Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Mikroøkonomi - Loddrett Tilbudskurve


Anbefalte innlegg

En produsents tilbudskurve er loddrett.

 

1. Hva kan være grunner til at en produsent har en loddrett tilbudskurve?

 

2a. Forbrukerne får skattelette. Hva vil dette bety for en enkelt produsents loddrette tilbudskurve? (Tilbyr et normalt gode).

 

2b. Vil produsentens tilbudskurve skifte utover?

 

2c. Pga. produsentens loddrette tilbudskurve, er produsenten pristaker i produktmarkedet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...

Spørsmålene er jo mine tanker. Jeg prøver bare å forstå hvorfor ting er slik det er, i og med at den norske mikroboken jeg har er relativt dårlig når det kommer til praktiske forklaringer, eksempler, og oppgaver (noe jeg åpenbart er avhengig av for å lære :( ). Og det viser seg å være vanskelig å tråle gjennom internett for å finne svar også:(.

 

Jeg kan jo prøve å svare på mine egne spørsmål også, men vet ikke om jeg har rett da...

 

1. Etter det jeg kan tenke meg til selv, og har lest på wikipedia vil en produsent eller et produkt (flere produsenter), ha en loddrett tilbudskurve når det er noe som hindrer ytterligere produksjon. Det kan være offentlige/konkurranseregler, manko på nødvendige materialer, kunnskap, måter å produsere på....

 

2a. At en forbruker får skattelette, altså økte ressurser, vil for en produsent av et produkt ikke ha noen innvirkning produksjonsmessig, i og med at produsenten av en aller annen grunn ikke har mulighet til å produsere flere enheter av produktet. Forbrukeren vil (iom at det er snakk om et normalt gode) kjøpe mer av produktet. Tilbyder/ne/produsenten/e av produktet kan da eksperimentere med å øke prisen på produktet for å tjene enda mer penger.

 

2b. Produsentens tilbudskurve kan ikke skifte utover bare fordi en eller flere forbrukere får økte ressurser, selv om etterspørselen da vil øke. Dette pga det som er nevnt av "sperrer" i spørsmål 1.

 

2c. Jeg vet ikke om det med loddrett tilbudskurve har noe å si for dette spørsmålet egentlig? Men om en produsent er pristaker i produktmarkedet eller ikke, må veldig mange ulike faktorer og antagelser tas i betraktning. Men jeg vil tro at generelt sett, vil en produsent være pristaker i produktsamfunnet hvis der er mange andre produsenter av det samme produktet, uansett om det er en loddrett tilbudskurve for produktet eller ikke. ? Dersom vi har med en monopolist å gjøre kan vel denne sette prisen til hva den selv vil (uansett om den har en loddrett tilbudskurve eller ikke), men tilpasser seg selvfølgelig slik at de tjener mest mulig penger. ?

 

Kom gjerne med innspill!

Endret av stekeovn
Lenke til kommentar

 

1. Etter det jeg kan tenke meg til selv, og har lest på wikipedia vil en produsent eller et produkt (flere produsenter), ha en loddrett tilbudskurve når det er noe som hindrer ytterligere produksjon. Det kan være offentlige/konkurranseregler, manko på nødvendige materialer, kunnskap, måter å produsere på....

 

 

Nettopp! :thumbup: Tilbudskurven representerer hvor mye bedriften ønsker å tilby ved et visst prisnivå, og en loddrett tilbudskurve innebærer at bedriften tilbyr et fast kvantum uavhengig av prisen i markedet. Tilfellene du nevner er gode eksempler.

 

Som du skriver har ikke et skift i etterspørselen noen direkte innvirkning på tilbudskurven i seg selv, så ved et positivt skift i etterspørselen og loddrett tilbudskurve vil det eneste som skje er at prisen stiger, men kvantum vil ikke endre seg.

Endret av the_last_nick_left
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...