Gå til innhold

Beste grafikk-kort for video redigering?

Nik

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en stasjonær Dell XPS430 med 3 Gb minne og bra prosessor (Intel Core 2 Quad-Core Q8300 (2.50GHz, 1333MHz, 4MB)

Men det går tregt ved video redigering av AVCHD video (HD video). Kjører Vista Home Premium.

Grafikkort er 512MB ATI Radeon 4850. Power er på 425 W.

Bør jeg sette inn mer RAM eller er det bedre å få inn ett bedre skjermkort? Maks pris er kr. 1000-2000.- Tips om skjermkort?

Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror nok du har rett, men dessverre er det 32 bit Vista og da er vel max effektivt minne ca 3.25 Gb. Har bestilt 2 Gb slik at totalt får jeg 5 Gb.

Oppgradering til Win 7 ser jeg koster en tusenlapp, men beste mulighet er kanskje å få et 64 bit system og legge inn ca 12 Gb RAM?

Da er det jo nærliggende å tenke på helt ny PC....selv om min Dell var det heftigste jeg fikk for 2 år siden...

Er min prosessor fortsatt regnet som rask og effektiv? (Intel Core 2 Quad-Core Q8300 (2.50GHz, 1333MHz, 4MB)

Mistenker at et nytt skjermkort ikke vil gjøre en så alt for stor forskjell her, derimot så er 3GB ram fort lite for å redigere HD. Spesielt i kombinasjon med vista. Er det 32 eller 64bit operativsystem du har?

Endret av Nik
Lenke til kommentar

Win 7 64 bit sammen med f.eks 6gb minne vil være dag og natt mot det du har nå.

Hva om jeg beholder Vista 32 bit og får inn totalt 5 Gb RAM, vil de 2 Gb RAM ekstra gi noe som helst ytelse ekstra?

Lenke til kommentar

32 bit systemer vil ikke kunne bruke mer enn rundt 3.5GB med ram.

Det jeg var redd ja. Så da er det enten ny PC eller Win 7 64 bit oppgradering som må til.

Blir det mye plunder med "gamle" XP applikasjoner og drivere på f.eks. printere som er noen år gamle?

Lenke til kommentar

Nåja... rolig i svingene her... ;)

GPU support til rendering kommer helt an på programmet du bruker. F.eks. Adobe Premier CS5 har CUDA støtte. Dog noe begrenset utvalg av nVidia kort. Se her!

Men derimot du må ikke ha ett støttet kort for å bruke CUDA på CS5. Hvis du bare tar en titt her!

So there ya go!

Men jeg må si at ved video redigering er 64bit windows og endel ram et "must".. Selvfølgelig funker det uten, men har du 8gig ram på 64bit vs 3gig på 32bit... vel... en verden i forkjell.

Jeg anbefaler deg å kjøpe ett nvidia kort med så mange CUDA kjerner du har råd til, oppgradere til 8gig ram i windows 7 64bit... Da kan du rendere HD video i realtime uten venting.. ;) ville ikke det vert noe?

Lenke til kommentar

Kjører med Pinnacle 14 HD (har også prøvd Vegas HD, men den er fryktelig vanskelig å bruke, så den har jeg lagt vekk)

Kan Pinnacle 14 HD benytte CUDA (som jeg ikke vet hva er...) eller er det kun Premier full versjon som støtter det? Kan ev. den billige Adobe Premier Elements også bruke CUDA?

Nåja... rolig i svingene her... ;)

GPU support til rendering kommer helt an på programmet du bruker. F.eks. Adobe Premier CS5 har CUDA støtte. Dog noe begrenset utvalg av nVidia kort. Se her!

Men derimot du må ikke ha ett støttet kort for å bruke CUDA på CS5. Hvis du bare tar en titt her!

So there ya go!

Men jeg må si at ved video redigering er 64bit windows og endel ram et "must".. Selvfølgelig funker det uten, men har du 8gig ram på 64bit vs 3gig på 32bit... vel... en verden i forkjell.

Jeg anbefaler deg å kjøpe ett nvidia kort med så mange CUDA kjerner du har råd til, oppgradere til 8gig ram i windows 7 64bit... Da kan du rendere HD video i realtime uten venting.. ;) ville ikke det vert noe?

Endret av Nik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...