Gå til innhold

Betale for Gassanlegg en ikke bruker?

Anbefalte innlegg

Flyttet inn i et sameie med muligheter for gass. Leiligheten ble kjøpt på forhånd hvor en kunne velge om en ville ha gasstilkobling i leiligheten.

Jeg valgte å ikke få installert gass i leiligheten fordi jeg visste jeg ikke ville ha det.

I etterkant vil Sameiet at jeg skal betale nesten 1000kr for vedlikehold av gassanlegget per år.

Syntes dere det er riktig at jeg skal betale for noe jeg ikke bruker eller har mulighet til å bruke?

Siden vi fikk muligheten til å velge å være bruker av anlegget mener jeg at de som er brukere skal betale for vedlikeholdet.

Hva syntes dere? Noen som har erfaringer på hvordan en slik sak hadde endt ved et eventuelt rettsoppgjør?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm. Ja dette hørtes veldig spesielt ut. Jeg hadde ikke betalt kravet vedr gassanlegget. Det er helt klart anledning i et sameiet å ta betalt kun av de som bruker den ene tingen, i dette tilfellet gassanlegget.

Du kan uansett påberope deg mindretallsvern, hvis flertallet har gassanlegg... Da slipper du betale ;-)

Lenke til kommentar

Sameiet sier at det blir det samme som Heis. Dem i første etasje får ikke benytte seg av heisen men alikavel ingår vedlikehold av heisen i deres fellesutgifter. Hvordan bortforklare dette? Jeg hadde jo valget om å velge vekk gass, er ikke heis ganske anderledes?

Lenke til kommentar

Jeg har jo overhode ikke mulighet til å benytte gass, men det er jo en mulighet for å få trekt rør inn på kjøkkenet, muligheten for gass er tilrettelagt i bygget, men som sagt så valgte jeg vekk å få gass i min leilighet.

Slik jeg forstår det nå så er det 20 stykker som har innlagt gass og 10 som ikke har.

Det er det jeg krangler med dem om, dem mener at jeg har gass i leiligheten og burde betale, fordi det er mulig å legge inn gass der.

Lenke til kommentar
Lov om sameige [sameigelova].

§ 9. Eigedomsskattar, avgifter, trygdekostnader og liknande faste eller naudsynlege utgifter på tingen ber sameigarane seg imellom etter som dei har part til. Det same gjeld andre vanlege utgifter og ytingar så langt alle eigarane kan få etter måten like stort gagn av dei. Kostnader utanom dette vert utlikna på eigarane etter nytta.

Sams inntekt skal delast mellom eigarane etter som dei har part til.

Jeg er litt usikker på hvordan loven skal tolkes. Men sånn jeg forstår det skal alle betale om de har eller kan få like stor nytte av det.

Man kan se det på den måten at du har ikke innlagt gass i dag men kan få det dersom du ønsker og på den måten så har du nytte av det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...