Caliber Skrevet 15. mars 2011 Del Skrevet 15. mars 2011 La ut dette innlegget i den store RAID-tråden, men poster det også her: Har i ca. 1 år nå nytt godt av mitt Lian Li EX-50 diskkabinett hvor jeg har kjørt 5 stk. Samsung F2EG 1,5tb disker i RAID 5. Løsningen har faktisk passet meg så godt at jeg har gått til innkjøp av enda en slik Lian Li EX-50 (basert på JMB393) og 5 stk. nye Samsung F4EG 2tb disker som ble hentet på komplett sin hentebu i dag. Etter å ha montert diskene i kabinettet og fyrt opp for RAID 5 konfigurering, ser jeg at det blinker på indikasjonslysene til 2 av diskene på diskkabinettet. Sjekker så Jmicron HW Raid Manager som jeg bruker som sofware, hvor begge diskene er merket i rødt med status som "bad". Har prøvd å bytte plass på diskene og re-seate de, men uten hell; det er de samme to diskene som krangler hver gang. De resterende 3 diskene gir meg ingen problemer og vil jobbe samme i RAID 5 uten problemer. Har prøvd å lese av mer info fra diskene gjennom CrystalDiskInfo, men merkelig nok ser det ikke ut til at jeg får opp noe S.M.A.R.T-info om noen av de nye 2 tb-diskene. Alle diskene dukker også opp i disk management, så de blir iallefall detektert. Så, noen som har en formening om hva som foregår? Er det faktisk mulig at jeg kan ha fått 2 dårlige disker av totalt 5? Hvordan bør jeg i såfall gå frem for å feilsøke videre? Visste på forhånd at F4EG hadde en del problemer med tidligere revisjoner forbindet med bl.a. S.M.A.R.T, men dette skulle være løst med en firmwareoppdagering som er implementert på alle disker produsert etter årsskiftet (mine er alle sammen produsert i februar 2011). Setter stor pris på hjelp, på forhånd takk! Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 16. mars 2011 Del Skrevet 16. mars 2011 av 5 disker tror jeg ikke du har fått 2 defekte, jeg har enda tilgode å få en def. disk. Og jeg har kjøpt ganske mange disker. Tror heller det er noe kompatibilitets issues. Er det mulig at kontrolleren ikke har 100% stabil støtte for 2 tb disker? Lenke til kommentar
Caliber Skrevet 16. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2011 av 5 disker tror jeg ikke du har fått 2 defekte, jeg har enda tilgode å få en def. disk. Og jeg har kjøpt ganske mange disker. Tror heller det er noe kompatibilitets issues. Er det mulig at kontrolleren ikke har 100% stabil støtte for 2 tb disker? Jeg er enig i at det høres rart ut, men hvordan kan det da forklares at jeg nå har tre stk. 2tb-disker på kontrolleren som fungerer feilfritt og at det bare er de to omtalte diskene som krangler? Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 16. mars 2011 Del Skrevet 16. mars 2011 (endret) Har du tatt kontakt med komplett? Virker for meg som det er to harddisker som ikke fungerer som de skal siden det er de samme diskene som har problemer selv om du flytter på de. Så ja, jeg er enig med deg. Hvilke lese-/skrivehastigheter får du fra EX-50? Og hvordan er støynivået? Virker som et interessant produkt. Endret 16. mars 2011 av KjellV Lenke til kommentar
Caliber Skrevet 1. april 2011 Forfatter Del Skrevet 1. april 2011 Har du tatt kontakt med komplett? Virker for meg som det er to harddisker som ikke fungerer som de skal siden det er de samme diskene som har problemer selv om du flytter på de. Så ja, jeg er enig med deg. Hvilke lese-/skrivehastigheter får du fra EX-50? Og hvordan er støynivået? Virker som et interessant produkt. Hei Kjell, beklager sent svar! Sendte inn diskene til komplett og fikk erstattet de med 2 stk. identiske disker, og da forsvant problemet. Jeg har ikke kjørt noe benchmarks på EX-50, men ytelsen er ganske så grei i følge det jeg har sett av tester andre steder på nettet. Støynivået er i mine øyne meget bra, i motsetning til de mindre enhetene har ex-50 en 140mm vifte i bakkant som lager lite støy. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå