Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Utsettelse av mensen, p-piller og blødninger

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har forsøkt å utsette mensen ved å hoppe over uken med placebo-piller og begynne rett på neste brett. Det gikk helt fint de første to ukene av det nye brettet, men nå har jeg kjent tydelige menssmerter et par dager, og i dag kom det en liten blødning. Det virker liksom som om kroppen har bestemt seg for at mensen skal komme nå, til tross for at det er fem gule tabletter igjen :ermm:

Det jeg lurer på, er hva jeg burde gjøre nå: Bør jeg fortsette og ta de siste fem gule tablettene, før jeg tar uken med placebo? Eller burde jeg bare droppe de fem og gå rett på placebo-uken nå (og deretter begynne på et nytt brett som vanlig), siden jeg har begynt å få blødning? Fant ikke noe nærmere om dette i bruksanvisningen, derfor så spør jeg her. Lurer rett og slett på hva som er best for helsa, om et av alternativene kan være farlig, etc. Ville blitt veldig glad for svar! :)

(Jeg går forresten på Yasmin28, og dette er første gang jeg har prøvd å utsette.)

Postet av anonym: 509e70754c31d9c65a725dabaee5bc83

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Jeg gikk på Yasmin før, og først av alt vil jeg anbefale deg å bytte til en annen.

For kroppen din er dette noe uvanlig. Hormonene florerer, og det gjør at første gangen man hopper over, så skjønner kroppen veldig lite av det.

jeg gikk på Microgynon første gangen jeg skulle hoppe over, og det endte med at jeg hadde mensen i to uker. Så jeg tok kontakt med helsesøster, og hun satte meg på Yasmin. Med Yasmin klarte jeg å hoppe over uten problemer (var 1 eller 2 ganger jeg fikk en liten blødning bare).

Jeg går nå på Cerazette og er kjempefornøyd. Der er det kun 28 virkende piller, altså ingen "pause" for å ha mensen. Det hender fååå fååå ganger at jeg har små blødninger. Men det er sånn jeg ønsker det.

Om du gjerne vil ha det sånn som det er nå, og heller ha full kontroll over når du skal ha blødninger, så anbefaler jeg deg å fortsette på noen andre.

Men som sagt, hadde jeg vært deg, så ville jeg bytta fra Yasmin snarest.

Lenke til kommentar

Tusen takk for raskt svar! :thumbup:

Da fortsetter jeg bare til jeg er ferdig med brettet, selv om jeg blør litt. Håper jeg slipper å blø i to uker da, d hørtes ikke gøy ut :nei: Jeg hadde òg hørt masse skrekk-historier om Yasmin før jeg begynte, men legen insisterte likevel på at jeg skulle starte med denne typen. For meg har de faktisk fungert kjempebra, har ikke merket noen bivirkninger, og ingen problemer før nå. Kjenner ikke så godt til de andre merkene.. Hvordan er Cerazette, er det mindre hormoner i de? Huff, er vel uansett ikke lurt å tulle med kroppens hormonsystem på denne måten, menmen.. :p

Lenke til kommentar

Hehe :)

Det er ikke noen umiddelbare bivirkninger av Yasmin, men man øker sjansen for blodpropp (unødvendig mye) med den, noen har i de verste tilfellene blitt steril av Yasmin osv :p Det er veldig mye hormoner i Yasmin, noe som gjør den helt sikker da :)

Cerazette har nok hormoner, men er mye mindre farlig :)

Jeg har noe som heter for "lavt innhold av protein S" i blodet (arvelig), og har mistet flere i familien pga blodpropp, så i mitt tifelle er det den eneste jeg faktisk tåler :p Legen og helsesøstra gjorde en for dårlig jobb med å sjekke bakgrunnen min før jeg begynte på piller :p

Men det tror jeg ikke du skal være redd for.

Ellers er også Loette et godt alternativ til Yasmin hvis du vil gå på 21 virkende og 7 sukker :p

Er forresten veldig dumt av legen å insistere på det. Det er ingen nyhet at den er den farligste av alle da :p

Lenke til kommentar

Det er dessverre slik at kroppen er forskjellig fra jente til jente, så man må i de fleste tilfeller prøve forskjellige p-pillemerker før man finner ''den rette''. Hva som er rett for deg er ikke nødvendigvis rett for andre heller, f.eks imotsetning til triha så var det bare fryd og gammen å gå på Microgynon for meg i hele to år :)

Jeg har også en venninne som ikke kunne gå på p-pille på grunn av blodsykdom i familien, hun prøvde minipillen, i lengre tid og hadde mensen i 5 uker for så å ha 4 uker uten og sånt. Utrolig irriterende selvsagt, men man må også huske på at man burde gi p-prevansjonen 3-6 måneder før den fungerer slik den skal, og først da merker man om det er den ''rette'' for akkurat deg. Mellomblødninger og kramper er dessverre noen av bivirkningene ved p-piller, men dette betyr ikke nødvendigvis at dette ikke er pillen for deg hvis du ikke har gitt den minst 3 måneder.

Det er inviklende greier, og mange må prøve masse forskjellig i flere år som min venninne før de finner noe som faktisk funker for dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...