Whist1er Skrevet 20. mars 2011 Del Skrevet 20. mars 2011 Det er et kjent fenomen at Hæren jevnt over gir sitt personell høyere score enn luft og sjø på tjenestebevis og -uttalelser. Lenke til kommentar
Stereotypisk bergenser Skrevet 20. mars 2011 Del Skrevet 20. mars 2011 Det er et kjent fenomen at Hæren jevnt over gir sitt personell høyere score enn luft og sjø på tjenestebevis og -uttalelser. Alt er relativt, dette var jeg ikke klar over. Men det skal og sies at jeg tjenestegjorde hos Sjøforsvaret. Lenke til kommentar
H?rselsvern Skrevet 21. mars 2011 Del Skrevet 21. mars 2011 Det er et kjent fenomen at Hæren jevnt over gir sitt personell høyere score enn luft og sjø på tjenestebevis og -uttalelser. hva i all verden legger du i den påstanden? 1 Lenke til kommentar
HOK Skrevet 21. mars 2011 Del Skrevet 21. mars 2011 Det er jeg litt interessert i å høre også. Kan ikke forstå hvorfor hæren skulle, med overlegg, gi høyere score på tjenesteuttalelser enn sjø/luft. Lenke til kommentar
Whist1er Skrevet 21. mars 2011 Del Skrevet 21. mars 2011 Det er vel mulig at Hæren har et udekket markeringsbehov? På den andre siden kan det også være at det er slik kulturen er? Det er heller ikke umulig at Hæren jevnt over har de beste soldatene? Lenke til kommentar
HOK Skrevet 21. mars 2011 Del Skrevet 21. mars 2011 Men dette er bare dine antagelser? Har du noen konkrete kilder som bekrefter det du sier? Lenke til kommentar
Whist1er Skrevet 21. mars 2011 Del Skrevet 21. mars 2011 Du kan jo sjekke med de som har deltatt i tråden med stort sett alle kryssene over forventet hvilke grener de har tjenestegjort i. Lenke til kommentar
HOK Skrevet 21. mars 2011 Del Skrevet 21. mars 2011 Da må man jo sammenligne to stk som har gjort det eksakt likt under hele tjenesten da. Blir vanskelig det. Med mindre du kan vise til noen undersøkelser så vil det bare være antagelser, basert på hva noen enkelte sier. Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 21. mars 2011 Del Skrevet 21. mars 2011 Det er vel mulig at Hæren har et udekket markeringsbehov? På den andre siden kan det også være at det er slik kulturen er? Det er heller ikke umulig at Hæren jevnt over har de beste soldatene? Å hevde at den største forsvarsgrenen som gjør desidert mest i utlandet har et større markeringsbehov enn sjø og luft blir vel litt feil... Hvorvidt hæren har de beste eller ei er det eller ikke mulig å si, da arbeidsoppgavene til F. eks geværmann 3 i storm og en dekksgutt (i mangel av bedre kunnskap om sjø) er vidt forskjellige. Det jeg heller tror er at soldatene i hæren jevnt over har en generelt mer fysisk hverdag hvor de viser mer mestring ovenfor sitt befal enn nevnte dekksgutt eller en vakt og sikringssoldat i luft. Uten å ha erfaring fra sjø eller luft vil jeg gjette meg frem til at i hæren hvor soldater ofte fungerer i lag med et befal som lagfører, så er disse tettere på gutta i hverdagen enn i de to andre forsvarsgrenene. Lenke til kommentar
Whist1er Skrevet 21. mars 2011 Del Skrevet 21. mars 2011 Å hevde at den største forsvarsgrenen som gjør desidert mest i utlandet har et større markeringsbehov enn sjø og luft blir vel litt feil... ... Får ikke multisitat til å fungere, så jeg får ta for meg hver enkelt. Det er derfor det står spørsmålstegn bak mulighetene. Lenke til kommentar
Whist1er Skrevet 21. mars 2011 Del Skrevet 21. mars 2011 Da må man jo sammenligne to stk som har gjort det eksakt likt under hele tjenesten da. Blir vanskelig det. ... Ja, det blir vanskelig å sammenligne da hær, sjø og luft har vidt forskjellige tjenestestillinger. Som sagt kan du jo spørre de som har bidratt i tråden eller sette opp en poll. Lenke til kommentar
HOK Skrevet 21. mars 2011 Del Skrevet 21. mars 2011 Det blir nok temmelig vanskelig. Men man kan jo være enig i at de fleste som er motiverte for militæret gjerne velger hæren fremfor luft og sjø. Selvom man selvsagt har motiverte soldater i både luft og sjø, det er ikke det. Men min erfaring, bare ved å se igjennom denne delen av forumet, tilsier at de fleste motiverte velger hæren, og da spesielt GSV/Pbn. Man kan jo da trekke slutningen at siden hæren har flere motiverte soldater, vil også soldatene yte mer, og derfor få bedre tjenesteuttalelser. Men om de ville fått bedre enn en like god soldat i sjø eller luft blir vanskelig å si noe om. Tjenester er forskjellige, og ikke minst er befal forskjellige. Kan vel til slutt legge til at dette kun blir synsing fra min side. Jeg har hverken tall på om det faktisk er flere motiverte soldater i hæren kontra sjø/luft eller at de fleste velger GSV/Pbn. Det er kun min oppfatning, og synsing utifra det. Lenke til kommentar
Tom&Jerry Skrevet 22. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2011 problemet her er at forsvaret lager et system til folk som har fullført førstegangstjenesten som ikke fungerer. For hva er poenget med å lage en kategori "utmerket" dersom ingen får det krysset av? Lage luftslott og la det se ut som hver enkelt soldat har mye mer å gå på til framtidig arbeidsgiver? Det blir jo litt som en 6`er på skolen - det beste man kan få. Det er ikke umulig og de laget ikke en karakter 6 for at høgskolene skulle tenke "jaja, han nådde jo ikke helt til topps da" Overhode ingen befal på vår base var villige til å krysse av på "utmerket" og et fåtall av flere hundre soldater på basen får et eller to haket av på "over forventet". Da lurer jeg egentlig på hva som ligger på "forventet" for mange av soldatene ytet etter mitt syn langt over hva en kan kreve og forvente. Men det er vel kanskje like greit å bare krysse av på noe som høres helt OK ut, så er man ferdig med det liksom. Enten kan de fjerne hele avkryssningspalten, eller så kan de begynne å lage faste fasitter for hva som forventes på de ulike punktene. Slik det er nå blir rett og slettb for dumt.. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 Det finnes flere som får krysset av på utmerket, selv om det ikke er så veldig vanlig. Problemet er at det er mer eller mindre tilfeldig for hvem som får det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå