Gå til innhold

Klipp/lim fra sikkert program

Anbefalte innlegg

Hei!

Har behov for å kopiere tekst fra et program som er konstruert slik at copy/paste kun fungerer innad i programmet.

Tekst kopieres ikke til den globale clipboard'n i Windows. (Sikkerhetsaspekt.)

Noen som vet om det finnes en workaround for dette? Enten i form av et program eller noe annet....

Behovet skyldes at jeg skal lage en brukermanual, og det blir ekstremt mye tekst å skrive inn manuelt. (Kan ta printscreen, det fungerer, men er ikke hensiktsmessig.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg forstår ikke sikkerhetsbehovet...

Er et fagprogram på jobb, som inneholder pasientdata. For at dette ikke skal kunne kopieres og limes inn i eksterne program/nett, så er copy/paste disabled utenfor programmets eget miljø.

Ser selvsagt vitsen med dette, men akkurat nå skulle jeg gjerne omgått det ifm. utviklingen av brukermanual + backup av innstillinger i programmet. ;-)

Lenke til kommentar

Dd kan muligens omgå dette ved å drag'n drop (i mangel på god norsk oversettelse) delen av teksten som skal overføres.

De fleste programmer oppfatter at du holder Ctrl inne når du drar'n slik at teksten kopieres (i motsatt fall flyttes den, kildeteksten fjernes).

På en annen side så kan jeg ikke gå helt god for dette heller da man ikke har kontroll over hva som ligger i minnet på maskinen. En god forfatter av trojanske hester klarer nok å lurre det ut av deg likevel.

Uansett. Workaround:

Etter at teksten er kopiert så kan du kopiere en tekstsnutt som ikke er så farlig om den lekker ut.

Lenke til kommentar

Om det er ca samme system som jeg har på jobben, så er det ingen måte å få teksten fra sikker sone til intern sone.

Eller, her på arbeidsplassen min har jeg fått tilgang via IT avdelingen til to mapper, slik at jeg kan overføre tekst, dokumenter osv fra sikker til intern, og motsatt.

Mappene blir synkronisert hvert 5 minutt.

Så er det mye jobb, kan du jo spørre IT avdelingen, eller sjekke om noen på arbeidsplassen din har en slik mulighet som det jeg har.

Slike rettigheter er jo greit å begrense slik at det ikke blir misbrukt.

Lenke til kommentar

hva betyr ordet "sikker" i sikker sone for deg? Det er jo en grunn til at systemet er designet slik.

Hvis det er meg du spurte så er sikker sone en del av systemet som det normalt sett ikke går an å få tatt digitale kopier av.

Du kan ikke sende noe ut (via epost etc) og du kan ikke kopiere tekst til intern sone.

Hos oss er alle pcer tynnklienter, og epost og internett (blant annet) er på internsone.

Klientsystemene er på sikker sone.

Kan ikke ta print screen engang hos oss, og ingen mulighet til å installere noen programmer på systemet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Det var egentlig til trådstarter jeg stilte det spørsmålet. Du myhken har jeg ingen betenkeligheter med at du vet det. Eneste jeg ville tilføyd til hva som er sikker soner at at maskinene som får tilgang til sikker sone i tillegg må ligge i et spesielt nett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...