MrL Skrevet 15. mars 2011 Del Skrevet 15. mars 2011 (endret) Hei, skal snart sette opp en treningsprogram som skal basere seg på muskelvekst/volum. Har lest mange steder om variasjon, og lurer litt på hvordan jeg skal tolke dette. Kompisen min mener vi skal bytte til forskjellige øvelser omtrent annhver trening. Altså f.eks 1. trening med benkpress -- > 2. trening med skråbenk --> 3. trening med benkpress med manualer osv. Altså trene på forskjellige måter hele tiden, han mener det ikke har noe å si sålenge vi trener samme muskelgruppe. Selv tenker jeg at variasjon i øvelser er bra, men man trenger ikke å bytte etter hver trening, eller hver uke. At man heller f.eks holder seg til benkpress, og "varierer" med å øke belastningen. Deretter kan man f.eks etter noen uker kjøre f.eks superset med benk og skråbenk. Hva er egentlig rett, hvordan skal man egentlig variere treningen? Endret 15. mars 2011 av MrLG Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 17. mars 2011 Del Skrevet 17. mars 2011 Det kommer an på hvordan treningsprogrammet er satt opp. Men det å bytte øvelser hver gang har ingen hensikt kontra det å bytte sjeldnere. Lenke til kommentar
baBuShKa Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 Jeg syns det er viktig å variere litt.. mest pga motivasjonen, men også fordi de forskjellige øvelsene ofte går på noe forskjellige muskelgrupper, selv om hovedmuskelen er i samme fokus. Der er alltid en eller annen liten, bimuskel, som blir aktivert ved en øvelse kontra en annen og omvendt.. Selv om f.eks begge går på bryst eller øvre rygg. Så jeg sier bare, gå for it. Jeg pleier ofte å variere øvelser mtp dagsformen, siden noen er lettere/vanskeligere enn andre. Lenke til kommentar
Uncle Scrooge Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 Ville hatt samme øvelsene i rundt 6 uker også eventuelt bytte etter det. Hvis dere trener baseløftene ser jeg egentlig ikke helt grunnen til å bytte, kan selvfølgelig bytte eventuelle isolasjonsøvelser en gang i blant. Lenke til kommentar
HValder Skrevet 25. mars 2011 Del Skrevet 25. mars 2011 Hovudpoenget med eit volumprogram er å sjå større ut, dersom du føler at ein muskel er for liten fokuserer du meir på den. Poenget med å variere er å trene fleire av dei mindre musklane. Lenke til kommentar
MrL Skrevet 25. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2011 Jeg bare mente jeg leste et sted en gang at variasjon skapte en mer effektiv muskelvekst, men mulig jeg husker feil. Men samtidig skal man jo ha kontinuerlig trening, så hvis man bytter til bimuskler og ikke forsetter på hovedmuskelen, får kanskje muskelen ikke nok kontinusjon til å vokse effektivt? Lenke til kommentar
Blobfisk Skrevet 26. mars 2011 Del Skrevet 26. mars 2011 Kompisen din sier bare tull. Trenger ikke bytte øvelser i hytt og pine. Trenger heller ikke bytte program hver måned fordi du finner "Ultimate Anabolic Workout Regime Pro" i det nyeste treningsbladet ditt. Trener du baseøvelser og systematisk legger på vekt blir du sterkere. Så enkelt er det. Å begynne å bytte ut øvelser overalt høres ut som det bare blir mindre eller tregere fremgang av. Lenke til kommentar
baBuShKa Skrevet 27. mars 2011 Del Skrevet 27. mars 2011 Det er sant. Men litt variasjon har ingen vondt av. Lenke til kommentar
Sandsvei Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 Varierer selv når jeg føler for det. Begynner jeg å bli lei/stagnerer i en øvelse, så prøver jeg gjerne noe annet. Lenke til kommentar
MrL Skrevet 10. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2011 Fant svaret jeg var på utkikk etter. 4. For lite variasjon Noen er flinke og trener styrke regelmessig. Men å trene det samme programmet i flere måneder, eller til og med i flere år, er ingen god idè. – Dersom kroppen vår over tid alltid belastes på samme måte vil den etter en tid slutte å respondere på treningen. Fremgangen uteblir. En god regel er å foreta endringer i programmet med 6-12 ukers mellomrom. Lenke til kommentar
Stulle Skrevet 10. mai 2011 Del Skrevet 10. mai 2011 En god regel er å øke belastningen. 1 Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 MrLG: Det løses ved deloading. Et skikkelig program har uansett den variasjonen man trenger. Lenke til kommentar
Kevlar Skrevet 15. mai 2011 Del Skrevet 15. mai 2011 Jeg bare mente jeg leste et sted en gang at variasjon skapte en mer effektiv muskelvekst, men mulig jeg husker feil. Men samtidig skal man jo ha kontinuerlig trening, så hvis man bytter til bimuskler og ikke forsetter på hovedmuskelen, får kanskje muskelen ikke nok kontinusjon til å vokse effektivt? Det du har lest et sted kan være direkte feil. Vær skeptisk til alt du leser på internett. Lenke til kommentar
Goldshoten Skrevet 15. mai 2011 Del Skrevet 15. mai 2011 (endret) Mer effektiv muskelvekst kan jeg ikke si at jeg kjenner igjen, men variasjon er viktig for å unngå stagnering, samtidig som det også minsker risikoen for overtrening over tid. Tommelfingerregelen er først og fremst å variere øvelsene etter ca 2-3 måneder, men også vektbelastningen og antall repetisjoner kan endres. F. eks: du trener skråbenk i 2 måneder, deretter endrer du brystøvelsen til flies eller butterfly. Men alt dette må også ses i kontekst; følger du et langvarig program så er sannsynligvis variasjonen innebygd i programmet dersom det er et godt program. Er programmet ferdig etter 1-2 måneder vil du få variasjon ved å begynne på et nytt og annerledes program osv. Endret 15. mai 2011 av Goldshoten Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 17. mai 2011 Del Skrevet 17. mai 2011 Enkel regel: Jo mindre erfaring, jo mindre behov for variasjon, jo mer erfaren, jo mer behov for variasjon. Lenke til kommentar
Titanic Skrevet 21. mai 2011 Del Skrevet 21. mai 2011 Varier vektene du trener med - oppover! Lenke til kommentar
Gubban Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 Har trent i snart 3 år og fått godt resultat av dette. Anbefaler deg å lage et 2-trinns treningsopplegg. f.eks: Dag 1: Brysttrening og tricepstrening + Mage og skuldre Dag 2: Ryggtrening og bicepstrening + Lår og legger Med dette får du en fin gjennomgang av de fleste musklene i kroppen. Jeg har 2-4 øvelser på bryst, triceps, biceps etc. På bryst har jeg benkpress (går også under biceps), chest press machine (et apparat som på en måte blir sittende benkpress) og stående kabelkrysstrekk. Repitisjonene jeg tar er 3x12, 4x8 eller 5x5 alt etter hvilken øvelse jeg tar. Slike forskjellige øvelser til hver muskel gir god variasjon. Trener 4 ganger i uka som da blir til at jeg går gjennom trinnene 2 ganger i uka Håper det hjelper til valg av treningsmetode. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 Du mener vel benk også går på triceps, ikke biceps? Ellers funker jo helkropp fett. Trene hele kroppen hver gang, 3 dager i uka med minst en hviledag mellom hver økt. Lenke til kommentar
Styrketrenern Skrevet 29. mai 2011 Del Skrevet 29. mai 2011 Variasjon mellom øvelser er helt unødvendig, men variasjon ala reps, sett og pauser er viktig. Tren 2 uker med for eksempel 2x2-3x3, og så skift til 5x5-6x6, og så 3x12 for eksempel.. Lenke til kommentar
Stulle Skrevet 29. mai 2011 Del Skrevet 29. mai 2011 Virker rimelig unødvendig å bytte sett/reps så ofte også. Ser ikke helt rasjonalen? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå