Gå til innhold

hva skal jeg gjøre? Har ikke jobbet før. jeg har sendt søknader overalt, ingen svar

Anbefalte innlegg

hei, nå er jeg drit lei! :cry: så urettferdig!

jeg må bare snakke om det :cry: folkens jeg er nå i slutten av 20 årene.

og siden jeg var 18 åring var jeg ute etter jobb, men lykkes ikke :cry:

nå studerer jeg, og snart ferdig med utdannelsen. Men får heller ikke jobb innen utdannelsen mens alle andre medstudneter får < ALLE! ikke jeg :cry:

jeg har allemennfag (flotte karakterer) :cry:

jeg har ringt om sommerjobb. Hu spurte om jeg har jobbet før? jeg har ikke jobbet før. :cry:

folkens hvordan får jeg erfaringer hvis ingen gidder å ansette meg? :cry:

hva skal jeg gjøre? jeg har sendt søknader overalt, ingen svar :cry:

Endret av L4r5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Det kan være at søknadene dine ikke "holder mål" og blir sett på som lite "spennende" og dermed forsvinner i søpla før den åpnes.

2. Det kan jo også være at du ikke er så flink til å "selge" deg selv. Ringer du feks. opp bedriften etter ett par dager og snakker med dem anngående søknaden?

Hvis det er som du skriver at "ALLE" andre får jobb men ikke du, selv om karakterene dine er gode, så må nok feilen mest sannsynlig ligge i en av punktene over.

Har du reist rundt til bedrifter og snakket med dem, før du sender søknaden? Da noterer dem vertfall navnet ditt og mest sannsynlig så leser dem vertfall søknaden din når den dukker opp. (husk da at punkt 1. er i orden)

Hvis du føler det er her det kniper, så annbefaler jeg deg ett arbeidsøker-kurs eller evt. ett salgskurs. (fåes ofte gratis gjennom Aetat/NAV.

Lenke til kommentar

En fin måte å få erfaring på er for eksempel frivillig arbeid. Slik at du kan bygge opp en erfaring.

jeg har hatt en del praksis jobber. og selvom jeg har vært FLINK og gjør alt som det skal gjøres, blir jeg ikke ansatt. så jeg klarer ikke jobbe praksis mer. jeg sliter meg ut og får 280 kr pr dag? det er ikke rettferdig.

Lenke til kommentar

Ikke søk på et par-tre jobber. Søk på 20-30. Kanskje problemet er hvordan du presenterer deg selv?

jeg har søkt over 50 jobber. Tro meg, kan vise deg loggen jeg har laget. fra sykehjem-butikker- til og med renhold. noen jeg har vært der og levert, noen har jeg bar sendt via e-post. noen har jeg ringt, og dem ber bare om søknad og ofte er spm har du jobbet før.

Det handler ikke om å bli ansatt der, men om å ha erfaring å vise til andre.

jeg tror ikke dem teller praksisen som erfaring, ser ikke ut som de gjør i hvertfall.

Ro ned smileyene.

Er du norsk?

Nei, jeg er ikke norsk. Men tror du det er derfor ? kanskje noen men ikke alle. Noen av mine medstudenter er utlandske og.

1. Det kan være at søknadene dine ikke "holder mål" og blir sett på som lite "spennende" og dermed forsvinner i søpla før den åpnes.

2. Det kan jo også være at du ikke er så flink til å "selge" deg selv. Ringer du feks. opp bedriften etter ett par dager og snakker med dem anngående søknaden?

Hvis det er som du skriver at "ALLE" andre får jobb men ikke du, selv om karakterene dine er gode, så må nok feilen mest sannsynlig ligge i en av punktene over.

Har du reist rundt til bedrifter og snakket med dem, før du sender søknaden? Da noterer dem vertfall navnet ditt og mest sannsynlig så leser dem vertfall søknaden din når den dukker opp. (husk da at punkt 1. er i orden)

Hvis du føler det er her det kniper, så annbefaler jeg deg ett arbeidsøker-kurs eller evt. ett salgskurs. (fåes ofte gratis gjennom Aetat/NAV.

jeg har vært hos NAV og dem hjalp meg med å skrive søknaden.

men salgskurs har jeg ikke hørt om? skal finne ut.

Lenke til kommentar

Kan jo være at dem kanskje synes du er overkvalifisert, hvis du feks. søker en vaskejobb?

Man trenger ikke å skryte av all verdens hardcore utdannelse for å få en vaskejobb.

Men så lenge karakterer og arbeidslyst er på topp, så er det jo ganske opplagt at det er punktet "selge seg selv" som er problemet.

