Gå til innhold

Ateisters syn på intelligensen til religiøse

215 stemmer

1. 1. Mener du at graden av religiøs tro er en indikator på et menneskes intelligens? Dvs. dess sterkere tro, dess lavere intelligens.

• Ja
      139
    • Nei
      62
    • Vet ikke
      14

Anbefalte innlegg

Jeg bare må spørre siden jeg har kommet over flere poster der ateister, både overlagt og "mellom linjene", presenterer troende som mindre begavede, rent intellektuelt.

Jeg kom over denne posten i tråden "Ateist knust av en kristen i en diskusjon" der brukeren M3X limte inn følgende bilde og skrev "Alt jeg sier er:"

santa_vs_god.png

En forsåvidt god beskrivelse og mye som står der er gode poenger, men et punkt reagerte jeg sterkt på, nemlig punktet der det står "Not belived in by intelligent adults".

Tror ateister her inne at folk som er religiøse er uintelligente? Tror dere som støtter et slikt innspill at ateister automatisk er "glupe folk" og at graden av tro er en indikator på et menneskes intelligens?

Oppdatering: Har lagt til en avstemning. :)

Endret av LiamH
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selvfølgelig er ikke alle ateister intelligente. Jeg ser at kristne som "tror" (les: vet) på gud ikke har tatt et steg tilbake fra sin barndoms hjernevask (Julenissen/gud) og sett på reelle bevis for at deres religion er mer sannsynlig enn Julenissen.

Om det er intelligent adferd? Tja...

Lenke til kommentar

Kommer litt an på hva som menes med intelligens. Jeg vil si at det har mest med kunnskap og utdanning å gjøre. Jo høyere utdanning, jo mindre religiøs. Det kan være utdanningen i seg selv, eller evnen til å ta den utdanningen, som fører til trostapet.

Så finnes det folk som Kenneth Miller og George Coyne, som begge er svært velinformerte om naturen, likevel beholder de sin gudstro. Riktignok har de nok et helt annet forhold til den enn en som ikke aner noe om biologi og astronomi. Men det er ikke alltid troen forsvinner med høyere utdanning.

Jeg tror også det har mye å si når du først begynner å tvile, og hvordan du håndterer den tvilen. De sterkeste troende er kanskje de som har møtt motstridende informasjon i ung alder, opplevd sin guds totale fravær i kritiske situasjoner, osv., men likevel har klart å forsvare sin tro og beholdt den ut til voksenlivet. Når de har lagt så mye innsats i å kunne fortsette å tro, så skal det mye til før de gir slipp.

Endret av KarlRoger
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Selvfølgelig. Tro er ikke en eksklusiv faktor i henhold til religion. Til en viss grad må de tro på fakta, fakta som rett og slett er feil. Det er ingen tilfeldighet at omtrent 99 % av alle høyere vitenskapsmenn er ateister.

Har du en kilde som beviser påstanden om at 99% av alle "høyere vitenskapsmenn" er ateister?

• Liker 5
Lenke til kommentar

Det har kanskje ikke så mye med intelligens å gjøre.

Det har med rasjonallitet, og evnen til egen tenkning.

Ateister har kommet dit at de selv tenker, og ikke følger etter "vedtatte" sannheter.

Det er så lett å se at all religion bare er forsøk på forklaringer og håp om en høyere sannhet, når du først begynner å tenke over det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror religiøse personer ikke er utviklet så langt som ateister. Samme tror jeg forsåvidt om store deler av Afrikas befolkning, og også andre folkeslag.

Gode beskrivelser er "under-developed" eller "under-evolved".

Hva med undereducated? Vi i Europa har fått vår opplysningstid og etterhvert påbudt skolegang for alle, stort sett uten diskriminering, med gode tilbud for videre utdanning. Kirken har aldri hatt så lite makt som den har nå. Mange steder i Afrika har svært dårlige forhold når det gjelder skolegang, og i midtøsten så er det mange steder kvinner ikke har i nærheten de samme mulighetene som menn har.

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar

Jeg tror religiøse personer ikke er utviklet så langt som ateister. Samme tror jeg forsåvidt om store deler av Afrikas befolkning, og også andre folkeslag.

Gode beskrivelser er "under-developed" eller "under-evolved".

