Gå til innhold

HJELP! Teknisk Kybernetikk på NTNU eller Elektroingeniør + master i kybernetikk/signalbehandling på UIS?

Anbefalte innlegg

Har et dilemma med hva jeg skal velge. Planen var egentlig å studere i Stavanger, men endringer i hva jeg skal utdanne meg som har gjort meg usikker. Alternativene er disse to:

Elektroingeniør på UIS, med valg av fag som styringsteknikk slik at jeg fokuserer på kybernetikk/automatisering. Er vel diverse fag der som man kan velge som har med kybernetikk å gjøre. Etter de tre årene ønsker jeg å ta master i kybernetikk/signalbehandling. Her sier jo navnet at det har en del med kybernetikk å gjøre. Noen som går elektroingenoiør eller tar master i kybernetikk/signalbehandling ved UIS?

Vurderer også Teknisk Kybernetikk ved NTNU. Langt å flytte, men er vel absolutt verdt det med tanke på fantastisk studiemiljø osv. Ellers er kanskje utdanningen også langt bedre? Virker som det er mye bredere med tanke på hva man kan velge, mye større valgmuligheter. Utdanningen fokuserer også mer på kybernetikk kan det virke som. Å ha studert på NTNU er vel uansett et plusspoeng på en CV.

Så noen som kan hjelpe meg her? Er studiet på NTNU langt bedre enn det jeg vurderer ved UIS, eller er knapt noen forskjell? Er det lite forskjell går jeg nok for UIS, men er såpass usikker. Anbefales det sterkt å studere dette ved NTNU? Eventuelt andre steder hvor man kan studere slik som dette? Takker på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Studerer kyb på NTNU. Jeg trives iallfall veldig godt, og er godt fornøyd med både studiested, skole og linje! :) Problemet blir vel at jeg ikke har noen referanse, så jeg kan ikke si så mye om hvordan det er i forhold til UIS.

Noen av fordelene med NTNU er kanskje at det er så mange sivilingeniørlinjer og -retninger. Veldig mange studenter innen liknende fagfelt, store fagmiljøer, veldig mange fag å velge mellom (nå tar det ganske lang tid før du får stor valgfrihet på kyb, men likevel). Gode muligheter for utveksling, hvis du skulle få lyst. Det finnes også flere linjer innenfor kybernetikk.

Generelt er det vel også sånn at en sivilingeniørgrad fortsatt blir godt tatt imot av bedriftsmarkedet, blant annet fordi det er en "pakke" som er "garantert" for.

Lenke til kommentar

Studerer kyb på NTNU. Jeg trives iallfall veldig godt, og er godt fornøyd med både studiested, skole og linje! :) Problemet blir vel at jeg ikke har noen referanse, så jeg kan ikke si så mye om hvordan det er i forhold til UIS.

Noen av fordelene med NTNU er kanskje at det er så mange sivilingeniørlinjer og -retninger. Veldig mange studenter innen liknende fagfelt, store fagmiljøer, veldig mange fag å velge mellom (nå tar det ganske lang tid før du får stor valgfrihet på kyb, men likevel). Gode muligheter for utveksling, hvis du skulle få lyst. Det finnes også flere linjer innenfor kybernetikk.

Generelt er det vel også sånn at en sivilingeniørgrad fortsatt blir godt tatt imot av bedriftsmarkedet, blant annet fordi det er en "pakke" som er "garantert" for.

Takker for svar, selv om det egentlig ikke sa meg mye. Vet at det er godt miljø og studiested, godt studie som man lett får jobb med, at det er mange linjer osv. Det jeg lurer mest på er vel egentlig hvordan dette er på UIS, men vet ikke helt hvordan jeg skal få info om det fra. Ikke så mange som har god kjennskap til begge de to stedene regner jeg med.

Dog er det ikke vanskelig å se at det er forskjell på de to, teknisk kybernetikk er tross alt et eget sivilingeniørstudie men veldig mange retninger og muligheter, mens på UIS er det kun en del eller en studieretning under elektroingeniør, men langt mindre valgmuligheter innenfor kybernetikken.

Besvarte kanskje mitt eget spørsmål her? Ønsker dog gjerne å høre fra noen som går elektro eller kybernetikk/signalbehandling ved UIS eller kjenner til det!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...