Kunsten er å få arbeidstaker til å forstå at det er akkurat DEN jobben HAN/HUN tilbyr som du vil ha. Er ikke alltid det er klokest og fyre av 50+ søknader. Legg heller mye mer jobb i feks. 10stk. søknader og viktigst av alt: FØLG OPP!

Kan være en ide og bruke en lett farget konvolutt som skiller seg LITT ut i bunken. Er mange småting som bør gjøres. En arbeidsgiver ser fort om det er blitt lagt mye jobbi søknaden. Å tro meg... Er så absolutt ikke sikkert den personen du snakket med på NAV har noe mer enn grunnleggende snøring på søknadoppsett.

Du må få arbeidstakeren til å føle at du har lagt mye jobb i søknaden. Uansett om det er en vaskehjelpstilling eller en direktørstilling du søker på.

EDIT:

Om du er utenlandsk bør ikke ha noe som helst å si i 2011. Tror neppe at du blir diskriminert grunnet dette, så lenge du klarer å skrive samt utrykke deg på norsk.

Endret av BjerkneZ
Lenke til kommentar

Kan jo være at dem kanskje synes du er overkvalifisert, hvis du feks. søker en vaskejobb?

Man trenger ikke å skryte av all verdens hardcore utdannelse for å få en vaskejobb.

Men så lenge karakterer og arbeidslyst er på topp, så er det jo ganske opplagt at det er punktet "selge seg selv" som er problemet.

Kunsten er å få arbeidstaker til å forstå at det er akkurat DEN jobben HAN/HUN tilbyr som du vil ha. Er ikke alltid det er klokest og fyre av 50+ søknader. Legg heller mye mer jobb i feks. 10stk. søknader og viktigst av alt: FØLG OPP!

Kan være en ide og bruke en lett farget konvolutt som skiller seg LITT ut i bunken. Er mange småting som bør gjøres. En arbeidsgiver ser fort om det er blitt lagt mye jobbi søknaden. Å tro meg... Er så absolutt ikke sikkert den personen du snakket med på NAV har noe mer enn grunnleggende snøring på søknadoppsett.

Du må få arbeidstakeren til å føle at du har lagt mye jobb i søknaden. Uansett om det er en vaskehjelpstilling eller en direktørstilling du søker på.

EDIT:

Om du er utenlandsk bør ikke ha noe som helst å si i 2011. Tror neppe at du blir diskriminert grunnet dette, så lenge du klarer å skrive samt utrykke deg på norsk.

jeg er enig med deg i det om utlandsk. for jeg har søkt samtidig men noen utlandske jenter som meg. dem fikk jobb, ikke jeg. men jeg bruker hijab, ikke de. så jeg vet ikke om det kan være pga det?

hva skal stå i en søknad.

det jeg vet er at søknaden skal være kortest mulig, nevne hvorfor man er int i jobben og noe om seg selv. hva mer?

kanskje også pga at jeg ikke har arbeidserfaring fra før?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Jo, det er helt sikkert pga du ikke er av norsk opprinnelse. I tillegg behersker du ikke norsk særlig bra (ut i fra det du skriver) og du bruker hijab.

Men ikke gi opp! Og få hjelp til å formulere søknadene.

Lenke til kommentar

Eller så kan du ringe Adecco!

De tilbyr overnatting på arbedsplassen, og noe sier meg at dem er ganske desperate for øyeblikket :whistle:

Neida... Personlig er jeg meget skeptisk til slike vikarbyråer... (med god grunn ser det ut til...)

I søknaden skal du skrive det som er relevant for den jobben du søker på. Søker du på en vaskejobb, så trenger du ikke ramse opp utdannelse som ikke har noe med dette å gjøre.

Skriv hvorfor DU vil ha jobben og hva DU kan tillby som ingen andre kan etc. Aldri svar med "ja" "nei" "vet ikke" "kanskje" etc. på noen spørsmål. Hvis dem spør deg om du feks. har hatt mye fravær før, så utdyper du svaret ditt uansett hva det er.

Lenke til kommentar

Ring Proffice, de trenger garantert folk rundt om kring. Minus med dette er at du muligens må flytte :)

takk for tips :cool:

Jo, det er helt sikkert pga du ikke er av norsk opprinnelse. I tillegg behersker du ikke norsk særlig bra (ut i fra det du skriver) og du bruker hijab.

Men ikke gi opp! Og få hjelp til å formulere søknadene.

norsken min er ok synes jeg, skal ikke gi opp. Er bare sliten :cry:

Eller så kan du ringe Adecco!

De tilbyr overnatting på arbedsplassen, og noe sier meg at dem er ganske desperate for øyeblikket :whistle:

Neida... Personlig er jeg meget skeptisk til slike vikarbyråer... (med god grunn ser det ut til...)

I søknaden skal du skrive det som er relevant for den jobben du søker på. Søker du på en vaskejobb, så trenger du ikke ramse opp utdannelse som ikke har noe med dette å gjøre.

Skriv hvorfor DU vil ha jobben og hva DU kan tillby som ingen andre kan etc. Aldri svar med "ja" "nei" "vet ikke" "kanskje" etc. på noen spørsmål. Hvis dem spør deg om du feks. har hatt mye fravær før, så utdyper du svaret ditt uansett hva det er.

takk, prøver det.

Lenke til kommentar

Ett tips, ville kanskje vært å sjekke ut hjemmesidene til forskjellige kommuner.

De har ofte stillinger, som også utlyses at "personer med fler-kulturell bakgrunn" oppfordres til å søke.

Kanskje du skulle ta en kikk på det også? :-)

Lenke til kommentar

Prøv vikarbyråer, der får du ofte den nødvendige erfaringen og et nettverk å spille på videre når du søker fast jobb. Om du er ute etter faglig relevant jobb er det nok ikke sikkert du får muligheter for det gjennom vikarbyråene, men om du gjør en god jobb bør du kunne skaffe deg noen referanser som vil hjelpe deg mye.

Lenke til kommentar

Ett tips, ville kanskje vært å sjekke ut hjemmesidene til forskjellige kommuner.

De har ofte stillinger, som også utlyses at "personer med fler-kulturell bakgrunn" oppfordres til å søke.

Kanskje du skulle ta en kikk på det også? :-)

har sjekket.. ingenting.

Prøv vikarbyråer, der får du ofte den nødvendige erfaringen og et nettverk å spille på videre når du søker fast jobb. Om du er ute etter faglig relevant jobb er det nok ikke sikkert du får muligheter for det gjennom vikarbyråene, men om du gjør en god jobb bør du kunne skaffe deg noen referanser som vil hjelpe deg mye.

kanskje jeg skal ta jobbsøkerkurs først..

vet noen hvordan man melder seg på jobbsøkerkurs?

Lenke til kommentar

Kanskje arbeidsgivere ikke vil ansette deg fordi du gir opp lett, eller spør før du prøver? Det er intrykket jeg får her. Du har ingen konkrete spørsmål. Jeg får bare vite at alt er vanskelig og alle andre får. Det er en holdning du burde vært ferdig med når du var 10. Poenget er ikke at alle andre får jobb. Poenget er at du ikke får jobb. Finn grunnlagene, og jobb med dem. Ingen vil ansette sterkt religiøse mennesker, med mindre jobben krever det. Har du noen gang møtt en eiendomsmegler i burka? Bruk din utenlanske opprinnelse til din fordel. Ikke vær utlending, vær eksotisk, vis at du er en spennende person med en bred kulturell bakgrunn.

Ditt siste spørsmål var hvor man finner slike jobbsøkerkurs. Her har jeg googlet jobbsøkerkurs. Det tok 2 sekunder.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Kanskje arbeidsgivere ikke vil ansette deg fordi du gir opp lett, eller spør før du prøver? Det er intrykket jeg får her. Du har ingen konkrete spørsmål. Jeg får bare vite at alt er vanskelig og alle andre får. Det er en holdning du burde vært ferdig med når du var 10. Poenget er ikke at alle andre får jobb. Poenget er at du ikke får jobb. Finn grunnlagene, og jobb med dem. Ingen vil ansette sterkt religiøse mennesker, med mindre jobben krever det. Har du noen gang møtt en eiendomsmegler i burka? Bruk din utenlanske opprinnelse til din fordel. Ikke vær utlending, vær eksotisk, vis at du er en spennende person med en bred kulturell bakgrunn.

Ditt siste spørsmål var hvor man finner slike jobbsøkerkurs. Her har jeg googlet jobbsøkerkurs. Det tok 2 sekunder.

hehe :) nei jeg har aldri sett dame med burka som eiendomsmegler :D

men jeg er ikke så veldig religiøs heller. Og det at jeg klager her over at andre får jobb og ikke jeg skriver jeg bare fordi jeg føler at det er urettferdig. Håper ikke du opplever den følelsen. Får man vet ikke hvordan tingen er før man får smakt det selv.

hvordan skal jeg vise at jeg er spennende person med bred kulturell bakgrunn på en søknad?

takk for svar.

Lenke til kommentar

og idag fikk medstudent jobben jeg søkte, hun er norsk.

jeg vet ikke om det har noe med det å gjøre, jeg har jo gjort all tipsa jeg fikk fra alle.

jeg har til og med ringt jobben og fått snakket med sjefen, jeg var veldig hyggelig og alt. hvor ligger problemet???

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...