aukus Skrevet 15. mars 2011 Del Skrevet 15. mars 2011 (endret) Hei Jeg har gått og tenkt på å få meg HTPC en stund, men er ikke helt i mål enda. Her er min situasjon: Jeg liker å se filmer (som jeg har på pc'n) og har i dag ingen mulighet til å se disse på TV-en min. Jeg har en stasjonær PC som begynner å dra litt på årene, og som jeg tenker å erstatte snart. PC'n står i "PC-rommet" som er adskilt fra stua. Jeg har vurdert flere løsninger, f.eks å kjøpe X-box og streame gjennom denne (har hjemmenettverk i veggen), kjøpe en HTPC, eller rett å slett kjøpe en kraftig bærbar som jeg kan bruke begge plasser. Det hadde vært litt morsomt å kunne kjørt opp noen spill også, men dette er ikke et stort krav. Ellers er det kun snakk om å spille musikk og se HD-filmer (typisk 720p). Var dum og kjøpte hjemmekinoanlegg på elkjøp fra LG (http://www.elkjop.no/product/lyd-bilde/hjemmekino/HT805TH/lg-hjemmekino). Dette har ikke HDMI-INN, men kun ut. I stedet har jeg en ledig optisk inngang som jeg eventuelt kan bruke. TV-en er ny og har flere HDMI-inn, så det er ikke noe problem. Så da spør jeg, hva trenger jeg for å dekke behovet mitt for å se film, og spille lyd fra en HTPC, og anbefaler dere denne løsningen for meg? Endret 15. mars 2011 av aukus Lenke til kommentar
aukus Skrevet 18. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2011 Da har jeg lest en del (eldre) guider, og mange anbefaler at PCen står i et rom på siden av for å redusere støy. Hvordan blir dette når det kommer til avstander på ledninger og kontroll (infrarød fungerer jo dårlig gjennom veggen) osv? Noen som har tips til en guide som tar seg av den delen av oppsettet? Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 18. mars 2011 Del Skrevet 18. mars 2011 (endret) Selv har jeg den eldste ASRock media-center PC'en (LINK), også har jeg lagt inn XBMC som er gratis. Dette spiller av filmer, tv-serier og musikk fra en annen PC som jeg har på et PC-rom (gjennom kablet nettverk). Spiller 720p og komprimert 1080p uten noen problemer. Følger med fjernkontroll. Støyer ikke det grann når du ser på tv. Jeg måtte skru på frontlyset på den boksen, for jeg visste ikke når den var på uten det... Så du kan bare se bort i fra alt det derre med å ha boksen et annet sted, det er ikke noe vits, blir bare masse arbeid. De har vel bare tilbud på de nyere media-center PC'ene ut denne uka, så hvis du skal handle, handle fort http://www.multicom.no/ASRock-ION-3D-152D,-Intel-Atom-D525,-2GB,-320GB,-DVDRW,-NVIDIA-GT218-ION-med-3D-stotte,-WLAN,-HDMI-14a,-USB30,-Svart/cat-p/c100580/p10598905 Denne hadde jeg kjøpt hvis jeg var deg. Optisk ut for lyd, og HDMI for bilde. Du splitter de signalene enkelt i XBMC. Den drar selvfølgelig også Win7, med det mediacenteret du har der. XBMC er jeg veldig fornøyd med! Nå har jeg en gammel beta versjon, men den er veldig stabil, rask og alle funksjoner er enkle og tilgjengelige. Man ar forskjellige skins, så man kan endre utseende. Jeg har vel ca. 150 HD filmer og ca. 1500 tv-serie episoder i biblioteket mitt. Alt streames fra den andre PC'en. XBMC laster ned cover, informasjon om filmen, rating (terningkast), info om skuespillere, kategorier og alt sånn selv om alle filmer, musikk og serier. Endret 18. mars 2011 av jale Lenke til kommentar
aukus Skrevet 18. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2011 Selv har jeg den eldste ASRock media-center PC'en (LINK), også har jeg lagt inn XBMC som er gratis. Dette spiller av filmer, tv-serier og musikk fra en annen PC som jeg har på et PC-rom (gjennom kablet nettverk). Spiller 720p og komprimert 1080p uten noen problemer. Følger med fjernkontroll. Støyer ikke det grann når du ser på tv. Jeg måtte skru på frontlyset på den boksen, for jeg visste ikke når den var på uten det... Så du kan bare se bort i fra alt det derre med å ha boksen et annet sted, det er ikke noe vits, blir bare masse arbeid. De har vel bare tilbud på de nyere media-center PC'ene ut denne uka, så hvis du skal handle, handle fort http://www.multicom.no/ASRock-ION-3D-152D,-Intel-Atom-D525,-2GB,-320GB,-DVDRW,-NVIDIA-GT218-ION-med-3D-stotte,-WLAN,-HDMI-14a,-USB30,-Svart/cat-p/c100580/p10598905 Denne hadde jeg kjøpt hvis jeg var deg. Optisk ut for lyd, og HDMI for bilde. Du splitter de signalene enkelt i XBMC. Den drar selvfølgelig også Win7, med det mediacenteret du har der. XBMC er jeg veldig fornøyd med! Nå har jeg en gammel beta versjon, men den er veldig stabil, rask og alle funksjoner er enkle og tilgjengelige. Man ar forskjellige skins, så man kan endre utseende. Jeg har vel ca. 150 HD filmer og ca. 1500 tv-serie episoder i biblioteket mitt. Alt streames fra den andre PC'en. XBMC laster ned cover, informasjon om filmen, rating (terningkast), info om skuespillere, kategorier og alt sånn selv om alle filmer, musikk og serier. Takk for svar. Det høres meget interessant ut. Eneste jeg ikke får i en sånn løsning er vel da muligheten til å fyre opp (windows baserte) PC spill (?). Hvordan er ASRock i forhold til Zbox? Jeg heller egentlig litt mot sistnevnte da denne er betydelig tynnere og kan klistres bakpå TV'n. Har du noen erfaring med zbox? Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 18. mars 2011 Del Skrevet 18. mars 2011 (endret) Det er riktig som du sier, at spill går heller dårlig. Kommer selvfølelig ann på spillet. Tetris, CS og sånn klarer den jo, hvis du legger inn windows på den. Jeg har XBMC Live, som er linux. Jeg kan ikke engang surfe på nettet på den (uten å legge inn noe ekstra), men det er heller ikke det jeg ser etter i en meidacenter pc. Mitt mediacenter skal bare servere meg lyd og bilde. Jeg selv har ingen erfaringer med zBox nei. Men de kjører omtrent samme innmat i alle disse boksene, og de er ikke noe særlig å spille på noen av de. Alternativt til XBMC er Boxee: http://www.boxee.tv/ De lager også en boks med ferdig installert Boxee på, som er utrolig lite plasseringsvennlig: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=612275 edit: følger det forresten med fjernkontroll på zBox? Og hvis det ikke gjør, må man da kjøpe en fjernkontroll med ekstern mottaker da, hvis man skal plassere den bak TV'en? Endret 18. mars 2011 av jale Lenke til kommentar
obergeru Skrevet 19. mars 2011 Del Skrevet 19. mars 2011 Jeg bruker galaxy tab som fjernkontroll. Det er overlegent Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 19. mars 2011 Del Skrevet 19. mars 2011 Blir dyrt hvis du bare skal ha en fjernkontroll da... Er jo ikke alle som trenger en tablet. Selv bruker jeg en Logitech harmony 300i: http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=591692 Lenke til kommentar
aukus Skrevet 22. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2011 Har nå gått til innkjøp av følgende hos komplett: Antall Varenr. Beskrivelse 1.00 623428 ZOTAC ZBOX AD02, AMD Fusion E-350 HD6310, DDR3 SO-DIMM, HDMI, SATAII+eSATA, GbLAN, V 1.00 574057 Corsair Value DDR3 SO-DIMM 1333MHz 8GB Kit w/2x 4GB, Unbuffered, 204pin (PC10600) 1.00 601876 Crucial RealSSD C300 2,5" 64GB SATA 6 Gb/s, opp til 355MB/75MB sec lese/skrive Tror dette bør holde til alt av film, og samtidig kunne kjøre enkle spill. Takk for svar alle sammen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå