Gå til innhold

SandyBridge til sommeren, eller vente på s2011?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

vanskelig å si, kommer ann på prisen. hvis du skal bruke den til å game på, så er det kanskje ikke så vits med hexa- og octocore, som jeg regner med at lga 2011 kommer til å få noen av. sandy brigde er jo dritbillig i forhold til ytelse, og er mer enn nok for alle spill. hvis du spiller på høy oppløsning så er det uansett skjermkortene som er "flaskehals". ville heller valgt 2 eller 3-veis crossfire/SLI hvis man skal ha en pc til 20k. kanskje lagt på vannkjøling. feks 2 vannkjølede gtx 580.

Lenke til kommentar

Nå skal du fint kunne oppgradere H67 og P67 hovedkort til Ivy Bridge når det kommer. Så ny prosessor kan du få kjøpt på samme system. Litt mindre minnebåndbredde.

Men ser for meg at en slik datamaskin kan holde i 1-2 år på et høyt nivå for å så oppgraderes til Ivy bride og nytt skjermkort og holde 1-2 år igjen etter det.

Men jeg er en entusiast så jeg vil ha det beste av det beste selv om det er dyrt, så jeg venter. Spørs litt hva du sitter på for øyeblikket også. Hadde jeg hatt P4 nå så hadde jeg ikke klart å vente :)

Lenke til kommentar

Det kommer jo an på hva du skal bruke den til... Hvis ditt bruk ikke tjener noe på fire minnekanaler så kanskje det er like greit å gå for 1155-sokkelen. Den lar seg jo oppgradere med den nye generasjonen Ivy Bridge-prosessorer som kommer rundt samme tid som LGA2011.

Kan komme med noen kjappe innspill på hardwaren du har valgt. Her er en interessant test av harddiskene dine som du burde lese (hvis du ikke allerede har leste den):

http://www.storagereview.com/samsung_spinpoint_f4eg_review_hd204ui

SSD: Kan være at OCZ Vertex er et bedre valg. Uansett vil det være flere nye SSD-er på markedet i løpet av våren og da vil vi få vite hvem som fungerer best. Her er en test av Vertex 3 og Intel 510.

Vertex 3

Intel 510

Noen spesiell grunn til at du velger Antec P183? Hvorfor ikke Fractal design Define R3 (stille) eller Cooler Master CM 690 II Advanced? (kjølig). Sjekk tester av disse:

http://www.bit-tech.net/hardware/cases/2010/10/29/fractal-design-define-r3-review/1

http://www.overclockersclub.com/reviews/cooler_master_cm690ii_advanced/

Lenke til kommentar

Personlig hadde jeg nok heller vært mer begeistret for GTX 590, som skal visstnok komme iløpet av måneden, som muligens vil tilsvare ytelsen av 2 stk GTX 580 i SLI(?).

Dog vil jo den bli langt dyrere, GTX 580 er jo drit billig egentlig akkurat nå, og har vell gi for seg all kraft man stortsett trenger til dagens spill :)

Lenke til kommentar

En annen ting er det som skjer i Japan akkurat nå. Det kommer til å påvirker verdensøkonomien i større grad enn finanskrisen som vi så vidt har kommet oss ut av. Japan er storinvestor i mange land, men må kanskje trekke seg ut for å gjenoppbygge sin egen økonomi. Det vil kunne få enorme ringvirkninger, spesielt for USA som så vidt er i ferd med å komme seg på beina.

Min spådom er at prisene for IT-utstyr vil være høyere i 2012 enn nå. Kanskje vi allerede ser virkninger i løpet av noen måneder. Sånn sett er det kanskje ikke noe lurt å vente på LGA2011...

Lenke til kommentar

Dersom du skal kjøpe til sommeren, venter du til sommeren med å sette opp en maskin. Har ingen hensikt å finne ut hva du skal kjøpe tre fire måneder før kjøp. Mye kan skje på den tiden.

Hva er vitsen med å planlegge og kjøpe ny maskin, hvis man ikke kan kose seg med planleggingen? Er jo halve moroa det! ;)

Lenke til kommentar

SSD: Kan være at OCZ Vertex er et bedre valg. Uansett vil det være flere nye SSD-er på markedet i løpet av våren og da vil vi få vite hvem som fungerer best. Her er en test av Vertex 3 og Intel 510.

Nei, den er mer å betrakte som en slags placeholder for type og hvor mye jeg er villig til å gi. Nøyaktig hvilken det blir kommer an på hvilken som gir mest bang for the buck når plastkortet skal trekkes.

Jeg vurderte en stund en PCIe-basert sak, men jeg slo det fra meg fordi jeg kunne tenke meg å benytte SSDen i laptopen når den en gang blir pensjonert fra desktopmaskinen.

Noen spesiell grunn til at du velger Antec P183? Hvorfor ikke Fractal design Define R3 (stille) eller Cooler Master CM 690 II Advanced? (kjølig). Sjekk tester av disse:

Ikke egentlig. Jeg har Antec P182 nå, og er svært fornøyd med det. Jeg vurderer å beholde det, eller gå for P183, men om luftflyten i Define R3 er bra kan jeg lett la meg overtale til å gå for det i stedet. Stilrent og pent var det i alle fall.

Hva grafikkortet angår så tenkte jeg på GTX580 pga skjæringspunktet mellom pris/ytelse/støy. kan alltids utvide med et kort til senere, evt bytte ut med nytt en annen gang.

Specs på nåværende utstyr finner dere forresten i profilen min, men for de som ikke gidder:

Core 2 Quad Q9300

Asus P5K-E WIFI-AP

4x OCZ 2048MB Platinum XTC PC2-8000

XFX HD4890 XxX 1GB

Her er en interessant test av harddiskene dine som du burde lese (hvis du ikke allerede har leste den):

de diskene er det ikke så nøye med. Som sagt er de bare for lagring på filserveren, og de stresses ikke akkurat der, med unntak av at de står på døgnet rundt. Dermed har faktisk strømforbruk og varmeutvikling litt å si, men den serveren har for øyeblikket 11 harddisker, hvorav de fleste er gamle som alle hauger. Det blir en forbedring nesten samme hva jeg putter i den. :)

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

Jeg har Antec P182 nå, og er svært fornøyd med det. Jeg vurderer å beholde det, eller gå for P183, men om luftflyten i Define R3 er bra kan jeg lett la meg overtale til å gå for det i stedet. Stilrent og pent var det i alle fall.

de diskene er det ikke så nøye med. Som sagt er de bare for lagring på filserveren, og de stresses ikke akkurat der, med unntak av at de står på døgnet rundt. Dermed har faktisk strømforbruk og varmeutvikling litt å si, men den serveren har for øyeblikket 11 harddisker, hvorav de fleste er gamle som alle hauger. Det blir en forbedring nesten samme hva jeg putter i den. :)

Du får lese grafene på hardware.no's test. Her har forrige versjon, Define R2, bedre temperaturer enn P183:

http://www.hardware.no/artikler/antec_performance_one_p183/77201/4

Da burde diskene være godt egnet, ja. Vurderte dem selv hvis jeg skulle kjøpe meg ny NAS-boks.

Lenke til kommentar

Glemte forresten å si at jeg i nåværende burk har en Intel X25-M 160 GB SSD Gen 2 som fruen skal arve, sammen med hovedkort, CPU, Noctua UH12, RAM og grafikkort. Når jeg får ny maskin, får hun "ny" maskin. Hvis da ikke vi bestiller to like maskiner til sommeren. Det er også en mulighet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...