fpwoot Skrevet 15. mars 2011 Del Skrevet 15. mars 2011 Hei,har problemer med "dotter" på skjermen og de kommer i forskjellige spell som crysis og starcraft 2.. dere kan se vedlegget, jeg fikk screenshotet akkurat når dotten kom. legg merk at jeg får hvite dotter på starcraft og svarte dotter på crysis?. Driverne til skjermkorta er de nyeste og skal være ok. pcen er selvbygd omtrent 2-3 år gammel Intel core i7 920 2x Nvidia Geforce 250 sli (varmeproblemer?) 6 gb 1666 mhz corsair RAM Windows 7 64bit Har en følelse at varmen i kabinettet kan være synderen? skjermkorta ligger på 63 og 71 grader idle med åpent kabinett, crysis kan de ligge oppe mot 93 grader. Lenke til kommentar
Complain Skrevet 16. mars 2011 Del Skrevet 16. mars 2011 Jeg foreslår at du prøver å kjøle den godt over en liten periode, kanskje med en vanlig vifte du har hjemme eller lignende, bare for å få ned temperaturen for å se om tempen skaper problemet. Lenke til kommentar
Sowny Skrevet 16. mars 2011 Del Skrevet 16. mars 2011 Om min billige pc er for støvete starter den ikke, så kanskje støv/skit/hår? er problemet. Lenke til kommentar
fpwoot Skrevet 16. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2011 Hei, takk for svarene Det vifte foreslaget funket ikke, dottene er fortsatt der og gradene er bare noen grader ned. prøvde å bruke manual control på vifte kontroll i Nvidia kontrollpanel og skrudde opp viftene til 92-95% (bråket godt..) det hjalp heller ikke noe. kan være støv ja.. det er et xfx deksel rundt kortene litt vanskelig å komme til.. kan vel prøve høyttrykk luft til å blåse ut støvet, det vil vel ikke skade skjermkortene? utenom skjermkortene er resten av systemet nærmest støvfritt, har støvsugd rundt prosessoren, renset vifta, tatt av hovedkortet og støvsugd rundt i kabinettet. prosessoren ligger nå på 45-50 grader idle. noe annet jeg la merke til er at skjermkort viftene står på 2-5 % på idle med 65 grader? bare tar med dette, virker merkelig at de er så passive med så høy temp.. Lenke til kommentar
Makri Skrevet 16. mars 2011 Del Skrevet 16. mars 2011 Det var en farlig varm PC I første omgang, prøv å kjøl den ned. Min har to skjermkort den også, men er selv i bruk under sc2 på rolige 47 grader. Det er dessverre det eneste tipset jeg kan ha Lenke til kommentar
Complain Skrevet 17. mars 2011 Del Skrevet 17. mars 2011 (endret) Det du burde vurdere er innkjøp av kjølevifter til pcen din dersom du har plass til det i kabinettet. Jeg vil anbefale minimum 200mm vifter, da disse bråker mindre enn mindre vifter. Prosessoren min(AMD Phenom X4 965 BE) ligger på 30-35 grader idle, og 50 grader under spilling. Eventuelt 60 grader dersom jeg har spilt 4-5 timer uten stopp. Skjermkortet mitt (ATI Radeon 5770) ligger på 35-40 grader på idle, og omkring 50 under spilling. (Eventuelt 60 dersom jeg har spilt lenge). Jeg har kun to 120mm vifter i kabinettet, noe som anses som relativt dårlig kjøling - håpet ser derfor godt ut for deg dersom du har plass til viften(e). EDIT: Kanskje du burde prøve å bytte ut kjølepastaen, også. Hvordan du gjør dette har blitt forklart på forumet ved mange anledninger og er sikkert å finne i en eller annen sticky. Endret 17. mars 2011 av Complain Lenke til kommentar
007CD Skrevet 17. mars 2011 Del Skrevet 17. mars 2011 (endret) Helt greie temps du har, idle sier oss ingenting og er den verste måten å bedømme temps på. Hvorfor? Jo, for CPU sensorene for temperatur er helt unøyaktig og verdiløse når tempen er lav, er først når den stiger rundt 60 grader at du begynner å få nøyaktige målinger. Ellers 60 grader idle på skjermkort med vifta nesten parkert er helt ok, den vil nok øke hastigheten etter hvert som tempen din går opp og er normalt. Det jeg frykter som feiler din maskin er 2 års døden for GT200 og eldre 8xxx og 9xxx skjermkort fra NV. Bruker å gi artifacts og eventuellt PSOD (Pink Screen Of Death.) eneste måten å få sjekket dette skikkelig på i ditt tilfelle er test av skjermkort i en annen maskin. Forekommer samme problemet, så vet du at det er hardware feil og at GPUen er synderen. Funker det normalt, må du feilsøke videre på din maskin. Endret 17. mars 2011 av 007CD Lenke til kommentar
fpwoot Skrevet 19. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2011 Hei, takk for svarene jeg syns vel det er vel litt høye temps.. Men dessverre så har jeg ingen PCI express maskiner i huset, bare gamle utdaterte VGA maskiner.. Men skjermkortene mine begynner å bli utdaterte allerede så har bestemt meg for å kjøpe meg et nytt skjermkort og gi bort de gamle til en kamerat så kan han rote med å teste de. Men får ikke helt bestemt meg mellom Nvidia Geforce 560 GTX 1GB eller AMD Radeon 6950 2GB.. noen som har noe å si på dette? tenker mest på ting som: temperatur pris/ytelse stabilitet (som ikke er kjent for PSOD eller lignende x)..) Fremtidige spell Har sett på tester(hardware.no) og får ikke helt bestemt meg, virker som de overlapper hverandre i ytelse Lenke til kommentar
fpwoot Skrevet 19. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2011 Kan sende link til hvem kort jeg mener i samme slengen.. AMD radeon 6950 2gb: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=619971 Nvidia geforce 560 GTZ 1GB http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=622735 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå