BelzeBob Skrevet 15. mars 2011 Del Skrevet 15. mars 2011 Hei Så vidt jeg vet har jeg en CD eller to med helt funksjonell Win98, men det virker som at Win98 kun kan kjøre på eldre maskiner. Stemmer dette? Har prøvd å installere på noenlunde nye(re) maskiner, men det går ikke... Noen som har erfaringer/løsninger? Jeg syns Win98 på mange måter var overlegent de senere OS'ene fra MS. Veldig kjapt og enkelt å "strippe ned." Tok lite plass og startet på så lite som 30-40 sek. Ja, eneste dumme var vel at det smeltet når man gjorde for mye på en gang. He he. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 15. mars 2011 Del Skrevet 15. mars 2011 Windows98 anbefaler jeg deg å kjøre i en virtuell maskin. Da kan du kjøre et hvilket som helst OS i bakgrunnen. Selv bruker jeg Virtualbox for testing av gamle OS. Tenker å bruke denne løsninga på en gammal scanner som kun har drivere opp til windows 2000. Ellers kan du jo sjekke ut ReactOS. Set likner på windows, men er i realiteten Linux. Lenke til kommentar
BelzeBob Skrevet 15. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2011 Hei Geir Jeg kjører for tiden Linux Ubuntu 10.4. Kan jeg sette inn en virtuell maskin her der jeg kjører Win98, tror du? Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 15. mars 2011 Del Skrevet 15. mars 2011 (endret) Windows98 anbefaler jeg deg å kjøre i en virtuell maskin. Da kan du kjøre et hvilket som helst OS i bakgrunnen. Selv bruker jeg Virtualbox for testing av gamle OS. Tenker å bruke denne løsninga på en gammal scanner som kun har drivere opp til windows 2000. Ellers kan du jo sjekke ut ReactOS. Set likner på windows, men er i realiteten Linux. ReactOS er ikke på noen måte relatert til hverken Windows eller Linux. Det er et eget operativsystem skrevet fra bunnen av for å etterligne Windows. edit: men det deler mye av arbeidet med Wine forstålig nok. on-topic: Nyere maskinvare mangler fullstendig drivere for Windows 98, så det er nok bedre å gjøre som geir__hk sier og installere det i en virtuell maskin. Endret 15. mars 2011 av GeirGrusom Lenke til kommentar
BelzeBob Skrevet 15. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2011 on-topic: Nyere maskinvare mangler fullstendig drivere for Windows 98, så det er nok bedre å gjøre som geir__hk sier og installere det i en virtuell maskin. Aha. Ja, det var det jeg tenkte. Takk for alle tipsene Geir! Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 15. mars 2011 Del Skrevet 15. mars 2011 Hehe, får bare bøye meg i støvet ja. Sjekket ikke etter og hev opp det jeg mente måtte være riktig Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 Der er vanskelig å finne drivere til win98 og virtuelle programmer, så man vil slite litt der. Win98 kan ikke kjøre på flere kjerner enn 1 og støtter ikke mer enn 512 MB minne. Har selv prøvd å få en win98 maskin opp i virtualbox, men den blir fryktelig treg av en eller annen grunn. Lenke til kommentar
BelzeBob Skrevet 23. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2011 (endret) Der er vanskelig å finne drivere til win98 og virtuelle programmer, så man vil slite litt der. Win98 kan ikke kjøre på flere kjerner enn 1 og støtter ikke mer enn 512 MB minne. Har selv prøvd å få en win98 maskin opp i virtualbox, men den blir fryktelig treg av en eller annen grunn. Javel, ja. Hmm... man må nesten prøve å få kjøpt en gammel PII eller PIII for en billig penge og gjøre det på gamlemåten? Win98, i likhet med XP faktisk, kan være skikkelig kjapt og bra om man bare trimmer alt ned til det nødvendigste. Vel, 98 litt kjappere enn XP, men XP har så bra drivere. Jeg satte XP på en gammel laptop fra 1999 og trimmet alt ned til det minimale; internett, musikk og ikke stort mer, og det funket lynbra. Fantasien/drømmen er jo å se hvor kjapp en ny kraftig maskin kunne bli med Win98... Endret 23. mars 2011 av BelzeBob Lenke til kommentar
Quote Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 Problemet med W98 er vel at det neppe eksisterer drivere til nyere programvare. Så jeg tviler på at det er mulig å få W98 på en nyere PC, men ingenting som hindrer deg i å fantasere Lenke til kommentar
BelzeBob Skrevet 23. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2011 Problemet med W98 er vel at det neppe eksisterer drivere til nyere programvare. Så jeg tviler på at det er mulig å få W98 på en nyere PC, men ingenting som hindrer deg i å fantasere Programvaren er ikke problemet. Men maskinvaren. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 Problemet med W98 er vel at det neppe eksisterer drivere til nyere programvare. Så jeg tviler på at det er mulig å få W98 på en nyere PC, men ingenting som hindrer deg i å fantasere Programvaren er ikke problemet. Men maskinvaren. Oi, mente selvsagt maskinvare, begynner å bli sent. Selv holder jeg meg til XP da det er raskt, man kan "strippe det ned" samtidig som man kan få oppdatert programvare til maskinvaren. Lenke til kommentar
BelzeBob Skrevet 23. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2011 Ja, XP var det beste fra Microsoft, mener jeg. Vel, Win7 er enda litt flottere og bedre gjerne - men så kom det også mange år etterpå. Jeg kjører bare Linux nå. Ubuntu. Føles liksom bedre å bruke fri programvare. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 24. mars 2011 Del Skrevet 24. mars 2011 Vel siste Pentium prosessor som win98 kan installeres på er vel P4 uten HT. Men det gikke vel ann å deaktivere HT, så kaaanskje... Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 25. mars 2011 Del Skrevet 25. mars 2011 Har selv prøvd å få en win98 maskin opp i virtualbox, men den blir fryktelig treg av en eller annen grunn.Er det lenge siden? Nyere versjoner av VirtualBox skal ha bedre støtte av windows 98. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 25. mars 2011 Del Skrevet 25. mars 2011 Et år siden kanskje. Får det opp, men finnes ikke drivere til virtualbox komponentene. Det medførte at man ikke fikk 3D støtte på skjermkortet. Jeg hadde instalert med ICH chipset. Tror hvist jeg hadde valgt PIX4 (eller hva det heter) så hadde det gått bedre med HDD hastigheten... Lenke til kommentar
BelzeBob Skrevet 26. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2011 Jeg lurer på: har noen prøvd den "XP light", eller hva den heter? Altså en slik minimal-utgave av XP med bare det aller nødvendigste - som funker skikkelig kjapt? Og hva syns folk egentlig om forskjellen WinXP og Win7? Hvilken liker dere best og hvorfor? Selv syns jeg begge to er veldig bra. Men jeg syns Vista er drit. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 26. mars 2011 Del Skrevet 26. mars 2011 (endret) Windows 7 liker jeg best, da det har større potensiale for å være det raskeste OSet. Om du stripper det ned så bør det slå både XP og Win 98. Noen av grunnene er at det er bedre optimalisert for nyere maskinvare. Noen av de viktigste forbedringene på maskinvarehåndteringsfronten: 1. SSD'er holder seg lynraske. (TRIM støtte osv..) 2. Du har støtte for mer enn 2 TB Harddisker. 3. Støtte for mer minne (de fleste har jo bare 32-bit verjsonen av XP) 4. Bedre multithreading, og støtte for mer enn bare 2 GPUer. Spørsmålet mitt er hva du trenger den ekstra hastigheten til? Har selv en ustripet versjon av Windows 7, og alle grafikkeffekter osv.. i bruk. Selv da så går alt så raskt at jeg uansett alt skjer på under et halvt øyeblink. Spiller fint liten rolle for mitt personlige bruk om det tar 10 eller 15 ms. Hverdagen/arbeidet blir ikke gjort unna noe mer effektiv uansett. Endret 26. mars 2011 av Andrull Lenke til kommentar
BelzeBob Skrevet 26. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2011 Hei Andrull Å, jeg bare spør fordi jeg liker å nerde meg med å "tweake" alt mulig. Maskinene i dag er jo såpass raske at hastighet sjelden er et problem. Med mindre man hele tiden "må" spille de aller nyeste spillene og/eller jobber med heftig grafisk design. Jeg er mer en hobbybruker. Men det jeg likte med Win98 var det det var så lite, enkelt og kjapt. Men så var baksiden at IE smeltet så fort du hadde kommet deg på nettet. XP (og de nyere versjonene) er så mye mer stabil. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 27. mars 2011 Del Skrevet 27. mars 2011 (endret) Jepp. Selv så er jeg mer opptatt av det å tweake maskinvaren, og synes det er mest morro. Har dermed ikke satt meg så godt inn i det å tweake OS'et, og personlig så liker jeg best at det skal se mest mulig fansy, men kjøre så raskt som mulig. (få utnyttet maskinvaren best mulig) Ellers skal det sies at jeg er veldig kresen på ytelse, og veldig lite til overs for trege maskiner. Det er jo klart det er litt stas å se hvor langt man klarer å pushe maskinvaren i de nyeste spillene, selv om det i seg selv ikke er noe som tar opp mye av tiden. Kan jo selvsagt se at noen liker bedre å tweake OSet, for å få best mulig ytelse. Men lurer litt på hvordan du sjekker hva som gir best ytelse? For personlig så går det så raskt at jeg ikke klarer å skille om det f. eks hadde blitt 10 % raskere. Så bruker du noen benchmarks eller en spesiel referanse? Det er jo klart du vil merke en del bedre på gammel maskinvare, men etter første posten å dømme så var du ute etter best mulig ytelse på ny maskinvare. Ellers så er det jo litt nostalgi med Windows 98, som var det min første maskin kjørte på i 1998. (litt sent ute) Selv om jeg egentlig ikke kan si jeg savner det. Det grafiske svir øynene, og blåskjermene kom alltid i utide. Endret 27. mars 2011 av Andrull Lenke til kommentar
Zeriz Skrevet 27. mars 2011 Del Skrevet 27. mars 2011 Ærlig talt, klarer ikke å skjønne hvorfor man skulle like Windows 98 bedre enn Windows 7/XP eller siste versjon av noe som helst annet OS. Kan noen forklare meg den store interessen for W98? Ville ikke Windows NT/2000 vært et bedre alternativ? Er jo like stabilt omtrentlig, og NT/2000 er jo mer oppdatert/beskyttet mot malware/virus o.l. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå