Sjohej Skrevet 15. mars 2011 Del Skrevet 15. mars 2011 Hei:) Hva er egentlig HAARP? jeg vet at det er ett militært forskningsprosjekt, men jeg har ikke helt skjønt hva det går ut på, kan noen forklare meg det? Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 15. mars 2011 Del Skrevet 15. mars 2011 (endret) Kort forklart er det et forskningsprosjekt for å analysere ionosfæren for å bedre radiokommunikasjon. For å oppnå dette sender de høyfrekvente radiobølger (nærmere bestemt i bølgelengder på 2,8 til 10MHz) opp i atmosfæren. Her er en utflyllende artikkel på engelsk: http://en.wikipedia.org/wiki/High_Frequency_Active_Auroral_Research_Program HAARP har vært et yndet mål for konspirasjonsteoretikere og har fått skylda for alt fra UFO-er til jordskjelv og "chemtrails" Edit: EISCAT er et lignende prosjekt som drives (delvis) i Norge. Det kan du lese om her: http://no.wikipedia.org/wiki/EISCAT Endret 15. mars 2011 av L4r5 2 Lenke til kommentar
mikaelvr Skrevet 16. mars 2011 Del Skrevet 16. mars 2011 http://en.wikipedia.org/wiki/HAARP_(album) Lenke til kommentar
Sjohej Skrevet 17. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2011 jeg har lest at det kan endre på været osv. men hvordan er det mulig? og hvordan kan høyfrekvente radiobølger lage jordskjelv? Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 17. mars 2011 Del Skrevet 17. mars 2011 Det kan ikke forandre været eller skape jordskjelv. Som sagt så er det mye som konspirasjonsteoretikere liker å skylde på HAARP og EISCAT. Men det kan faktisk skape en svak nordlyseffekt, men så vidt jeg har forstått så er denne for svak til å se med det blotte øyet. Lenke til kommentar
Kubin Skrevet 4. april 2011 Del Skrevet 4. april 2011 Her er noe som dukket opp på nettet nå i helga : "UN Report states HAARP can create ‘HEAVY NUCLEAR TYPE EXPLOSION’! Sunday, Apr 3 2011. Quote from above document: "The HAARP patent papers also stated that the invention could “simulate and perform the same function as performed by the detonation of a heavy type nuclear device”." https://ascendingstarseed.wordpress.com/2011/04/03/un-report-states-haarp-can-create-heavy-nuclear-type-explosion/ Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 HAARP står for High Frequency Active Auroral Research Programme. De sender elektromagnetiske bølger, altså radiobølger opp i ionosfæren for å forske på bølgeutbredelse og hvordan dette blir påvirket av Nordlys osv. Ved detonasjon av en atombombe høyt over atmosfæren, vil de såkalte Van Allen beltet bli ionisert slik at radio kommunikasjon blir umulig. Dette gjorde Amerikanerene i 1962 Starfish Prime wikipedia.org Teoretisk sett kan vel utsyret som brukes til HAARP lage slik lokal forstyrrelse i ionosfæren. Dette er kun snakk om å forstyrre radiokommunikasjon, ingen kjernefysisk eksplosjon altså Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 Ja, dette går andre veien. Det er snakk om å etterligne en av mange effekter fra atombombers stråling, ikke å skape en eksplosjon På samme måte kan man si at jeg kan etterligne en annen effekt av atombomber ved å knuse et vindu, men en vindusknusemaskin vil likevel ikke kunne skape atomeksplosjoner :| Lenke til kommentar
Kubin Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 (endret) Dette er kun snakk om å forstyrre radiokommunikasjon, ingen kjernefysisk eksplosjon altså Takk for oppklaring. Vet du også noe om hva som menes med at det kan brukes til "anti-missile and anti-aircraft defence"? "HAARP could function as an anti-missile and anti-aircraft defence system, permit interception and disruption of communications, weather and submarine and subterranean communications, among other things." ( Samme link som i posten min over. ) Og hva som menes med "disruption of (communications), weather" ...? ( Hvis jeg forstår setningen riktig. Den er ganske uforståelig formulert. ) Endret 5. april 2011 av Kubin Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 Ja, det vil altså være mulig å stoppe alle radiobølger. Inkludert radar, GPS osv. Lenke til kommentar
Kubin Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 Ja, det vil altså være mulig å stoppe alle radiobølger. Inkludert radar, GPS osv. Det vil si forsvar mot misiler i den forstand at en kan gjøre kommunikasjonen nede på bakken vanskeligere? Har ikke noe med misiler som alt er på vei å gjøre? Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 Nei, kommunikasjon i lufta. En missil vil med andre ord ikke kunne bruke GPS, radiobølger for manuell kontroll, sende video tilbake til basen osv. Lenke til kommentar
Kubin Skrevet 1. mai 2011 Del Skrevet 1. mai 2011 Og hva som menes med "disruption of (communications), weather" ...? ( Hvis jeg forstår setningen riktig. Den er ganske uforståelig formulert. ) Kom over et videoklipp som tar for seg dette : http://www.youtube.com/watch?v=3MUNVuMkHh8&feature=player_embedded Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 2. mai 2011 Del Skrevet 2. mai 2011 jeg har lest at det kan endre på været osv. men hvordan er det mulig? og hvordan kan høyfrekvente radiobølger lage jordskjelv? Offisielt er de ionosfæreoppvarmere som skal bedre kommunikasjon med satelitter. Effekten på disse radioanleggene er ganske store, i overkant av 3 millioner watt. Når jeg brukte radio var jeg påpasselig med å ikke bruke HF nærmt andre fartøy eller nærmt kai, på full styrke (1000w) ble jeg fortalt det gjorde utslag på trafikklys. HF-bølger har veldig lang rekkevidde ettersom de kan sprette i atmosfæren og jorden som en stein på vannet. Hva du kan gjøre med over 3 millioner watt vet jeg ikke men med så stor effekt tror jeg ikke resultatene er kjedelige. Lenke til kommentar
Konnis Skrevet 3. mai 2011 Del Skrevet 3. mai 2011 (nærmere bestemt i bølgelengder på 2,8 til 10MHz) Bølgelengder målt i Hertz? Lenke til kommentar
dotten☻ Skrevet 3. mai 2011 Del Skrevet 3. mai 2011 http://skepsis.no/?p=921 Her finner du blant annet litt informasjon om haarp og konspirasjonsteorier som enkelte her prøver å spy ut. Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 3. mai 2011 Del Skrevet 3. mai 2011 [...]Bølgelengder målt i Hertz? Kanskje ikke helt korrekt å gjøre det slikt, men nøyaktig nok til det meste av daglig bruk. c=λf gir bare en mulig bølgelengde når frekvensen til en radiobølge er kjennt. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 3. mai 2011 Del Skrevet 3. mai 2011 Dette er kun snakk om å forstyrre radiokommunikasjon, ingen kjernefysisk eksplosjon altså Takk for oppklaring. Vet du også noe om hva som menes med at det kan brukes til "anti-missile and anti-aircraft defence"? "HAARP could function as an anti-missile and anti-aircraft defence system, permit interception and disruption of communications, weather and submarine and subterranean communications, among other things." ( Samme link som i posten min over. ) Og hva som menes med "disruption of (communications), weather" ...? ( Hvis jeg forstår setningen riktig. Den er ganske uforståelig formulert. ) Enig i dårlig settningsbygning, men på engelsk betyr det at det kan forstyrre komunikasjon relatert til vær, undersjøiske, og underjordiske *noe*. Antagelig mener de at det gjør det vanskelig å "snakke" med værsatelitter, u-båter, og ett eller annet under bakken. Lenke til kommentar
Admiral1 Skrevet 6. mai 2011 Del Skrevet 6. mai 2011 HAARP står for High Frequency Active Auroral Research Programme. De sender elektromagnetiske bølger, altså radiobølger opp i ionosfæren for å forske på bølgeutbredelse og hvordan dette blir påvirket av Nordlys osv. Ved detonasjon av en atombombe høyt over atmosfæren, vil de såkalte Van Allen beltet bli ionisert slik at radio kommunikasjon blir umulig. Dette gjorde Amerikanerene i 1962 Starfish Prime wikipedia.org Teoretisk sett kan vel utsyret som brukes til HAARP lage slik lokal forstyrrelse i ionosfæren. Dette er kun snakk om å forstyrre radiokommunikasjon, ingen kjernefysisk eksplosjon altså Hm, jeg har lest kjapt over linkene dine, men finner ikke bevis. Kan du utheve`? Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 6. mai 2011 Del Skrevet 6. mai 2011 Ved detonasjon av en atombombe høyt over atmosfæren, vil de såkalte Van Allen beltet bli ionisert slik at radio kommunikasjon blir umulig. Den påstanden høres helt meningsløs ut. Van Allen-beltene er samlinger av ladde partikler; det indre protoner, og det ytre elektroner. Hvordan skal man ionisere dette? Jeg forstår heller ikke hvorfor ladning så høyt oppe skulle være noe problem for radiokommunikasjon. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå