Gå til innhold

Problemer med ASUS GeForce FX 5800

Anbefalte innlegg

Kjøpte meg et nytt ASUS GeForce FX 5800 kort fra komplett for et par-tre uker siden. Kortet har en imponerende kraft når alt fungerer som det skal...

Jeg installerte for et par dager siden Intel inf driverne til hovedkortet mitt.. Men først i går kveld, så frøys hele maskinen når jeg satt å spillte AO (Anarchy Online). Prøvde en reboot, og da gikk det 5-10 minutt... så frøys hele maskinen seg igjen.

I selve Windows går alt greit, men når jeg skal spille Anarchy Online, så går det alt fra 5 til 20 minutter, så fryser alt seg.

Dette problemet har ikke gitt seg enda.

Jeg lurer på om det vil hjelpe med en full reinstallasjon av Windows XP Pro, eller om det rett og slett har av en eller annen merkelig grunn kommet noen form for hardware feil på skjermkortet?

Har forresten selvfølgelig prøvd med en rekke forskjellige Detonator drivere, men ingen forandring i status der.

Er det noen som vet om svakheter på dette kortet som vil tilsi at det over kan skje? Eller for den saksskyld opplevd samme problem med samme kort?

Dette er et problem som ikke går an å ha... så hvis det viser seg å være hardware feil, så blir jeg nødt å bytte det inn. ... og Komplett er visst ikke de enkleste å ha med å gjøre når det gjelder reklamasjon på varer har jeg hørt....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-80wCWpIM

er det ikke div temperatur måler program som måler temperaturen over en periode og lagrer målingene ?

på den måten kan du spille anarchy online frem til spillet låser seg, og etter reboot så sjekker du hva temperaturen på skjermkortet var i den perioden, hvis den er for høy så har du løsningen..

samtidig bør du sjekke hvordan lufttilgangen til skjermkortet er.

kabinettet burde stå godt plassert for å forhindre for mye varm luft.

flow løsningen til geforce fx funker vel heller dårlig hvis kabinettet er dårlig plassert ?

Lenke til kommentar

finnes det noe programvare man kan regulere viftehastigheten til disse kortene med? kabinettet til fomle står åpent.så det skal jo kjøle godt nok.

han får ikke svart selv...har tatt format: c nå :)

kan det være psu'n hans? den er på 300W det skal jo holde det?

Lenke til kommentar

Da har jeg installert Windows XP Pro på nytt for å la det være en "last resort" på problemet før jeg tar ut kortet å tester med det gamle Creative Ti4400 kortet.

Anarchy Online har stått å gått i ca 20 minutt nå uten noen kræsj enda... tenkte å la maskinen min stå pålogget AO resten av natta for å se om det har kræsja når jeg står opp i morra!

Max temperaturen jeg har målt på GPU kjernen til gfx kortet er ikke på mer enn 59 grader... og jeg har heller ikke hørt kortet starte "støvsuger modus" (bråker fælt jah) som den skal gjøre når kortet begynner å bli for varmt.

Har ikke installert Intel inf driverne enda... var etter at jeg hadde installert det på den forrige installasjonen at maskinen knela! Har forøvrig et MSI 845G Max hovedkort.

Har forresten ikke overklokket det og kabinettet mitt står åpent for å få max kjøling... i hvertfall fram til jeg får et nytt kabinett.

Ellers vil jeg jo si at GeForce FX 5800 kortet har en betydligere større ytelse enn Ti4400 kortet jeg hadde før.

Takk for alle svar! :)

Lenke til kommentar

59 grader...

det var veldig høg temp på et grafikkort.

tror nok du har et varmeproblem der,har du prøvd og ta en kabinett-vifte løs og sette den slik at den blåser mot grafikkortet for og kjøle det ned !

et større kabinett med vifte i døra,da har sikker tempen gått ned en del.

du har sikker betalt en del for dette 5800-kortet.hva med et 5900-kort til ca 3400-3800 kr(bedre kjøling og støy)hvis du bytter 5800 mot et fx 5900non ultra blir det sikker ikke mange hundre og betale imellom.

Lenke til kommentar
59 grader...

tror nok du har et varmeproblem der,har du prøvd og ta en kabinett-vifte løs og sette den slik at den blåser mot grafikkortet for og kjøle det ned !

du har sikker betalt en del for dette 5800-kortet.hva med et 5900-kort til ca 3400-3800 kr(bedre kjøling og støy)hvis du bytter 5800 mot et fx 5900non ultra blir det sikker ikke mange hundre og betale imellom.

59 grader er faktisk normalt :shrug: Jeg har Terratec FX5800U, samme temp :roll:

Lenke til kommentar
59 grader...

59 grader er faktisk normalt :shrug: Jeg har Terratec FX5800U, samme temp :roll:

ok...hva er høy temp da..70 grader !!!

beklager,men tror ikke jeg ville hatt fx 5800 korta..

ser du som de utvikler enorm varme,dyre er de også.

fx 5900non pro er jo ikke så mye dyrere enn disse kortene.

fins faktis 5900 som er billigere enn 5800 ultra.

Lenke til kommentar
59 grader...

59 grader er ikke mye. Har fjernet min vifte på mitt grafikkort og byttet den ut mot en Zalman kjøler. Ligger fint på 65-70 uten noen som helst problemer.

Lenke til kommentar
ok...hva er høy temp da..70 grader !!!

beklager,men tror ikke jeg ville hatt fx 5800 korta..

ser du som de utvikler enorm varme,dyre er de også.

fx 5900non pro er jo ikke så mye dyrere enn disse kortene.

fins faktis 5900 som er billigere enn 5800 ultra.

Du må ta skjermkortet i betraktning når du sier at det er at temperaturproblem. Høy varmeutvikling har disse kortene, men de tåler det også ;-) Dyre er de ikke. FX5800 non-ultra kan du få kjøpt til litt over 2500, og nå som det begynner å bli lite av Radeon 9700 og 9700pro kort igjen i butikkenen så er dette faktisk et ganske godt kjøp!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

jeg synes fx5800 ultra og non ultra begynner å bli et veldig bra kjøp, du kan få de for en billig penge samt at testen hw utførte viser at kortene yter svært bra ( jeg er klar over driveroptimaliseringen ja, men hardocp osv sier selv dette ikke har spes innvirkning i virkelige spill, og det var det hw.no for det meste testet )

det eneste negative jeg kan tenke meg vil være kjøleløsningen som man helst burde bytte ut med noe annet.

Lenke til kommentar
jeg synes fx5800 ultra og non ultra begynner å bli et veldig bra kjøp, du kan få de for en billig penge samt at testen hw utførte viser at kortene yter svært bra ( jeg er klar over driveroptimaliseringen ja, men hardocp osv sier selv dette ikke har spes innvirkning i virkelige spill, og det var det hw.no for det meste testet )

det eneste negative jeg kan tenke meg vil være kjøleløsningen som man helst burde bytte ut med noe annet.

en billig penge..

jeg fant to kort på netet(fins seff flere)disse kortene var non ultra5800

TerraTec Geforce FX Mystify 5800

NOK 3,271.00 inkl. mva.

Asus V9900 GeForce FX 5800 128MB DDR

NOK 2,907.00 inkl. mva

disse kortene har 400mhz på gpu og 800mhz på ramen,men båndbredden er jo bare på ca 13.

er jo ikke mye for pengene og betale 2500-3200kr for et kort med 13 i båndbredde.

hadde dette vært ultra-kortene hadde jeg forstått det,men disse koster jo ca 500-1000kr mere.og da er vi lang over fx5900non ultra pris.

hva koster de billigeste fx 5800 ultra-kortene da.?

sikker 3500-4000kr...

og for den prisen for man jo fx5900-ati 9800pro..

di kortene har jo ca 21-28 i båndbredde.

jo.jeg såg testen på fx5800 ultra,den så veldig bra ut.men ultra koster jo en del.fins det fx5800 ultra til under 3500,tror ikke det.for den prisen for man jo fx5900 som yter mere.

hva har dere i 3d mark 2001-2003 med non-ultra kortene da.?

tar dere ati 9700pro !

:wink:

ps:er selv geforce fan,men vil gjerne ha litt igjen for pengene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

jeg gidder ikke kommentere 110 av det du har skrevet ovenfor, årsak ?

jo,grunnet det siste du sa angående hva de får i 3dmark 01 og 03..

har du i det hele tatt fulgt med de siste månedene ?

nårtid skal folk forstå at 3dmark betyr NULL!

directx9 er ikke fullt implentert i direct x9 testene deres engang,så det gir ikke akkurat noe korrekt bilde om fremtidens ytelse heller.

3dmark betyr null, betyr absolutt NULL i virkeligheten, men seff, hvis du synes en poengsum basert på en syntetisk test betyr så mye så får du ta å basere dine fremtidige kjøp deretter..

Lenke til kommentar

Disse butikkene har FX5800nu fra forskjellige leverandører til disse prisene:

ITButikken 2597,-

Datasupply 2707,-

DataButikken 2795,-

PSData 2846,-

disse kortene har 400mhz på gpu og 800mhz på ramen,men båndbredden er jo bare på ca 13.

er jo ikke mye for pengene og betale 2500-3200kr for et kort med 13 i båndbredde.

:lol: Drit i båndbredden. Det er ytelse som teller.
Lenke til kommentar
Disse butikkene har FX5800nu fra forskjellige leverandører til disse prisene:

ITButikken 2597,-

Datasupply 2707,-

DataButikken 2795,-

PSData 2846,-

:lol: Drit i båndbredden. Det er ytelse som teller.

jo..er kansje bra priser iallefall,men dette er vel non ultra-kort..

yter disse kortene så bra da,sammetlignet med andre kort.

3d mark er jo ingen vits og spørre om,hvis jeg skal følge ThomasM råd.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

er vel nok å si at de yter en god del bedre ?

les testen på hw.no av fx 5800 ultra, der hadde de vel med et par ti kort hvis jeg ikke husker heelt feil..

tar jeg ikke helt feil ellers så er den eneste forskjellen på ultra og non ultra klokkehastigheten,så kjøper du et non ultra kort så burde du vel klare å klokke det litt slik at du får ca samme ytelse som med et ultra kort.

Lenke til kommentar

Ikke bare det at FX 5900 non-ultra er på omtrent samme prisnivå, men de yter vel bedre? HVERTFALL når det gjelder Pixel og Vertex Shader (omtrent dobbelt ytelse av det 5800 har). I tillegg så er jo kjølingen mye mer behagelig 8) (og temperaturen er vel generelt lavere enn på 5800).

Det en sa om Flow-Fx oppi her, at det kanskje ikke fungerer pga plassering i kabinettet... har ASUS fx 5800 Flow-FX da?

Jau, 5800 er vel et ok kjøp...men det finnes jo ikke så mange av dem i verden da... :shrug:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...