Krismyklebust Skrevet 15. mars 2011 Del Skrevet 15. mars 2011 Hei! Poster i håp om at noen på forumet her kan hjelpe meg eller peke meg i riktig retning angåande noen problemer jeg har med 2stk MSI GTX460 HAWK-kort. Mitt PC-oppsett: 2 stk MSI GeForce GTX 460 1GB "HAWK" PhysX CORSAIR 6GB DDR3 XMS3 INTEL I7 9XX DOMINATOR 1600MHZ (3X2GB) CORSAIR HX 750W ATX12V 2.2 / EPS12V INTEL CORE I7 950 3.06GHZ 8MB S-1366 +GAME Fractal Design Define R3 Black Pearl Samsung SpinPoint F3 1TB Crucial RealSSD C300 2,5" 64GB ASUS P6X58D-E, X58, Socket-1366 Windows 7 HP 64-bit Skjermen har en tendens til å blacke ut helt, før jeg får opp en beskjed om at "skjermdriveren sluttet å svare og har blitt gjenopprettet..." Andre ganger er ikke jeg fullt så heldig; PC'en går da i sort og starter på nytt. Dette kan skje når som helst, men som oftest oppstår problemet når jeg veksler mellom programmer, ser på youtube i fullscreen eller åpner en video i VLC-player f.eks. Har en trasig skraping fra lyden også... Har AKKURAT samme problemene som denne herremannen: "I've been struggling to understand what's going on with my graphics card for the past day and I'm still not sure. I've had my system for a few months and this problem has just started developing in the past week or two. Here's the problem: whenever I do something that requires hardware acceleration or 3D from my GTX 460, my system stutters, DPC latency shoots up (for about 1 second), and the sound gets crackly/stuttery as well. I've noticed that this also happens in youtube videos when I go to switch to fullscreen mode -- but if I disable hardware acceleration in flash this stutter problem disappears in youtube. In some cases, I'll get a longer freeze after which the system usually recovers, but a pop-up tells me that Nvidia Kernel Mode Driver stopped responding and has recovered. And in some cases, the entire system will shut off without further notice and reboot. I suspected this was related to drivers, so I've pretty much tried updating or going back to every other driver I could find for my card. Nothing like that has helped at all. I updated my BIOS and that hasn't helped either. I'm running this card on an ASUS p7p55D-E Pro. In an attempt to figure out whether something was faulty with the graphics card itself, I moved it from its PCI-E 2.0 x16 (x16 link) to my other PCI-E 2.0 x16 (x8 link). Amazingly enough, all the problems disappeared. No more trouble with 3D, no more DPC spikes, no more stuttering when switching to full screen in youtube." Ellers er denne linken interessant: http://forums.nvidia.com/index.php?showtopic=176132&st=0 (håper det går greit å poste linken selv om den går til et annet forum..) Har forsøkt å reinstallere OS og brukt VGA-driverene som er installert rett etter reinstallering av OS, samt nyeste driver fra MSI sine sider. Deaktivering av SLI slik kun et er i bruk ser heller ikke til å løse problemene.. Nyeste tilgjengelige BIOS for hovedkortet er også installert. Noen som har erfart dette problemet og/eller har idè til hva jeg kan gjøre for å løse det? Ser ut til at de fleste tror at det er defekt skjermkort eller kombinasjonen mellom hovedkort og GPU. Et fåtall har byttet hovedkort og løst problemet på den måten. All hjelp mottas med stor takk! Lenke til kommentar
NangaParbat Skrevet 15. mars 2011 Del Skrevet 15. mars 2011 Har hatt tilsvarende problem med tilsvarende oppsett som ditt (samme Hovedkort, men bare ett gtx-kort). Har tilsvarende syptomer som deg + at det henger/går i bsod ved oppstart av windows - sjekk denne tråden på nvidia-forumet; http://forums.nvidia.com/index.php?showtopic=187401&st=1280 Kan dessverre ikke hjelpe, ut over å si at jeg sendte inn kortet etter å ha forsøkt alle ulike tips og fixer i den tråden, uten at det ble noe bedre. Lenke til kommentar
