DaXoN Skrevet 15. mars 2011 Del Skrevet 15. mars 2011 Jeg tenkte jeg skulle bruke dagen på og hjelpe noen med og gjøre denne bilen her. http://www.racdyn.com/Images/E46/E46TornadoTouringFront.jpg om til svart matt, Hadde ikke photoshop inne på denne dataen så holder og laste ned det, men lurer på om noen her kan dytte meg i riktig retning sånn at bilen ser mere ut som dette med tanke på farge. http://www.nagtroc.org/forums/index.php?act=attach&type=post&id=17577 Lenke til kommentar
DaXoN Skrevet 15. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2011 Noen? har ikke vært så heldig til nå med noen guider :/ Lenke til kommentar
DaXoN Skrevet 15. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2011 Ok jeg merker jeg sliter litt med photoshop nå, er det noen som har en pekepinne på hvordan jeg kan få skiftet fargen ifra svart til hvit? det er alt Lenke til kommentar
Hoywin Skrevet 15. mars 2011 Del Skrevet 15. mars 2011 du bør dele opp i 2 fasar, eine for å fikse fargen, andre for å gjere bilen "matt" -fargen er enkel, berre kjør på med ein "select-> color range"- bruk dråpeverktyet for å velje en passe blå farge, ikkje for mørk og ikkje for lys, midt på panseret ser bra ut. Etter dette kan du bruke curves/hue-saturation eller ett eller anna verkty for å senke fargemetninga og gjere bilen ein tanke mørkare. -for å gjere lakken matt blir det litt meir arbeid, bruk markeringa frå tidlegare, og senk kontrastane noko, dette kan du gjere rimelig kontrollert med kurveverktyet, (ctrl+m) ved å sette ein omvendt "s". Om dette ikkje blir bra nok, noko det sannsynlegvis ikkje blir kan du gå grundigare til verks ved å legge til matte texturar med overlay eller andre passande blendmodes og forme dei etter panela til bilen. lukke til. Lenke til kommentar
DaXoN Skrevet 15. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2011 du bør dele opp i 2 fasar, eine for å fikse fargen, andre for å gjere bilen "matt" -fargen er enkel, berre kjør på med ein "select-> color range"- bruk dråpeverktyet for å velje en passe blå farge, ikkje for mørk og ikkje for lys, midt på panseret ser bra ut. Etter dette kan du bruke curves/hue-saturation eller ett eller anna verkty for å senke fargemetninga og gjere bilen ein tanke mørkare. -for å gjere lakken matt blir det litt meir arbeid, bruk markeringa frå tidlegare, og senk kontrastane noko, dette kan du gjere rimelig kontrollert med kurveverktyet, (ctrl+m) ved å sette ein omvendt "s". Om dette ikkje blir bra nok, noko det sannsynlegvis ikkje blir kan du gå grundigare til verks ved å legge til matte texturar med overlay eller andre passande blendmodes og forme dei etter panela til bilen. lukke til. Takk får noen pekepinner, jeg merker det er mange år siden jeg sist lærte om photoshop husker ingen ting av dette, hehe. skal være ærlig så forsto jeg ikke alt du skrev. Jeg prøvde og gjøre en color replace på dette bildet her http://www.racdyn-usa.com/Merchant2/graphics/00000002/1211246101.jpg Copy layout av bakgrunn > color replace > dråpe på panseret/støtfangeren, fuzzy på en 30-40% og prøvde og forandre hue til hvit, men funka liksom ikke helt :/ så han her og når han gjorde det så det veldig lett ut :/ er det pga bildet eller meg som har fucket opp på veien? Lenke til kommentar
Ghazaa Skrevet 15. mars 2011 Del Skrevet 15. mars 2011 du bør dele opp i 2 fasar, eine for å fikse fargen, andre for å gjere bilen "matt" -fargen er enkel, berre kjør på med ein "select-> color range"- bruk dråpeverktyet for å velje en passe blå farge, ikkje for mørk og ikkje for lys, midt på panseret ser bra ut. Etter dette kan du bruke curves/hue-saturation eller ett eller anna verkty for å senke fargemetninga og gjere bilen ein tanke mørkare. -for å gjere lakken matt blir det litt meir arbeid, bruk markeringa frå tidlegare, og senk kontrastane noko, dette kan du gjere rimelig kontrollert med kurveverktyet, (ctrl+m) ved å sette ein omvendt "s". Om dette ikkje blir bra nok, noko det sannsynlegvis ikkje blir kan du gå grundigare til verks ved å legge til matte texturar med overlay eller andre passande blendmodes og forme dei etter panela til bilen. lukke til. Problemet med første del av guiden din er at svart ikke er en farge, men en styrke av lys (eller fravær av sådan) Derfor finnes det ikke "lys"svart eller "mørk" svart, som det gjør av andre farger. Det samme er "problemet" med hvitt. En rosa bil kan enkelt gjøres om til en lyseblå bil - med samme luminans. Problemet er hvis du vil ha et mørkere eller lysere resultat. La oss si at du vil ha en sort bil hvit, som i dette tilfellet. Man kan ikke bare invertere. Da vil de høylysene i lakken på den sorte bilen bli mørke, noe som velvsagt blir helt feil. Beste fremgangsmåte her er nok å først lage gode markeringer, for så å justere heftig med curves. Noe a'la dette: Problemet med dette er at det ikke er mye informasjon i de mørkeste tonene i et bilde. Spesielt ikke i et komprimert jpeg-bilde. Anbefaler derfor å bruke et raw-bilde som utgangspunkt for hele prosessen. Så overeksponert som overhodet mulig - uten å brenne ut noe av bilen selvsagt. Lenke til kommentar
Hoywin Skrevet 17. mars 2011 Del Skrevet 17. mars 2011 problemstillinga var til å byrje med å gjere den svarte bilen, (som eg fram til no trudde var blå, men innser no at det berre er refleksjon frå himmelen + feil kvitbalanse i kamera) til matt svart, ikkje kvit. selfølgelig går det ikkje an å gjere bilen kvit med min framgongsmåte, men det har eg jo heller aldri sagt... Lenke til kommentar
DaXoN Skrevet 17. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2011 Er det noen måte og få bilen til og se ut som den har hvit paint jobb istedet for svart ? :/ Lenke til kommentar
Hoywin Skrevet 17. mars 2011 Del Skrevet 17. mars 2011 Ikkje med minndre du er rimelig dyktig i Ps, som Ghazaa sa lenger oppe blir det i allefall lettare dersom du tek utgangspunkt i eit overeksponert bilete, gjerne i Rå-format. Men du må likevel rekne med å bruke fleirfoldige timar i photoshop der du merker eit og eit panel på bilen og arbeider med dei i tur. Lenke til kommentar
Ghazaa Skrevet 17. mars 2011 Del Skrevet 17. mars 2011 Er det noen måte og få bilen til og se ut som den har hvit paint jobb istedet for svart ? :/ ....hallo..?? Leser du ikke svarene du får? Jeg gav deg jo en nøyaktig beskrivelse på det spørsmålet for flere dager siden Lenke til kommentar
DaXoN Skrevet 18. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2011 jeg har nå lekt litt rundt og dette var det siste jeg lagde. Problemet med dette er at jeg klarer ikke og finpusse på kantene etter det er laget, :/ hvordan gjør man det? Lenke til kommentar
traskas waits for alice Skrevet 18. mars 2011 Del Skrevet 18. mars 2011 For å si det enkelt, du har ikke tålmodighet til å drive med photoshop. Ser jo at du er utålmodig og unøyaktig. Det du trenger er god tid og nøyaktighet. Samt en ide å høre på de forslaga du har fått her inne. Jeg er veldig flink til å bruke markørverktøyene, zoom og å bruke flere lag i stedet for alt på ett. Dette vil hjelpe deg til å få et bedre resultat. Lenke til kommentar
DaXoN Skrevet 18. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2011 For å si det enkelt, du har ikke tålmodighet til å drive med photoshop. Ser jo at du er utålmodig og unøyaktig. Det du trenger er god tid og nøyaktighet. Samt en ide å høre på de forslaga du har fått her inne. Jeg er veldig flink til å bruke markørverktøyene, zoom og å bruke flere lag i stedet for alt på ett. Dette vil hjelpe deg til å få et bedre resultat. Vel hva bruker du til og markere med da? og som jeg har sagt, jeg er ny. Jeg vet at det er unøyaktig, det skrev jeg faktis selv så det er det ingen vits og ta opp igjen, jeg spurte om det var noen måter og forandre på det etter jeg hadde laget ferdig. Jeg bruker magnetisk lasso verktøyet, og jeg klarer ikke få alt inn 100% perfekt alltid, *vet ikke helt hvordan den tingen funker,* er det en anna jeg burde bruke? og igjen går det ikke ann og rette opp etter man har connectet punktene? Og når du sier bruke flere lag? hva mener du da? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 18. mars 2011 Del Skrevet 18. mars 2011 Lag = layers, her har du noen tutorials. Du kan også lære deg endel angående photoshop hos moderskeppet "svensk". Lenke til kommentar
DaXoN Skrevet 18. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2011 (endret) Raskt spørsmål. finnes det en måte man kan finpusse på det man redigere? her på bildet brukte jeg magnetisk lasso verkøyet, jeg fikk ikke alle kantene / strekene til og bli så fine som jeg ville, men fant ingen måte og finpusse på det etterpå. Prøvde også og copy layer / new layer ifra bakgrunnen og så merke opp et nytt område men ingen effect :/ Endret 18. mars 2011 av DaXoN Lenke til kommentar
Ghazaa Skrevet 18. mars 2011 Del Skrevet 18. mars 2011 (endret) Raskt spørsmål. finnes det en måte man kan finpusse på det man redigere? her på bildet brukte jeg magnetisk lasso verkøyet, jeg fikk ikke alle kantene / strekene til og bli så fine som jeg ville, men fant ingen måte og finpusse på det etterpå. Prøvde også og copy layer / new layer ifra bakgrunnen og så merke opp et nytt område men ingen effect :/ Du kan ikke endre på det du allerede har gjort dersom dette ikke er gjort på et eget lag, og lagret som en psd-fil med lag etterpå. Det du kan gjøre er å starte på nytt, opprette et justeringslag og deretter gjøre en grovjustering (du vil se at hele bildet blir lysere). Velg nå lagmasken i lag-palletten, bruk malingsspannet og fyll denne med sort. Nå vil hele justeringslaget bli skjult på bildet. Deretter kan du male frem de områdene som du vil ha lysere med en hvit pensel. Maler du for mye, er det bare å bytte til sort pensel og male over. Til sist tar du en finjustering på justeringslaget. Det er selvsagt andre, mer nøyaktige og tidkrevende måter å gjøre dette på, men denne metoden er mener i alle fall jeg er den mest "nybegynnervennlige" Edit: Men som nevnt tidligere; dette bildet er et innmari dårlig utgangspunkt. Skal uansett godt gjøres å få et bra og troverdig resultat Edit2: Og som andre har poengtert: Vær nøyaktig!! Alt fra listene til dørsprekkene MÅ maskeres bort hvis bildet skal bli i nærheten av troverdig. Lykke til! Endret 18. mars 2011 av Ghazaa Lenke til kommentar
ORLY? Skrevet 19. mars 2011 Del Skrevet 19. mars 2011 Sånn.. Tok meg en liten halvtime å gjøre dette, så litt sloppy arbeid. Har heller aldri manipulert bilder på en slik måte. Så var litt improvisering for å komme fram til dette resultatet. Ble vel ok, hvertfall i mine øyne. Refleksjonene i panseret kunne vært fjernet bedre, men ser greit ut mtp at man ser diffuse refleksjoner også i matt lakk. Lenke til kommentar
DaXoN Skrevet 19. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2011 (endret) Sånn.. Tok meg en liten halvtime å gjøre dette, så litt sloppy arbeid. Har heller aldri manipulert bilder på en slik måte. Så var litt improvisering for å komme fram til dette resultatet. Ble vel ok, hvertfall i mine øyne. Refleksjonene i panseret kunne vært fjernet bedre, men ser greit ut mtp at man ser diffuse refleksjoner også i matt lakk. ikke galt, hvordan gjorde du det? Endret 19. mars 2011 av DaXoN Lenke til kommentar
ORLY? Skrevet 19. mars 2011 Del Skrevet 19. mars 2011 (endret) ikke galt, hvordan gjorde du det? Send meg eposten din på pm så kan du få psd-fila orker ikke forklare, heheheh. (Det gjelder forsåvidt alle andre som lurer også; pm med epost) Endret 19. mars 2011 av GENTorly Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå