Vegabond Skrevet 15. mars 2011 Del Skrevet 15. mars 2011 Hei! Håper denne tråden kom någenlunde på rett plass:) Jeg har bygget om min cnc maskin, og har problem med at jeg får en feilmelding som jeg regner med er for mye støy. Jeg har en usb - 485 som vist på bildet under. Ifra det kortet på den usb`n så har jeg en phono kabel, også vist på bildet under. Phono kabelen er har jeg klippet av og koblet mellom usb og vfd. Vfd er styringen til spindelen. For og ha mulighet til og styre spindelen i fra programmet på pc`n, så måtte jeg koble phono kabelen ifra usb 485 og til vfd. Phono kabelen er skjermet og har kobber tråder/nett ytterst. Kobberet har jeg tvinnet sammen og loddet til jord i kabinettet på datamaskinen. Den andre enden av phono kabelen er ikke koblet noen plass. Så er det store spørsmålet, jeg er ingen ekspert på dette, men har fått anbefalt og koble til et galvanisk skille. Jeg koblet da et 230 volt filter, men det ble ikke noe bedre. Kanskje dette er litt rotete forklart, men er det noen som har peiling til hva jeg skal gjøre? Mvh Robert. Lenke til kommentar
tingo Skrevet 15. mars 2011 Del Skrevet 15. mars 2011 (endret) Det står i Wikipedia artikkelen at RS-485 er laget for å kjøre over twisted pair. Du kan ikke bruke en coax-kabel og forvente et bra resultat. - coax-kabler har en impedans som sannsynligvis blir feil - coax-kabler er ubalanserte (men twisted pair er en balansert kabel) Dersom UTP ikke blir støyfritt nok for deg, forsøk FTP eller STP. NB! Husk at skjermen kun skal kobles til i en ende! Endret 15. mars 2011 av tingo Lenke til kommentar
Vegabond Skrevet 15. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2011 Det står i Wikipedia artikkelen at RS-485 er laget for å kjøre over twisted pair. Du kan ikke bruke en coax-kabel og forvente et bra resultat. - coax-kabler har en impedans som sannsynligvis blir feil - coax-kabler er ubalanserte (men twisted pair er en balansert kabel) Dersom UTP ikke blir støyfritt nok for deg, forsøk FTP eller STP. NB! Husk at skjermen kun skal kobles til i en ende! Hei, sorry men kan du forklare litt annerledes? jeg skjønte ikke så mye. Jeg har kun koblet skjermingen til jord i en ende, og det er i mot kabinettet/pc Twistet pair, hva menes korrekt med det? Mvh Robert Lenke til kommentar
Vegabond Skrevet 15. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2011 (endret) Det betyr at jeg skal bruke en kabel med fire ledere og tvinne sammen to og to og koble de til hver sitt? så jorde skjermingen? Er et slik filter jeg har, (det som står på det trenger ikke og stemme).... Mvh Robert. Endret 15. mars 2011 av Vegabond Lenke til kommentar
tingo Skrevet 15. mars 2011 Del Skrevet 15. mars 2011 (endret) Forsøk med uskjermet (UTP) kabel først. Og - glem filteret i første omgang. Du skal ikke / bør ikke tvinne kabelen selv, du kjøper ferdig UTP-kabel En enkel måte å gjøre det på er å kjøpe nettverkskabler, slik som denne i riktig lengde, klippe av kontaktene i endene (NB! Husk å holde styr på parene i kabelen, og ikke "rekk opp" tvinningen mer enn høyst nødvendig!) og så koble den til på rs485-boksene dine. Hvor mange ledninger du har kommer an på hvordan oppsettet ditt er - se under "Three-wire connection" og "Full duplex operation" i Wikipedia-artikkelen om RS485. Hvis du får det til å virke med UTP, så trenger du ikke filteret. Endret 15. mars 2011 av tingo Lenke til kommentar
Vegabond Skrevet 16. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2011 Jeg har maaange meter med vanlig nettverkskabel som er cat5, det er ikke noe mere som trengs? Ser det er Cat 5 E som du linker til, men det er kanskje bare det den heter? Skal jeg da bruke to ledere som en leder? eller skal jeg bare bruke 1 leder f.eks oransj/hvit ? Takk for tipsene. Mvh Robert. Lenke til kommentar
tingo Skrevet 16. mars 2011 Del Skrevet 16. mars 2011 Jeg har maaange meter med vanlig nettverkskabel som er cat5, det er ikke noe mere som trengs? Ser det er Cat 5 E som du linker til, men det er kanskje bare det den heter? Det er forskjell på Cat5 og Cat5E, men Cat5 er godt nok. Skal jeg da bruke to ledere som en leder? eller skal jeg bare bruke 1 leder f.eks oransj/hvit ? Nei - du skal ikke bruke to ledere som en leder. Hele greia her er at du må tenke par. I en cat5 så er lederene tvunnet i par. Et par kan for eksempel være grønn og grønn/hvit, et annet oransje og oransje/hvit. Et signal fra RS485-transceiveren din skal gå over ett par. Eksempel; dersom signalet ut av transceiveren kommer ut på kontakter merket A+ og A-, så må du bruke ett par for og overføre dette signalet til transceiveren i motsatt ende. Dersom du har flere signaler (feks B+ og B-) så bruker du et annet par for og overføre det til motsatt side. Ok? Takk for tipsene. Bare hyggelig. Lenke til kommentar
Vegabond Skrevet 18. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2011 Da skjønner jeg (tror jeg) Det viktige er at jeg bruker 1 par, altså oransje og hvit/oransje. Og ikke oransje og hvit/grønn f.eks? Mvh Robert. Lenke til kommentar
Vegabond Skrevet 18. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2011 (endret) Ble ikke noe bedre... Nå brukte jeg en category 6 u/utp kabel. Brukte kun grønn og grønn/hvit Koblet grønn fra RS+ til T+ og grønn/hvit fra RS- til T- Brukte ikke filter og jordet 220 til vfd. Skal prøve og sette på filteret nå, noe annet jeg kan prøve ? Feilen som kommer opp i programmet vises under. Mvh Robert. untitled.bmp Endret 18. mars 2011 av Vegabond Lenke til kommentar
Vegabond Skrevet 18. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2011 Funket ikke bedre med filteret eller... Er det ikke noe annet som kan for den feilmeldingen da ? Mvh Robert. Lenke til kommentar
tingo Skrevet 18. mars 2011 Del Skrevet 18. mars 2011 Oj, her var det mye å ta tak i. Du må fortelle mye mer om oppsettet ditt. CNC-maskina: - hva er det som er "mottaker" for den RS-485 kabelen du bruker? (Controller om du vil). Merke, modell, og gjerne en lenke til info - du sier at du har bygd om maskina. Hvordan da? Og, funket den før du bygde den om? Datamaskina: - hvilket operativsystem bruker du? - hvilke program / programmer bruker du for å styre CNC-maskina? - hva med drivere for den usb-til-rs485 saken, har du installert det? Har du noen måte å teste om du faktisk får sendt kommandoer til CNC-maskina fra datamaskinen? Lenke til kommentar
Vegabond Skrevet 18. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2011 - hva er det som er "mottaker" for den RS-485 kabelen du bruker? (Controller om du vil). Merke, modell, og gjerne en lenke til info Mottaker av signalet er en vfd, altså en kontrollboks (se vedlagt fil) Manualen er her http://www.cnczone.ru/forums/index.php?act=attach&type=post&id=4180 Jeg har den på 2.2kw. Du sier at du har bygd om maskina. Hvordan da? Og, funket den før du bygde den om? Det meste er bygd om. og hele oppsettet er nytt. Datamaskina:- hvilket operativsystem bruker du? - hvilke program / programmer bruker du for å styre CNC-maskina? - hva med drivere for den usb-til-rs485 saken, har du installert det? Jeg bruker Windows XP Programmet heter Mach3 og er styringsprogram til cnc maskinen. Har du noen måte å teste om du faktisk får sendt kommandoer til CNC-maskina fra datamaskinen? Alt fungerer som det skal, bortsett ifra at når jeg starter et program. Når jeg starter programmet så kjører maskinen dit den skal (nullpunktet) og starter spindelen. Start/stopp/justering av RPM er det eneste som skjer igjennom den kabelen. Når programmet/fresingen er ferdig, så kommer det en feil som jeg postet et bilde av i forrige post, og spindelen stopper ikke. Om du har facebook så finner du noen bilder i linken under. På bildene som det er en rød/grå spindel på er gamle, og er tatt av den gamle fresen. Du skjønner hvilken som er ny. Om du vil ha flere bilder så rop ut. Takk! Mvh Robert. http://www.facebook.com/group.php?gid=163509239257&ref=ts#!/photo_search.php?oid=163509239257&view=all Lenke til kommentar
tingo Skrevet 19. mars 2011 Del Skrevet 19. mars 2011 Jeg bruker Windows XP Programmet heter Mach3 og er styringsprogram til cnc maskinen. Ok. Hvordan har du satt opp Mach3 til å virke med VFD'en din? Jeg tok en rask kikk i manualen, og der står det bare oppsett for paralell-port, så langt jeg kunne se. Alt fungerer som det skal, bortsett ifra at når jeg starter et program. Alt fungerer når du styrer CNC-maskinen manuelt? Når jeg starter programmet så kjører maskinen dit den skal (nullpunktet) og starter spindelen. ok. Start/stopp/justering av RPM er det eneste som skjer igjennom den kabelen. Javel? Vanligvis så styres jo en cnc-maskin helt og fullt av en controller (XP-maskina di + Mach3) Når programmet/fresingen er ferdig, så kommer det en feil som jeg postet et bilde av i forrige post, og spindelen stopper ikke. Men programmet gjør det det skal? Det høres ut som om du enten mangler noe i oppsettet av Mach3, eller i oppsettet av CNC-maskina di. Har du endstops? Og, har du testet at de virker? Om du har facebook så finner du noen bilder i linken under. På bildene som det er en rød/grå spindel på er gamle, og er tatt av den gamle fresen. Du skjønner hvilken som er ny. Beklager, jeg er ikke på Facebook (og jeg kommer ikke til bli medlem der heller). Lenke til kommentar
Vegabond Skrevet 19. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2011 Beklager, jeg er ikke på Facebook (og jeg kommer ikke til bli medlem der heller). Skjønner den.... Alt fungerer ja... Cnc maskinen styres igjennom en paralell kabel. Denne kabelen går til styringskortet, så jeg tror vi ser bort ifra den. Alt det fungerer som det skal. Jeg har nå fått lånt en firewire kabel for og prøve. Det som går i gjennom den usb kabelen er som sakt hvor mange hz som motoren skal få i fra vfd. Altså hvor mange rpm /m den skal kjøre på... Får den 0, ja da stopper den. Får den 400hz, så kjører den på maks som er 24k For meg så føles det ikke ut som det er noe galt med kabelen, men kanskje noe annet. Mvh Robert. Mvh Robert. Lenke til kommentar
tingo Skrevet 19. mars 2011 Del Skrevet 19. mars 2011 Alt fungerer ja... Cnc maskinen styres igjennom en paralell kabel. Denne kabelen går til styringskortet, så jeg tror vi ser bort ifra den. Alt det fungerer som det skal. Og kabelen fra styringskortet går ikke til PC'en, eller? Det som går i gjennom den usb kabelen er som sakt hvor mange hz som motoren skal få i fra vfd. Altså hvor mange rpm /m den skal kjøre på... Får den 0, ja da stopper den. Får den 400hz, så kjører den på maks som er 24k Og hvordan har du konfigurert Mach3 til å lage dette signalet da? Lenke til kommentar
Vegabond Skrevet 19. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2011 Og kabelen fra styringskortet går ikke til PC'en, eller? Den går til paralell porten på pc`n ja. Og hvordan har du konfigurert Mach3 til å lage dette signalet da? Det er konfigurert i en tab oppe på verktøylinja. Jeg fikk bytta kabelen, satt vfd i gangen utenfor og det funket bra en stund... nå kan jeg slå av/på spindelen 20-30 ganger uten at jeg får feilmelding, så det er vel et step videre. Firewire kabelen er nå gjordet i kabinettet. Kanskje en ferrit ring kunne vært susen? Mvh Robert. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå