Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

yep, men overklokk av ram vil ha ganske lite å si på ytelse. hvis du har DDR ram som rapporteres som 800mhz har du 1600mhz effektivt, og det er ikke galt, når du har DDR2 ram vil jeg tro at flaskehalsen heller ligger på skjermkort (eller cpu hvis du kjøpte en cpu som nesten var utdatert allerede da du kjøpte den.)

Lenke til kommentar

yep, men overklokk av ram vil ha ganske lite å si på ytelse. hvis du har DDR ram som rapporteres som 800mhz har du 1600mhz effektivt, og det er ikke galt, når du har DDR2 ram vil jeg tro at flaskehalsen heller ligger på skjermkort (eller cpu hvis du kjøpte en cpu som nesten var utdatert allerede da du kjøpte den.)

Enig med dette. Det er lite/ingeting å hente i ytelse på 99% av bruksområder ved å overklokke RAM, spesiellt når du allerede kjører på 1600Mhz effektivt. Du vil kunne kunne måle det - og hovedsakelig i rene minnebenchmarks.

Overheating - generellt sett nei siden DDR3 lager så lite varme uansett - men høyere spenning reduserer levetid, og spesiellt høye spenninger dreper dem med en gang eller over kort tid.

Det er ikke at risikoene er spesiellt høye - men det er rett og slett ingenting betydelig å hente på det. google litt etter benchmarks på RAM (anandtech har en god en tror jeg som viser forksjellene mellom 1333 - 1600 - 2000Mhz. Det er knapt nok målbart i de fleste benchmarksene - og langt langt unna å være merkbart i praksis.

-Stigma

Lenke til kommentar

du har jo gitt veldig lite annen info om systemet ditt. Men selv med "bare" DDR 800 (400 mhz klokkehastighet) holder jeg meg til det originale svaret mitt om at det mest antagelig er resten av systemet ditt som holder deg igjen.

hvis du bruker DDR2 ram vil jeg tro du ikke sitter på noe system verdt oppgradering. Men hvis helt nytt system er utelukket vil jeg tro nytt skjermkort er det som vil kunne gi deg den største økningen i (spill)ytelse

Lenke til kommentar

Kan jo være at han har en løst MP på cpu og ønsker å kjøre på en høyere fsb frekvens for å få bedre ytelse på cpu ved å overklokke minnet og cpu.

Som regel så er det samme reglene som gjelder for ram som for cpu, dvs som regel litt høyere spenning behøves og litt lavere latencies på minnet på høyere fsb.

Lenke til kommentar

du har jo gitt veldig lite annen info om systemet ditt. Men selv med "bare" DDR 800 (400 mhz klokkehastighet) holder jeg meg til det originale svaret mitt om at det mest antagelig er resten av systemet ditt som holder deg igjen.

hvis du bruker DDR2 ram vil jeg tro du ikke sitter på noe system verdt oppgradering. Men hvis helt nytt system er utelukket vil jeg tro nytt skjermkort er det som vil kunne gi deg den største økningen i (spill)ytelse

Kanskje jeg gjorde meg selv litt utydelig i første tråd, men jeg vil bare overklokke for fun, ikke for å få mer fps eller noe bedere spillopplevelse.

Har forresten ATI 5870, så skjermkortet er nepp en flaskehals ;)

Men tror jeg venter en stund før jeg begir meg utpå RAM overklokking, holder meg til kun cpu overklokking for denne gang ;>

Endret av baguett
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...