Gå til innhold

Hvor kan jeg skaffe 12 volt 40 amp PWM?

Lasse94

Anbefalte innlegg

Hei!

Hvor kan jeg skaffe en PWM (Pulse Width Modulater) som har 12 volt og 40 ampere?

har sett en del på ebay, men vil gjerne bestille fra en norsk side, den forrige jeg kjøpte var svindyr og likevel så ville den ikke justere amperen :/

Noen som vet`?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Samme som du var ute etter tidlidere?

Fant ikke du ut at 12V var for høyt for elektrolysecellene?

Justere amperen?

Hva er det egentlig du skal ha, strøm eller spenningskilde?. (Se spoiler for forklaring av forskjell)

a. En konstant spenningskilde (12V)

b. En konstant strømkilde (40A)

For å forklare forskjellen (dette avhenger av hvordan forsyningen og kontrollsystemet er oppbygd)

Spenningskilde

En konstant spenningskilde med MAKSIMAL last på 40A vil holde en spenning på 12V UANSETT hva strømtrekket er, så lenge strømtrekket ikke overskrider40A. Hvis strømtrekket på 12V bare er 10A klarer ikke denne forsyningen å skyve inn mer strøm, for å gjøre dette måtte en ha økt spenningen.

Denne metoden brukes i så og si 95% av alle vanlige elektriske kraftforsyninger, som f.eks PSU i PC. Noen har også en strømbegrensningsfunksjon, altså du kan sette at den skal holde 12V men aldri gi ut mer enn f.eks 10A, hvis strømtrekket da stiger vil forsyningen automatisk senke spenningen.

Strømkilde

En konstant strømkilde, vil i teorien holde en spesifisert strøm uansett hvilken last den har. La oss ta et eksempel.

Konstant strømkilde stilt inn på 20A

-Lasten har motstand på 1 Ohm

For å presse 20A gjennom en motstand på 1 Ohm trengs en spenning på 20V strømforsyningen regulerer derfor opp spenningen til dette nivået.

-Lasten endrer motstand til 10 Ohm

For å presse 20A gjennom en mostand på 10 Ohm trengs en spenning på hele 200V. Hvis strømforsyningen er designet for en så høy last vil den regulere spenningen opp til 200V.

All elektrisitet vil adlyde Ohms lov: U=R*I. Hvis lasten har en variabel mostand kan du IKKE ha en spesifisert strøm og spenning samtidig.

Så du tidligere ble anbefalt artikkelnr: 69-638-13 på elfa. Jeg ser ingen grunn til at denne ikke skal dekke ditt behov.

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg har skaffet meg spenningskilde på 12v og 40A, men jeg må kunne kontrollere strømmen som blir sendt til cellen min, elektrolyse skaper varme, og når vannet blir varmt, synker motstanden, og dermed øker amperen. Derfor trenger jeg en PWM som jeg kan justere amperen slik at jeg får en konstant ampere, hvis ikke vil amperen krype oppover helt til vannet blir så varmt at det koker..

Håper du skjønte hva jeg mente

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...