Gå til innhold

Ateisters syn på intelligensen til religiøse

215 stemmer

1. 1. Mener du at graden av religiøs tro er en indikator på et menneskes intelligens? Dvs. dess sterkere tro, dess lavere intelligens.

• Ja
      139
    • Nei
      62
    • Vet ikke
      14

Anbefalte innlegg

Du har en versjon av den såkalte gyldne regel i en del store religioner, bortsett fra jødedommen og islam. Den katolske kirke har heller ikke noe slikt.

Men dette har ikke noe med kjærlighet å gjøre. Det er bare en regel for å ha fred.

Korstogene var det katolikkene som førte, og de begynte som en ren forsvarskrig mot muslimene som hadde erobret alle tidligere kristne land i midtøsten, og som nå truet med å angripe Europa.

Religionskrigene i Europa var det den katolske kirke som sto for, det samme gjelder Nord-Irland.

Den katolske kirke er ingen kristen kirke, og dessuten så fins det ikke noe i Bibelens lære som sier at vi skal føre krig.

Veit du overhodet hva den gylne regel er? Den går i linjene; "Du gjør mot andre som du vil at andre skal gjøre mot deg." Så katolikker er ikke kristne?

Nei det står ingenting om krig, men mennesket er så fint som har blitt født med fantasi så vi klarer fint å komme på grunner til å drepe hverandre.

Du er tydeligvis et troll og jeg er dum som mater deg. Snakkes...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har ikke så mye innsikt som du tror,for det er veldig mye både av historie og annet som er skjult for oss.

Og de 2000 år gamle skriftene du nevner er nok mer relevant for situasjonen i dag enn du tror.

Ja, jøss. Hva gjør egentlig at du er i en særposisjon til å kunne si hvor mye eller lite innsikt andre har, når - som du sier - det er mye av både historie og annet som er skjult for oss? Er det skjult for oss, så er det også skjult for deg. Er du ikke enig?

Hvilket type argument er dette, egentlig? Jeg har aldri helt forstått det. Hvordan kan noen tro at et argument skal gi noen mening om det lyder slik: "Det er mye vi ikke vet, så jeg vet at du tar feil!"? Det er jo kun i konflikt med seg selv.

Du må gjerne tro at disse skriftene sier mer om dagens tilværelse enn annen humbug til "profetier", men det er å narre seg selv. Du ville hverken brukt Bibelen eller en spåkone til å finne din mamma eller pappa i en leteaksjon, eller noen annen testing hvor man faktisk først finner evidensene i Bibelen (eller spåkonens utsagn), for så å finne de i tilværelsen. Nei, det du gjør er å gå andre veien: "Oia, slik er det jo i dag! Det finner jeg sikkert i Bibelen! Men jeg må huske å ignorere at jeg også kan finne det i Ringenes Herre, Flåklyper og Azteker-skrifter. Det er hysh-hysj!"

Og forresten, så er ikke jeg (vi) enig med deg kun ved at du presenterer dine påstander. Det hjelper ikke å si at Bibelen har kommet med mange profetier som har kommet i oppfyllelse. Jeg har hørt om mange av disse profetier, men at de har kommet i oppfyllelse har til nå på det beste vært naive tilnærminger. Så du står fritt til å presentere de.

Endret av cuadro
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du har en versjon av den såkalte gyldne regel i en del store religioner, bortsett fra jødedommen og islam. Den katolske kirke har heller ikke noe slikt.

Men dette har ikke noe med kjærlighet å gjøre. Det er bare en regel for å ha fred.

Korstogene var det katolikkene som førte, og de begynte som en ren forsvarskrig mot muslimene som hadde erobret alle tidligere kristne land i midtøsten, og som nå truet med å angripe Europa.

Religionskrigene i Europa var det den katolske kirke som sto for, det samme gjelder Nord-Irland.

Den katolske kirke er ingen kristen kirke, og dessuten så fins det ikke noe i Bibelens lære som sier at vi skal føre krig.

Veit du overhodet hva den gylne regel er? Den går i linjene; "Du gjør mot andre som du vil at andre skal gjøre mot deg." Så katolikker er ikke kristne?

Nei det står ingenting om krig, men mennesket er så fint som har blitt født med fantasi så vi klarer fint å komme på grunner til å drepe hverandre.

Du er tydeligvis et troll og jeg er dum som mater deg. Snakkes...

Jeg vet godt hva den gyldne regel er. Godt nok til å se at ingen av dere som jeg til nå har diskutert med har holdt seg til denne regelen.

Jeg sa forøvrig ikke at katolikker ikke er kristne, jeg skrev at den katolske kirke er ingen kristen kirke.

Det kan godt være at mange kristne har forvillet seg inn i den katolske kirke.

Men den katolske kirke er den babylonske mysteriereligion kamuflert som kristendom, denne er egentlig en gren av jødedommen.

Endret av Baltazar94
Lenke til kommentar

Jeg sa forøvrig ikke at katolikker ikke er kristne, jeg skrev at den katolske kirke er ingen kristen kirke.

Det kan godt være at mange kristne har forvillet seg inn i den katolske kirke.

Men den katolske kirke er den babylonske mysteriereligion kamuflert som kristendom, denne er egentlig en gren av jødedommen.

Jeg undrer på hva du mener er definisjonen på "kristen"?

Muligens også opplyse oss om definisjonen på "kristen kirke" om denne er noe anderledes enn overstående?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...