Vilbyggepc Skrevet 15. mars 2011 Del Skrevet 15. mars 2011 Heisann! Jeg har hatt min bærbare pc i 1 år nå og har planer om og skaffe meg en stasjonær data. Har hørt en god del om at det er dumt og kjøpe ferdig lagde i butikken og at man istedet bør bygge den. Også etter min oppfatning så er det billigere og bedre? Uansett vil bygge en pc som kan koste mellom 5-6 tusen. Derfor trenger jeg deres hjelp til og skaffe meg deler! Da tenker jeg på alle delene. Tenker det blir en fin utfordring! ( Ikke over 6000 ) Trenger også en billig skjerm og gode leverandører! Det den skal brukes til vil være gaming spesielt spillet World of warcraft. En siste ting: av dere med ærfaringer, så lurer jeg på om det oppstår feil med bygde pcer og hvordan opperativ system som jeg kommer til og få. Håper dere kan hjelpe meg! Lenke til kommentar
MarcusCraig Skrevet 15. mars 2011 Del Skrevet 15. mars 2011 jeg bygger min egen pc. tar bare en del timer å bli kjent med alle problemer og alt i maskinen første gang. for operativsystem anbefaler jeg virkelig windows 7. En stasjonær PC for under 6k vil ikke akkurat være den beste pcen. du kan få en pc med dual prosessor, 4k ram, kanskje 1gb skjermkort, mid tower kabinett, ikke det beste hovedkortet etc. jeg bygde nettopp en pc til 11k (inkludert OS). husk at windows 7 koster 1k. så du får 4k til komponenter i pcen. kabinett til rundt 1k, litt mindre. husk at et veldig godt skjermkort 2gb minne koster over 2k. som isåfall blir 50% av budsjettet ditt.. ikke at du skal ha et slikt skjermkort, men hvertfall ett til 900-1200 kroner. 2 eller 4k ram, kan du skaffe til 800 spenn. vet at det frister med ny stasjonær, men en pc til under 6k vil nok nesten bare være skuffende hvis du ikke er vant til en pc fra 90 tallet. leit å si det, men blir på en mååååte sløs av penger siden jeg vil tro du vil ha en del fps drop i raids etc prøver ikke å slakte ideen din her, menmen hvis du ikke har planer om høy fps i stormwind er det ikke så farlig før jeg bygget pcen min i januar hadde jeg en dell xps som var 5 år gammel eller noe og hadde grei fps, opp til 50 i små steder i wow.. så ikke hør på meg men uansett avgjørelse du tar så sier jeg lykke til bare å stille spm Lenke til kommentar
Empathy Skrevet 15. mars 2011 Del Skrevet 15. mars 2011 http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=906097&su=0417EBF0-DC9A-4090-A86B-331F94772309 Er egentlig bare et kjapt utkast, sprenger budsjettet ditt med 750 kroner også, menmen. Komplett er dyrt dog, så jeg anbefaler deg som har et strengt budsjett absolutt ikke å handle derifra, den eneste grunnen til at jeg brukte det nå er det fine handlelistesystemet deres. Dustinhome er et fint sted for deg, f.eks. Lenke til kommentar
konrad_91 Skrevet 16. mars 2011 Del Skrevet 16. mars 2011 sats på sandy brigde. selv dual core sandy bridge er bedre enn den amd cpuen som montseur linket til. og en annen ting, er ikke noe vits å kjøpe windows 7, da du kan laste ned dette gratis og smertefritt. du får ikke så mye for pengene for 6k, men jeg satt opp en liste til deg. heldigvis har sandy bridge også noen cpu'er i "billigklassen": http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=905824&su=3343B4A5-03F1-4C6D-A5CE-DEDDABD52955 bare legg til skjerm, mus og tastatur, og du er klar her er benchmark mellom prosessorene hvis du er interessert http://www.anandtech.com/bench/Product/82?vs=289 Lenke til kommentar
Vilbyggepc Skrevet 16. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2011 Takk for bra svar! Men jeg lurer litt. Når det står billig drit, menes det med at en slik pc på et lavt budsjett vil være dårlig og bruke til Wow? for det og redigering er omtrent det jeg kommer til og bruke pcen til! Her har vi en pc bygget til 5000,- http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=905824&su=3343B4A5-03F1-4C6D-A5CE-DEDDABD52955 ( av konrad ) Mens om du går på elkjop.no eller lignende og finner en til 5000,- Vil det da være smartere og kjøpe en på elkjøp enn og bygge selv? vil den da være bedre? Ihvertfall trenger jeg noe til PvP i wow som vil fungere bra! Har en 32" tv, og lurer på om den kunne blitt brukt som en pc skjerm? hadde vært kult. Ville jeg oppnådd en samme type grafikk? Har det noe og si om jeg kjøper en pc fra elkjop.no hva slags kabinett jeg har om jeg vil bygge videre på pcen senere og oppgradere? Takker hardcore for god hjelp! Lenke til kommentar
Loefthal Skrevet 16. mars 2011 Del Skrevet 16. mars 2011 For all del ikke kjøp PC på slike butikker. Nå har det seg slik at Elkjip med flere f.eks beskriver maskinene de selger som kraftplugger som duger til nærmest alt. Vel, det er på grensen til svindel. Selvfølgelig kan man kjøpe en noenlunde kraftig PC der og, men da snakker vi ti tusen kroner. Slike maskiner er dessuten nærmest umulige å oppgradere, sett bort fra noen ram-brikker og muligens en HDD eller to. Kabinettene er som oftest også spesialdesignet for de spesifikke komponentene. Denne vil f.eks være grei i spill. Fordelen her er at du også kan klokke prosessoren opp noen hakk. Operativsystem er ikke inkl. så det må du stå for selv. Her ser du et eksempel på hvor godt WOW vil kjøre på denne maskinen. Skjermkortet i testen er et Gtx280 som er noen hakk dårligere enn et Gtx460 så du kan regne med noe bedre ytelse. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 16. mars 2011 Del Skrevet 16. mars 2011 Nå går jo Wow strengt tatt på en pappeske med påmalte knotter. Maskin Konrad har klinka sammen kjører alt du kan kaste etter den, selvfølgelig ikke de nyeste spillene med all grafikk på max, men med litt reduserte innstillinger så skal den klare å dra alt. Og Elkjøp, Lefdal etc er ikke gode på stasjonære maskiner, du kan få gode laptops der hvis du vet hva du skal se etter, men stasjonære nytter det ikke å kjøpe der. Lenke til kommentar
Vilbyggepc Skrevet 17. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2011 Okey, kommer til og kjøpe pcen jeg fikk vite om av konrad i med at dere sa den fungerte bra men, jeg lurer på noe mer. Om jeg laster ned Windows 7 fra Bt junkie eller andre sider. Vil det virke like bra som om jeg kjøper i butikken? Lurer også fortsatt på det med en tv. Om jeg bruker en hdmi kabel til en eller annen tv, vil jeg da få like bra grafikk som en vanlig pc skjerm? Lenke til kommentar
konrad_91 Skrevet 17. mars 2011 Del Skrevet 17. mars 2011 aldri kjøp stasjonær på elkjøp/expert/siba/euronics osv!!! de er bare dritt angående tv, så bruker jeg en 40" som "skjerm", er sykt digg du trenger bare en hdmi-kabel, så kan du få både bilde og lyd til tven. Lenke til kommentar
konrad_91 Skrevet 17. mars 2011 Del Skrevet 17. mars 2011 om du laster ned windows 7 fra piratebay osv så funker det like bra som om du kjøper det har installert pirat-windows tilsammen 7 ganger, og funker kjempe fint hvis tven din støtter full-HD vil du få like bra grafikk. på min tv er anbefalt oppløsning "bare" 1360x768, men er kjempeklart bilde. Lenke til kommentar
Vilbyggepc Skrevet 17. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2011 Hei Konrad Har planer om og teste Windows 7 32 bit på den gamle pcen jeg bruker atm Så lurer på om du har noen erfaring med hvilken linkene jeg burde velge? fordi på noen har jeg sett har mista nettet og hele pakka i comments så vil helst være på den sikre siden og teste på maskinen min her først før jeg installerer på den jeg skal bygge. ( vet ikke om den blir 64 eller 32 bit,da men men ) Lenke til kommentar
konrad_91 Skrevet 17. mars 2011 Del Skrevet 17. mars 2011 velg 64, da kan du bruker mer en 4 gig ram blant annet men jeg kan ikke legge link til ting som er ulovlig her på forumet, men jeg kan hjelpe deg gå på piratebay og søk på windows 7. så trykker du på "DE", da får du de mest populære torrentene øverst. så velger du en link med windows 7, f.eks nr 6, 64-bit november heter den. det skal også følge med noen programmer du må kjøre når du har installert, som "windows 7 loader" osv. tror det ligger med en oppskrift Lenke til kommentar
KroenenKarl Skrevet 17. mars 2011 Del Skrevet 17. mars 2011 Konrad har veldig gode råd, følg hans råd så blir det fornøyd. - Din bror Lenke til kommentar
KroenenKarl Skrevet 17. mars 2011 Del Skrevet 17. mars 2011 velg 64, da kan du bruker mer en 4 gig ram blant annet men jeg kan ikke legge link til ting som er ulovlig her på forumet, men jeg kan hjelpe deg gå på piratebay og søk på windows 7. så trykker du på "DE", da får du de mest populære torrentene øverst. så velger du en link med windows 7, f.eks nr 6, 64-bit november heter den. det skal også følge med noen programmer du må kjøre når du har installert, som "windows 7 loader" osv. tror det ligger med en oppskrift Hei, du husker sikkert den linken du ga meg for en bygge pc? http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=edit&ShoppingListId=906137 Jeg har hørt mye om noe Sandy Bridge. Det er cpu, men hva forskjellen på den og den jeg har i linken over? Takk for svar Lenke til kommentar
konrad_91 Skrevet 17. mars 2011 Del Skrevet 17. mars 2011 Konrad har veldig gode råd, følg hans råd så blir det fornøyd. - Din bror tusen takk velg 64, da kan du bruker mer en 4 gig ram blant annet men jeg kan ikke legge link til ting som er ulovlig her på forumet, men jeg kan hjelpe deg gå på piratebay og søk på windows 7. så trykker du på "DE", da får du de mest populære torrentene øverst. så velger du en link med windows 7, f.eks nr 6, 64-bit november heter den. det skal også følge med noen programmer du må kjøre når du har installert, som "windows 7 loader" osv. tror det ligger med en oppskrift Hei, du husker sikkert den linken du ga meg for en bygge pc? http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=edit&ShoppingListId=906137 Jeg har hørt mye om noe Sandy Bridge. Det er cpu, men hva forskjellen på den og den jeg har i linken over? Takk for svar nå funker ikke den linken, prøve igjen? hvis det var den med AMD 955, så satt jeg opp den ganske fort, tenkte ikke på dual core sandy da Lenke til kommentar
KroenenKarl Skrevet 17. mars 2011 Del Skrevet 17. mars 2011 http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=905903&su=DCD9C28B-A816-4B7E-89EB-D2C9FCB21FBB det er den originale linken, jeg bare satte byttet ut en ting som var 10 kroner dyrere som en annen dude anbefalte Men se på den Lenke til kommentar
konrad_91 Skrevet 17. mars 2011 Del Skrevet 17. mars 2011 http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=905903&su=DCD9C28B-A816-4B7E-89EB-D2C9FCB21FBB det er den originale linken, jeg bare satte byttet ut en ting som var 10 kroner dyrere som en annen dude anbefalte Men se på den den er fin den. skal kjøpe en ganske lik pc straks Lenke til kommentar
KroenenKarl Skrevet 17. mars 2011 Del Skrevet 17. mars 2011 Flott! Da tenker jeg å kjøpe pc delene innen 3 dager, også spør jeg deg igjen dersom jeg trenger hjelp med å bygge den Lenke til kommentar
konrad_91 Skrevet 17. mars 2011 Del Skrevet 17. mars 2011 jamen det går greit. hadde du en egen tråd? Lenke til kommentar
KroenenKarl Skrevet 17. mars 2011 Del Skrevet 17. mars 2011 jamen det går greit. hadde du en egen tråd? ja jeg hadde forsåvidt en egen tråd angående å finne en pc fra elkjip og netonnet men du ga jo meg linker i hytt å pine som funket kjempe bra Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå