Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

drosjesjåfør, arbeidstider og lønn

Gjest Slettet+130498

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+130498

hei jobber som drosjesjåfør og lurer litt på arbeidstider/overtid lønn og hva som faktisk blir regnet som arbeidstid?

jeg har vakt ca 70t i uke, totalt ligger jeg på ca 230t i mnd med vakt tid. er dette lovelig overhode? og hva har jeg eventuelt krav på? lønnen min er 42% av innkjørt + feriepenger, har jeg da krav på mer? spesielt med tanke på at det er provisjonsarbeid.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er underlagt arbeidsmiljøloven slik som "alle andre".

Og så er du i den heldige situasjonen at du får lov til å forære staten med åtte prosent av det du ellers ville ha tjent i lønn - i form av moms :w00t:

Jeg mener å huske at tariffen ligger på mellom 41 og 42 prosent, men husker ikke helt i farten.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Hei, føler at jeg kan svare på dette da jeg selv er drosje-eier og har ansatte i full jobb.

Angående arbeidstider er arbeidsplassen din underlagt arbeidsmiljøloven. Arbeidsgiveren din kan ikke pålegge deg å jobbe utover hva som er fastsatt i lovverket, arbeidsmiljøloven § 10-4 10-11.

Du er dermed ikke pålagt å jobbe 70 timer i uken, men du kan etter eget ønske jobbe utover den pålagte arbeidstiden. Krever eieren at du jobber så lenge bryter han loven, så enkelt er det.

Hvis du ikke er organisert i transportforbundet er tarifflønnen din 41% som organisert er minstelønnen (tarifflønnen) 43% av innkjørt. Feriepenger og OTP kommer selvsagt i tillegg. Mer har du ikke krav på.

Overtidsbetalt får du ved at takstene endrer seg i form av kveld/natt/helgtakst og helligdagstakst.

Og så er du i den heldige situasjonen at du får lov til å forære staten med åtte prosent av det du ellers ville ha tjent i lønn - i form av moms

Skjønner ikke helt hva Geir sikter til her. De fleste tjenester og varer er pålagt moms i Norge og arbeidstakerne regner ikke momsen med i lønnen andre steder, ei heller i drosjeyrket!

Lenke til kommentar
Skjønner ikke helt hva Geir sikter til her. De fleste tjenester og varer er pålagt moms i Norge og arbeidstakerne regner ikke momsen med i lønnen andre steder, ei heller i drosjeyrket!
Jo det tror jeg du gjør. Men det spiller egentlig ikke noen rolle da tariffen gikk opp da momsen kom på banen for noen år siden. Men det kommer selvsagt an på hvordan man ser på det. Det har sine fordeler og ulemper.
Lenke til kommentar

Spørs om de mindre drosjeselskapene bryr seg så hardt, spesiellt de som er eiet av innvandrere og bare har innvandrere som sjåfører. Slenger du med leppa om arbeidsmiljøloven sier sjefen "Da får du ikke jobbe her. SKal du slutte å klage eller miste jobben og lønna di?"

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Jo det tror jeg du gjør. Men det spiller egentlig ikke noen rolle da tariffen gikk opp da momsen kom på banen for noen år siden. Men det kommer selvsagt an på hvordan man ser på det. Det har sine fordeler og ulemper.

Da har du nok missforstått litt. Da det ble innført moms på drosjetransport i 2006 gikk takstene opp 8% som var/er tilsvarende momsatsen. Så nei, du tar nok feil i at staten "krever moms av sjåførens lønn". Slik har det aldri vært.

Spørs om de mindre drosjeselskapene bryr seg så hardt, spesiellt de som er eiet av innvandrere og bare har innvandrere som sjåfører. Slenger du med leppa om arbeidsmiljøloven sier sjefen "Da får du ikke jobbe her. SKal du slutte å klage eller miste jobben og lønna di?"

Det er en ting. Men hvis arbeidstakeren er nogenlunne oppegående vil han ha null problem med å få banket dette igjennom i en rettsak. Jeg vil nok også tro at det er mindre slike saker nå som det har blitt fastsatt et krav om at løyvehavere må ha inngående kunnskap og forståelse om arbeidsmiljøloven og diverse regelverk for i det hele tatt kunne søke på løyve.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...