Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjelp til kjøp av anlegg til Honda Civic 97

Anbefalte innlegg

yoo folkens. jeg har tenkt til å kjøpe meg anlegg men jeg vet liksom ikke hvilken eller hva jeg trenger for å få bra lyd. er veldig fan av mye bass og den type da. Jeg har sett litt på JL audio, er det et bra merke??

Håper jeg får noen svar og noen linker til bra subwoofere, høytallere, forsterker :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, så du trenger spiller og alt?? Da er jeg redd du ikke kommer så langt med 5K, ihvertfall ikke hvis du skal ha noe BRA.

Spiller kjøper du her: http://www.pixmania.com/no/no/8684797/art/pioneer/bilstereo-cd-mp3-usb-blue.html

Så trenger du et bra frontsett: http://www.elutstyr.no/product_info.php?cPath=149_165_167_170&products_id=593&osCsid=162777296726cb904b3fd1fda595b945

Da er du allerede halveis i budsjettet ditt, og trenger fortsatt forsterker og sub, så det er kanskje en idè å se etter noe brukt. Jeg har en Cerwin vega 12" du kan kjøpe, eller en kicker L5 12" En av de sammen med denne forsterkeren: http://www.ljudia.no/bilstereo-s82121/sluttrinn-c78173/zachry-k1200d-p333293/ så blir det ok, og så sparer du opp til en liten 2kanals forsterker til frontsettet senere ;)

Lenke til kommentar

Hei.

5000 kr er ikke så veldig mye når det gjelder bilstereo. Men det går ann å finne noe brukbart. Men skal du ha virkelig kvalitets utstyr så må du en del opp i pris...

Men du kan jo se på dette:

Bass pakke:

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=26158602

Front sett:

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=25394391

6x9 høytalere:

http://www.finn.no/finn/torget/butikk/annonse?finnkode=25758960

Strøm:

http://www.finn.no/finn/torget/butikk/annonse?finnkode=12959276

Kondensator:

http://www.finn.no/finn/torget/butikk/annonse?finnkode=17738629

Dette er ett egentlig veldig billig oppsett som forutsetter at du har grei lyd i spilleren i bilen. Siden jeg ikke har lagt inn noen 4 kanals forsterker. Men det er jo noe du kan utvide med når du får bedre råd. :yes:

Dette er komponenter som er helt greie. Men ikke akkurat higend...

Du kan jo også ta deg en titt på Prime serien til Rockford Fossgate. Der får du også mye for pengene. Lykke til!

:innocent:

Lenke til kommentar

Bare det å anbefale boss, og høyttalere til hatthylla, er jo helt på trynet, og i tillegg en kondensator han har null bruk for.....

Drit i 6x9" til hatthylla, og drit i kondensator, og kjøp forsterker til frontsettet i steden. Evt kjøp 6x9" og drit i sub..... Eller gjør som jeg beskrev lenger opp her, bare uten spiller hvis den du har holder mål ;)

Lenke til kommentar

Jeg ville satsa litt mer på en god 5-kanals forsterker, i allefall.. Og kjøpt lettdrevet frontsett og lettdrevne hattehyllehøytalere. Også ville jeg ha kjøpt 2x10" uten kasse, og laga kassa sjøl. Blir jo litt sånn om man har budsjett og, man må ta til takke med saker og ting.

Endret av appelsinbrus
Lenke til kommentar

Høyttalere i hatthylla blir aldri bra, for de vil påvirkes av trykket fra suben. Man kan selvfølgelig ha dem i kasser, men da er det liten vits i å ha så "store" som 6x9" for i små kasser så spiller de ikke bass uansett. Også er det sånn at vi er skapt med et øre på hver side, som er vinklet litt fremover, så da er det mest naturlig å ha høyttalere foran på hver side ;)

Lenke til kommentar

At det "aldri" blir bra er selvfølgelig bare tøv, jeg har hørt mange anlegg som har spilt bra med 6x9, til og med uten kasser.. :dribble: Bare for å krangle, liksom. Og jo, selvsagt vil de spille bass selv om de monteres i en liten kasse. Bass er jo ikke BARE toner som er 50 hz eller mindre og spilles av 12-tommere, ikke sant. Om man feks hører på musikk der Seinfeld-bassgitar (i mangel på et bedre ord) er fremtredende vil man sannsynligvis få en bedre gjengivelse av lyden om man har 6.5"/6x9" enn om man bare har 4-5".. Selvsagt ikke nødvendigvis, for det kommer helt an på kvaliteten på elementet, men i samme prisklasse vil jeg våge å påstå at 6x9/6.5 spiller bedre enn feks 5.25" i 9 av 10 tilfeller. (Nevner dette med prisklasse her pga det er snakk om 5k i budsjett. Hadde ikke vært i tvil et sekund om hva slags høyttalere jeg ville hatt i hattehylla om jeg hadde hatt budsjett...)

På den andre siden kan jeg fortelle at min kjære bror en gang hadde en BMW som spilte 127 db med én 12" og 5.25" i hattehylla..

Går vel litt på preferanser og hva man synes man har bruk for, men feks i en bil som er godt lydisolert kunne jeg aldri tenkt meg å ha bare frontsett, uansett hvor stor eller liten bilen er.

Lenke til kommentar

Ja ja, dere kan jo prøve å få en lyd-dommer til å høre på anlegget deres med høyttalere i hatthylla, og se hva han synes. Eller for å gjøre det enkelt, koble fra ledningene til høyttalerene og spill så høyt du pleier, og se hvor mye høyttalerene beveger seg bare med trykket fra suben. At noen ikke hører at høyttalerene sliter betyr ikke at det låter bra.

Og når man monterer en høyttaler som er beregnet for å ha hele bagasjerommet som "kasse", inn i en 5-6liter stor kasse, da klarer rett og slett ikke elementet å gjenngi de laveste tonene noe særlig. Da snakker jeg ikke om mellomtone, men om ren bass godt under 100hz.

Jeg har vært borti flere biler som kun har høyttalere foran, og som man kan spille så høyt og rent at det gjør vondt i ørene når man sitter bak i bilen, så hvis man gjør det riktig så spiller det for alle i bilen ;)

I de bilene som jeg har montert høyttalere baki, i kasser selvfølgelig, og fordi eieren på død og liv ville ha det, så har jeg kjørt høypassfilter på dem, og fadet dem ned slik at man ikke hører dem fra forsetene... da er det greit nok ;)

Lenke til kommentar

Hvor mye må man gå opp i om man skal ha et bra anlegg? er JBL et bra merke? jeg sjekket litt på www.bilstereo.no og fant en sånn pakke tilbud for 2990. linken er under her.

http://www.bilstereo.no/m/shop/?produkt=4103&katid=40&mid=m436&id=&vn=736

Hvis jeg skal ha max ytelse på den må jeg bytte forsterker da?:) er ikke så kjent med Anlegg til biler? :p

Hva som er BRA er jo relativt. Jeg ville gått så langt opp i pris at du i allefall hadde fått komponentene du trenger. JBL er bra ja, men den pakken du linker til har ALT for liten forsterker. Dessuten synes jeg ikke det var så veldig billig heller.. Videre må du ha en forsterker til om du vil drive frontsettet. Er jo mulig å koble det sånn at du driver alt på den ene forsterkeren, selvsagt, men det blir ikke bra.

Ja ja, dere kan jo prøve å få en lyd-dommer til å høre på anlegget deres med høyttalere i hatthylla, og se hva han synes. Eller for å gjøre det enkelt, koble fra ledningene til høyttalerene og spill så høyt du pleier, og se hvor mye høyttalerene beveger seg bare med trykket fra suben. At noen ikke hører at høyttalerene sliter betyr ikke at det låter bra.

Og når man monterer en høyttaler som er beregnet for å ha hele bagasjerommet som "kasse", inn i en 5-6liter stor kasse, da klarer rett og slett ikke elementet å gjenngi de laveste tonene noe særlig. Da snakker jeg ikke om mellomtone, men om ren bass godt under 100hz.

Jeg har vært borti flere biler som kun har høyttalere foran, og som man kan spille så høyt og rent at det gjør vondt i ørene når man sitter bak i bilen, så hvis man gjør det riktig så spiller det for alle i bilen ;)

I de bilene som jeg har montert høyttalere baki, i kasser selvfølgelig, og fordi eieren på død og liv ville ha det, så har jeg kjørt høypassfilter på dem, og fadet dem ned slik at man ikke hører dem fra forsetene... da er det greit nok ;)

Hva du synes får være din sak, men jeg mener jeg har hørt så mange anlegg at jeg har et visst grunnlag å uttale meg på.. :) (Som du også sikkert har) Har montert og satt sammen anlegg i 15 år, så en subjektiv mening har man da gjort seg opp.

For øvrig er jeg fullstendig klar over hvor mye feks 6x9 beveger seg når subben spiller, men noen av oss har jo mer fantasi enn som så når det gjelder å bruke BÅDE sub og hattehyllehøytalere. Asså, om du har en gammal Golf gidder man jo ikke å stresse med å lage kasse bak hattehylla, men om man kjører dyr bil av nyere dato er det MYE man kan gjøre om man både vil ha sub og hattehylle og for å få dette til å spille bra. Ja, man kan sågar sette doble 8" i alle fire dører, om man vil, fordi dette vil flytte enda mer luft og spille enda høyere. Den som har sett showbiler fra feks USA har jo sett at dette er langt fra uvanlig, men en bildør har jo ikke all verdens volum den heller, har den vel? :w00t: Spiller bra likevel, fordi både dør og resten av bilen er tilpasset. Nettopp pga eksempler som dette er det bare så alt for dumt å si at hattehylle "aldri" spiller bra, fordi det er så mye annet som spiller inn.

Jeg har vært borti biler med bare frontsett jeg og, feks en kamerats Mazda 323f. Det er jo ikke akkurat noen stor bil, og man skulle etter din logikk tenke som så at "hey, han har jo frontsett, da skulle det jo spille godt for hele bilen". Not so, det spilte drita dårlig, fordi de som satt bak hørte alt for mye bass i forhold til mellomtoner og diskant. Når det er slik i en liten bil, hvordan blir det da i en større bil? Kunne aldri i verden ha tenkt meg å montert bare frontsett i feks en Audi S8..

Når det gjelder å ha hele bagasjerommet som kasse kontra det å ha en lukket kasse for 6x9; det er jo strengt tatt ikke verre enn å følge Vas, Qts og Fs for å lage en passende kasse. Man får da et volum som er laaangt under bagasjeromvolum..

Endret av appelsinbrus
Lenke til kommentar

Vel, da tror jeg ikke du har regnet ut volum til noen bra 6x9"... ta feks jbl decade (T595) de skal ha 55 liter pr stk, så da har du ikke plass til stort annet. Kassene jeg sikter til, er disse ferdigkassene til 6x9" og med slike er det ikke mulig å få høyttalerene til å spille noe særlig bass, det er jo helt logisk, og det skjønner til og med du hvis det er sånn at du har drevet med dette i 15år. Men så trenger man heller ikke å ha høyttalere som spiller bass når man har sub, så da er det jo greit.

Det kan selvfølgelig bli greit med høyttalere baki, og til og med i hatthylla, men da bør de skjermes på et vis, og fades ned så man ikke hører dem foran. Når jeg sier det ikke blir bra, så mener jeg den typiske monteringen av høyttalere i hatthylla, og en subkasse rett under.

Også blir det selvfølgelig ikke bra med et komponentsett til 100kr montert i orginalhullene i dørene foran, man må jo gjøre det skikkelig for at det skal bli bra, med demping i dørene, skikkelig innfesting, tetting av huller og sprekker, vinkling av høyttalere osv.

Selv så har jeg en 6" bass på hver side i sparkepanelene, og 4" fulltone i dashen, og dette spiller så høyt at du ikke vil tro det.... Joachim hos dynabel klarte foresten en 2. plass med samme oppsettet i konkuranse, så dette spiller ikke bare høyt... og dette er i en bmw 5 serie touring ;)

PS, bor du i vestfold eller i nærheten, så får du ta deg en tur utpå vårparten en gang, så skulle jeg overbevis deg, hehe :)

Endret av cossiemk1
Lenke til kommentar

Vel, da tror jeg ikke du har regnet ut volum til noen bra 6x9"... ta feks jbl decade (T595) de skal ha 55 liter pr stk, så da har du ikke plass til stort annet. Kassene jeg sikter til, er disse ferdigkassene til 6x9" og med slike er det ikke mulig å få høyttalerene til å spille noe særlig bass, det er jo helt logisk, og det skjønner til og med du hvis det er sånn at du har drevet med dette i 15år. Men så trenger man heller ikke å ha høyttalere som spiller bass når man har sub, så da er det jo greit.

Ja, "til og med jeg" skjønner det. Er dog ikke sånne kasser jeg snakker om, men det skjønner du vel? Er ikke noe problem å få kassevolumet det er snakk om om man bruker litt fantasi. Og som du selv sier, man trenger jo ikke at høytalerene spiller så mye bass om man har sub (noe som er litt selvmotsigende i forhold til det du har sagt tidligere angående manglende kassevolum for 6x9 og følgelig også dårlig bass..) Så da er kanskje ikke manglende kassevolum noe stort problem uansett? :roll:

Det kan selvfølgelig bli greit med høyttalere baki, og til og med i hatthylla, men da bør de skjermes på et vis, og fades ned så man ikke hører dem foran. Når jeg sier det ikke blir bra, så mener jeg den typiske monteringen av høyttalere i hatthylla, og en subkasse rett under.

Også blir det selvfølgelig ikke bra med et komponentsett til 100kr montert i orginalhullene i dørene foran, man må jo gjøre det skikkelig for at det skal bli bra, med demping i dørene, skikkelig innfesting, tetting av huller og sprekker, vinkling av høyttalere osv.

Stating the obvious.

Selv så har jeg en 6" bass på hver side i sparkepanelene, og 4" fulltone i dashen, og dette spiller så høyt at du ikke vil tro det.... Joachim hos dynabel klarte foresten en 2. plass med samme oppsettet i konkuranse, så dette spiller ikke bare høyt... og dette er i en bmw 5 serie touring ;)

PS, bor du i vestfold eller i nærheten, så får du ta deg en tur utpå vårparten en gang, så skulle jeg overbevis deg, hehe :)

Er da ikke hvor høyt du kan spille det er snakk om, det er snakk om hvorvidt personen i baksetet får samme lydopplevelse som du som sitter i forsetet når du bare har frontsett.

Scenario: Du har et hjemmekinoanlegg og setter en høyttaler i det ene hjørnet av rommet og en sub i hjørnet rett over (diagonalt). Hvordan blir din lydopplevelse om du sitter rett ved siden av suben, og hvordan blir den om du sitter rett ved siden av høytaleren. Nettopp, ubalansert. Din plassering i forhold til begge deler er det som avgjør om din opplevelse blir av det gode slaget eller ei. Naturlig nok vil resultatet bli dette: Om du har god-lyden i framsetet og du bare har frontsett, vil du ikke få like god lyd om du sitter i baksetet. Dette av den enkle grunn at du har endret lytteposisjon. Hvorfor tror du ellers du hører hattehylla bedre enn frontsettet når du sitter i baksetet i en bil som har dette?

:w00t:

Endret av appelsinbrus
Lenke til kommentar

Tror du missforstår det jeg sier litt, men jeg orker ikke prøve å forklare det mere, dessuten så sitter ikke jeg i baksetet å kjører, og jeg snur heller aldri ryggen til når jeg er på konsert. Ørene mine sitter på hver side av hodet, og er vinklet litt fremover også, ergo det vil aldri bli like bra med høyttalere bak, som det er med høyttalere foran ;)

Jeg er mere på hi-fi når det kommer til stereo, så jeg vil ha det som låter best i den sammenhengen, men hvis du liker lyd fra flere kanter, og høyttalere som låter stresset pga at de påvirkes av suben, så gjerne for meg, det er lov å være forskjellig.

Endret av cossiemk1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...