Hva med undereducated? Vi i Europa har fått vår opplysningstid og etterhvert påbudt skolegang for alle, stort sett uten diskriminering, med gode tilbud for videre utdanning. Kirken har aldri hatt så lite makt som den har nå. Mange steder i Afrika har svært dårlige forhold når det gjelder skolegang, og i midtøsten så er det mange steder kvinner ikke har i nærheten de samme mulighetene som menn har.

Et valid argument, men jeg tror ikke på det. De som er troende i Afrika og midtøsten, og kvinner overalt vet vel om alternativet om i ikke tro. Hvorfor velger de da å tro? Selvfølgelig fordi de føler de får noe ut av det, en slags trygghet og kanskje følelsen av å være spesiell og høre til noe overordnet. Mennesker er jo flokkdyr.

Men det finnes jo mange fanatisk religiøse i land med god utdannelse.

Mitt synspunkt om folk i Afrika er forresten grunnlagt i deres evne til å ikke utvikle seg og samfunnet sitt.

Lenke til kommentar

Et valid argument, men jeg tror ikke på det. De som er troende i Afrika og midtøsten, og kvinner overalt vet vel om alternativet om i ikke tro. Hvorfor velger de da å tro? Selvfølgelig fordi de føler de får noe ut av det, en slags trygghet og kanskje følelsen av å være spesiell og høre til noe overordnet. Mennesker er jo flokkdyr.

Men det finnes jo mange fanatisk religiøse i land med god utdannelse.

Mitt synspunkt om folk i Afrika er forresten grunnlagt i deres evne til å ikke utvikle seg og samfunnet sitt.

Det er en annen diskusjon.

Men for mange så holder det ikke å vite om "alternativet om å ikke tro". De må få vite detaljene, og de ulike teoriene med det solide grunnlaget de har for hvordan naturen har blitt slik som den er. I tillegg så hjelper det å kjenne historien til de religiøse, hvordan de har oppført seg når de har hatt makt, hva slags påstander de har kommet med med Gud som sin ledsager, og likevel har tatt grundig feil.

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar

Det har med rasjonallitet, og evnen til egen tenkning.

Dette høres for meg ut som en definisjon på intelligens.

S: (n) intelligence (the ability to comprehend; to understand and profit from experience)

http://wordnetweb.princeton.edu/perl/webwn?s=intelligence

OK, så er de mer intelligente da :)

Neida, det er bare det at de skyver rasjonaliteten til side når det kommer til (egen) religion.

I andre sammenhenger kan de være like rasjonelle.

Religionen er blitt indoktrinert, og skal ikke stilles spm. ved.

Lenke til kommentar

Tror ateister her inne at folk som er religiøse er uintelligente? Tror dere som støtter et slikt innspill at ateister automatisk er "glupe folk" og at graden av tro er en indikator på et menneskes intelligens?

Vil heller si at de er mer naive. De blir litt som barn, i mine øyne, selv om det ikke nødvendigvis er ment som noe negativt.

Dessverre så er ikke ateist synonymt med intelligens.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Vil bare dele et klipp (se gjerne hele) som underbygger min (nøytrale) oppfatning av disse diskusjonene. Her er det Gert Nygårdshaug som går knallhardt ut og rakker kraftig ned på troende, uten noen som helst forsøk på samarbeid eller forståelse.

Hva er poenget når man klager over at diskusjonen ikke fungerer fordi motparten er en vegg, for så å si at en selv er det samme? Og atpåtil når faktum er at den andre parten ønsker en åpen diskusjon. Ateister er fryktelig engasjerte i denne debatten og er utrolig opptatt av å ha rett og å trykke religion enda lenger ned. Og så klager de på misjonering. - Vel, der er det ingen som blir rakket ned på i hvertfall(vel det finnes unntak, men hele religionen bygger på det motsatte, altså kjærlighet osv). Jeg tror åpenhet og forståelse er mye viktigere enn å finne ut hvem som er smartest - det kan virke som alle er like kørka spør du meg. Ja takk til et varmt og åpent, dog noget skrudd samfunn, enn det kalde og kyniske inntrykket jeg får av disse lynende intelektuelle ateistene.

Og her kommer videoen jeg refererte til, se spesielt da fra 26min:

http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/709811/

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis intelligens måles i kapasiteten til å ta opp kunnskap og religiøse avviser evolusjonen , er det vanskelig å forsvare de som spesielt intelligent. Men Personlig mener jeg heler det skyldes hjernevasking ettersom jeg vanskelig for å se at de har drevet med innavl så lenge at de ikke har hengt på evolusjonen.

Endret av Kaptein...
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...