eller mer frosset motor, men hverken jobben eller skolen tar hensyn til slikt(tydeligvis heller ikke han som bruker bilen til vanlig, som er undertegnede). Dette er noe jeg såklart kan ta mer hensyn til i framtiden.

 

Uansett, så har jeg en rimelig solid oppoverbakke på tur til skolen, i denne bakken er det 80 sone, som igjen betyr at farten varierer til alt i underkant av 90/100 km/t. Den siste tiden har jeg opplevd en risting i bilen (spesielt forfra) når jeg trør på gassen i denne bakken (eller i andre bratte oppoverbakker i høy fart), det har også forekommet at bilen rister litt når jeg trør på gassen i høyere turtall i lavere gir på flat mark. Spesielt sjåfør gjennom gasspedalen av alle ting som kjenner det best! Men som sakt så rister hele bilen. Dette er jeg virkelig interessert i å finne ut av, kom gjerne med teorier på hva det kan være!

 

Ellers har jeg hørt snikende knirking når jeg kjører over dumper, både fra overtrekket i bagasjerommet (tips om hvordan jeg skal få dette til å slutte å knirke, har vært i overskuelig framtid uansett vær), og trolig demperne (både framme og bak) i kalde temperaturer. Hva kommer det av at de kun knirker når bilen blir veldig kald?

 

Av og til så knirker det når jeg svinger mot venstre, denne lyden kommer fra sentralt hold, høres nesten ut som det kommer fra under gearkassen. Styreledd om er blitt tørr, kondens eller burde jeg sjekke dette nærmere av en annen grunn?

 

Clutchen er slitt, slurer når jeg trykker denne inn. Må byttes. Har dog nettopp strammet reima som hylte litt, fikk beskjed om at reima holder enda lenge av en tidligere verkstedsjef.

 

Forstillingen er blitt litt skeiv etter en påkjørsel av en fortauskant som var dekket av snø, ristingen i oppoverbakkene startet lenge før dette. Hvordan skal jeg få sjekket ut hva som forårsaker skeivheten på en mest effektiv og ikke minst billig måte?

 

Legger ikke skjul på at bilen er gammel, men har likevel løst å gjøre den i perfekt stand igjen uten å bruke for mye penger. Håper på mange svar som kan hjelpe meg i min vei!

 

Takk for din tid og evt. svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å ta det siste først:

En såpass velbrukt Mitsubishi vil du ikke klare å få opp i "perfekt" stand uten å bruke ganske mange kroner. Når en slik bil er kjørt såpass langt vil du måtte bytte ganske så mye deler før den er "bra" igjen.

Nok om det.

Risting: Kan være mangt. Kan være drivknuter som er slitne, det kan og være at hjulene trenger avbalansering, evt rett og slett en grundig rengjøring. Skitt alene kan lage en god del ubalanse. Knirking fra interiør kan løses med en runde rengjøring, deretter litt silikonspray. Hjelper ikke til dommedag, men noen måneder. Funker bra på slitne interiører. Knirking i hjuloppheng kan være slitne foringer og/eller dempere/fjører evt oppheng til disse. En kløtsj' oppgave er å slure når du trykker den inn, så den skjønner jeg ikke helt. Men at den er slitt er ikke unaturlig når den er kjørt så langt.

Skjevheten i hjulopphenget bør du få sjekket ganske så kvikt, slikt har en tendens til å spise dekk til frokost...

 

Jeg ville ha tatt bilen inn på verksted, for å først få sjekket hvor mye det er som må byttes/fikses for å få vekk vibrasjoner og slark i alt hjuloppheng. Deretter hjulstillingsjustering, om du da velger å ordne det som må gjøres.

Om ikke det har vært byttet en god del deler i hjulopphenget tidligere, vil jeg tro du må bytte dempere og fjører hele veien rundt, samt ymse foringer. Slik jeg kjenner Mitsubishi (noen år tilbake) så er det vanskelig å få tak i u-originale deler, dvs at det meste må handles hos merkeverksted. De vet å ta betalt, så jeg er redd at kostnaden vil overstige den reelle verdien på bilen. Aner å huske (men ikke stol på meg her) at en ny kløtsj, med bytte, på merkeverksted, ligger på rundt 7-8.000.-, så sant ikke svinghjulet er blåsvidd også. I så fall blir det frustrerende dyrt.

Alternativet blir å bare ta de delene som hindrer deg å kjøre noenlunde sikkert, få tatt en hjulstilling, og så leve med resten til bilen dør av alderdom. Eller annet alternativ å få tak i en donor-bil som ikke er kjørt så langt, og bytte over deler. Uansett blir det enten en heftig faktura fra verkstedet, eller ganske mange timer med skruing, om du er kyndig til å ta tingene selv.

Beklager dommedagsprofetiene mine :ermm:

Lykke til!

Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

Har nesten regnet med at div. foringer, dempere og slikt må byttes.

 

Når det kommer til clutchen så er det en skrapelyd i det man trykker den inn, trolig slitt.

 

Det som bekymrer meg mest er denne ristingen, har aldri vært borti noe lignende. Tok denne bilen til skolen idag, og ristingen var ikke så gal som den har vært tidligere men dog merkbar.

 

Skal sende bilen på sjekk snart. Tipper også mangfold av mangler rundt om forstillingene.

 

Tenker meg at dette kan være et fint skoleprosjekt, hvordan er det med deler og slikt om det har seg sånn at de faktisk vil prøve å se på bilen min ved en videregående skole?

Lenke til kommentar

Ristingen kan jo også komme fra et slitt/brudt motorfeste.

Kjenner ikke til hvordan yrkesskolene vil ha det, men okkesom så må delene skaffes fra et eller annet sted. Du får høre med de :thumbup:

Ville som fikse her sier gjettet på et motor feste. Når det komer til deler så har han også rett i at dette er vanvittig dyrt hos Mitsubishi. sjekk med MECA. De skaffer det meste til en mye billigere penge. Jeg fikk ansatt rabatt hos Mitsubishi. Men alikevel så lønnet det seg for meg å handle deler hos MECA. Når jeg skulle ha slipe sett til min Pajero... Her er en link:

http://catalog.meca.no/CarSelect.aspx?CategoryType_ID=1

Lykke til!

 

:innocent:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...