Krismyklebust Skrevet 15. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2011 (endret) Takk for svar! Da har jeg 64 sider og kose meg med ;oP Så du fikk sendt inn kortet? Ble det byttet eller testet OK og returnert? Jeg har deaktivert SLI nå og så langt i dag kan det se ut som at systemet er stabilt og jeg har heller ikke sprakingen i lyd som jeg har vært plaget med tidligere... snålt. Skal teste litt videre med denne konfigurasjonen. Forresten, har du forsøkt å flytte skjermkortet til en annen PCI-E slot (som ikke er x16)? Ser at det var en del folk som foreslo dette. Det blir det neste jeg skal prøve. Hva tror du om å bytte hovedkortet? Kjipt å kaste vekk 1500 spenn om problemet vedvarer selvsagt..men basert på mange innlegg på andre forum ser det ut som det er GPU+hovedkort-kombinasjonen som er problemet? EDIT: Aktiverte SLI via Nvidia Control Panel og fikk umiddelbart problemer med at lyden hakker ved avspilling av f.eks musikk i Spotify. Skiftet HDMI-kabel til kort#2 og deaktiverte SLI igjen og voila, all problem med lyd er borte.. Forsøkte også alle mulige varianter av kombinasjoner der kort#1 skal ta seg av PhysX-prosesseringen og deretter kort#2... Lyden er og forblir fin med kun et kort aktiv, mens med SLI aktivert er den helt forferdelig. Har fremdeles ikke hatt noen reboots/frys i dag, men tester for harde livet. Er veldig fristet til å prøve og bytte hovedkort eller skjermkortene/evt. høre med komplett om jeg kan sende delene til dem for test, i håp om å få byttet skjiten i noe annet. Endret 15. mars 2011 av Krismyklebust Lenke til kommentar
NangaParbat Skrevet 16. mars 2011 Del Skrevet 16. mars 2011 (endret) Kortet er sendt tilbake og jeg avventer svar på RMA - kan gi deg tilbakemelding på resultat. Har konstatert at mitt HK ikke er problemet(testet det med andre skjermkort og det fungerer fint). Har også testet mitt gtx-kort på et Gigabyte HK - hvor de samme symptomene oppsto. Noe som i mine øyne bør være en klar indikasjon på hvor feilen ligger... Ut fra det jeg kan konstatere fra tilbakemelding fra andre brukere så er det en kompatibilitetskonflikt mellom enkelte HK og skjermkort(spesielt gtx 400/500-serien) pluss potensiell konflikt mellom Nvidia-drivere og andre, spesielt audio(realtek?). Jeg forsøkte å bytte til annen pci-slot uten at det ble merkbart mer stabilt. Som sagt har jeg forsøkt veldig mye(og brukt maaange timer på feilsøking). Min hypotese er at det potensielt kan være en bad batch med gpu'er fra nvidia som forårsaker dette - ettersom mange rapporterer å få tilbake identiske kort som faktisk fungerer fint. Jeg orker i alle fall ikke bruke mer tid på dette(nesten helt håpløst å isolere/identifisere problemet) - og kjøper i verste fall ett nytt ATI-kort. Endret 16. mars 2011 av NangaParbat Lenke til kommentar
Krismyklebust Skrevet 16. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2011 Kortet er sendt tilbake og jeg avventer svar på RMA - kan gi deg tilbakemelding på resultat. Har konstatert at mitt HK ikke er problemet(testet det med andre skjermkort og det fungerer fint). Har også testet mitt gtx-kort på et Gigabyte HK - hvor de samme symptomene oppsto. Noe som i mine øyne bør være en klar indikasjon på hvor feilen ligger... Ut fra det jeg kan konstatere fra tilbakemelding fra andre brukere så er det en kompatibilitetskonflikt mellom enkelte HK og skjermkort(spesielt gtx 400/500-serien) pluss potensiell konflikt mellom Nvidia-drivere og andre, spesielt audio(realtek?). Jeg forsøkte å bytte til annen pci-slot uten at det ble merkbart mer stabilt. Som sagt har jeg forsøkt veldig mye(og brukt maaange timer på feilsøking). Min hypotese er at det potensielt kan være en bad batch med gpu'er fra nvidia som forårsaker dette - ettersom mange rapporterer å få tilbake identiske kort som faktisk fungerer fint. Jeg orker i alle fall ikke bruke mer tid på dette(nesten helt håpløst å isolere/identifisere problemet) - og kjøper i verste fall ett nytt ATI-kort. Jepp, er det samme jeg har fått ut av alt jeg har lest så langt. Er litt fortvilet siden jeg svidde av 4 000 på skjermkortene.. Alternativet er kanskje å bytte hovedkort, men da er det en sjangs for at jeg treffer et som også har nevnte kompabilitetskonflikt... Setter stor pris på om du gir lyd når du får resultatet av RMA. Hvor kjøpte du kortet? Lenke til kommentar
NangaParbat Skrevet 16. mars 2011 Del Skrevet 16. mars 2011 Jepp, er det samme jeg har fått ut av alt jeg har lest så langt. Er litt fortvilet siden jeg svidde av 4 000 på skjermkortene.. Alternativet er kanskje å bytte hovedkort, men da er det en sjangs for at jeg treffer et som også har nevnte kompabilitetskonflikt... Setter stor pris på om du gir lyd når du får resultatet av RMA. Hvor kjøpte du kortet? Helt klart. Det BURDE være regelen heller enn unntaket at helt standard skjermkort fungerer sammen med helt standard hovedkort. Utrolig frustrerende å bruke masse tid på feilsøking, bare for å måtte returnere dritten... Kortet ble kjøpt hos Komplett - og jeg kommer med tilbakemelding på returen:-) Lenke til kommentar
Krismyklebust Skrevet 18. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2011 Noe nytt m.t.p. RMA? =) Lenke til kommentar
NangaParbat Skrevet 19. mars 2011 Del Skrevet 19. mars 2011 Noe nytt m.t.p. RMA? =) Nope...det tar sin tid=/ Lenke til kommentar
NangaParbat Skrevet 19. mars 2011 Del Skrevet 19. mars 2011 Men jeg har fått tak i ett ATI-kort - og det fungerer helt glimrende:-) Lenke til kommentar
Krismyklebust Skrevet 22. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2011 Ahh..Som en permanent løsning, eller? Hvilket da? Lenke til kommentar
007CD Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 Joda her har du defekt skjermkort, Komplett vil nok gi deg ett nytt NV kort ja. Alle skjermkort testes før de forlater fabrikken, men siden enhver GPU er unik så vet du aldri om den sier takk og farvel i transport dessverre. Fikk ett Sapphire HD 3850 i sin tid som var defekt, taklet ikke 3D i CF men fikk heller ikke til skikkelig 2D når jeg brukte det defekte kortet alene. Fikk nytt fra Komplett med en gang så det var ikke ett problem. Lenke til kommentar
Krismyklebust Skrevet 23. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2011 Takk for svar! Ok, jeg bør kanskje hive meg på telefonen og ringe Komplett da.. Jeg nevnte tidligere at det ser ut til at problemene er ikke-eksisterende når jeg deaktiverer SLI; det stemmer ikke helt. Problemene er der fremdeles, men i mye mindre grad. Merker fremdeles litt hikking på helt tilfeldige plasser, og lyden skurrer nå og da (spesielt irriterende siden jeg bruker maskinen til musikkredigering/editering osv). Lenke til kommentar
mr.saxy Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 Hadde samme problem med en laptop jeg hadde. Problemene oppsto da jeg var på youtube. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 Måten å teste dette på er enkelt, kjør hvert av kortene dine ENKELTVIS, får du problemer med det ene kortet, så er feilen din på det kortet. Samme som med mitt 3850, testet meg fram ved å kjøre dem utenom CF. Lenke til kommentar
Krismyklebust Skrevet 24. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2011 Måten å teste dette på er enkelt, kjør hvert av kortene dine ENKELTVIS, får du problemer med det ene kortet, så er feilen din på det kortet. Samme som med mitt 3850, testet meg fram ved å kjøre dem utenom CF. Har ikke fysisk fjernet kortene fra PC'en, men som sagt deaktivert SLI og aktivert kortene hver for seg og testet de på den måten. Problemene er der på begge kortene... Lenke til kommentar
Krismyklebust Skrevet 30. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2011 NangaParbat, har du hørt fra Komplett? Lenke til kommentar
NangaParbat Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 Beklager at jeg har vært litt fraværende, men ja: Komplett godtok returen og jeg får penger tilbake på konto. Lenke til kommentar
Krismyklebust Skrevet 30. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2011 Helt i orden, var ikke meningen å mase! ^^, Tror jeg skal ta en telefon til Komplett i morgen Takk for all hjelp =) Lenke til kommentar
Krismyklebust Skrevet 1. april 2011 Forfatter Del Skrevet 1. april 2011 Sendte Komplett en mail i går ettermiddag og fikk mail tidlig i morges; kjapt svar! Det liker vi! Har avtalt å sende inn både hovedkort og skjermkortene.. Alt ligger da forhåpentligvis til rette for at de vil oppleve samme feilen som meg, right? NangaParbat, kan jeg spør hvor lang tid de brukte på testing av ditt utstyr, fra start til slutt? Har nemlig bare denne ene PC'en og vil savne den ;P Lenke til kommentar
NangaParbat Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 Alt ligger da forhåpentligvis til rette for at de vil oppleve samme feilen som meg, right? NangaParbat, kan jeg spør hvor lang tid de brukte på testing av ditt utstyr, fra start til slutt? Har nemlig bare denne ene PC'en og vil savne den ;P Ah...det er kjedelig. Tror de brukte i overkant av en uke fra de hadde kortet i hende. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå