Thitorkin Skrevet 15. mars 2011 Del Skrevet 15. mars 2011 (endret) Det finnes tekanner, de er observerbare og kan observeres. At den flyr rundt mars er dog ikke så sikkert, men tekanne kan observeres, faktisk opptil flere ganger daglig. Derimot kan ikke en gud/ flere guder observeres, de har vert påstått observert tusener av år tilbake, og påståelig bevist også, derimot forsvant omsider beviset etter at kunnskap og vitenskapen tok fart, merkelig nok. En tekanne kan observeres og bevises eksistens i dag. tekanne rundt mars: 1 allmektig, alltseende vesen: 0 Endret 15. mars 2011 av Gabbe Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 15. mars 2011 Del Skrevet 15. mars 2011 Riktig svar blir vel "Tekanne: 0" Ettersom ingen tekanne kan observeres rundt mars... Og det er få som, etter at vi fant mer ut om verdensrommet, som fremholder at Gud bor i den fysiske himmelen, om han eksisterer. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 15. mars 2011 Del Skrevet 15. mars 2011 En tekanne kan observeres og bevises eksistens i dag. tekanne rundt mars: 1 allmektig, alltseende vesen: 0 Ikke hvis tekannen er så liten at du ikke engang kan se den. Men jeg kan garantere deg at det er en tekanne i bane rundt Mars... Jeg kan faktisk garantere deg akkurat hva jeg vil, for det er irrelevant for hva som er fakta eller ikke. Månen er en grønn ost, og ingen såkalte "beviser" kan få meg til å endre mening om akkurat den saken. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 15. mars 2011 Del Skrevet 15. mars 2011 Ettersom noen har gått på månen så kan det bevises at den ikke er en grønn ost, dårlig eksempel... Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 15. mars 2011 Del Skrevet 15. mars 2011 Ettersom noen har gått på månen så kan det bevises at den ikke er en grønn ost, dårlig eksempel... Det er et veldig godt eksempel Fordi om du sier at det har vært mennesker på månen motbeviser det allikevel ikke det at månen er en grønn ost. Det kan nemlig være det at osten er dekket til med støv og sand fra tusenvis av kometer slik at den ikke lar seg observere. Jeg mener sjansen for at månen har en kjerne av grønn ost er så stor at jeg ikke kan godta din dårlige bortforklaring. Den Grønne Osten er stor og allmektig. Lovet være månen.Du må åpne hjertet ditt mot månen og da vil du også se at den grønne osten er sann! Lenke til kommentar
Huggslangen Skrevet 15. mars 2011 Del Skrevet 15. mars 2011 Den grønne osten har gjort hjertene til de vantro harde, og osten hindrer dem fra å se. Men den dagen kommer, da deres blikk blir stive, og ilden vil sluke dem hele. Da skal smeltet bly helles i deres svelg, og de skal brennmerkes med de eiendeler de har samlet opp i livet - så kan de se hva godt det har gjort dem. (actual text from koran) 3 Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 15. mars 2011 Del Skrevet 15. mars 2011 Ettersom noen har gått på månen så kan det bevises at den ikke er en grønn ost, dårlig eksempel... Pøh. Jeg har ikke gått på månen eller engang møtt noen som har gjort det, derfor er det løgn at noen har gått på månen. En må TRO at månen er en grønn ost, for uten tro, er vi ingenting (ja du også). Du kan ikke bevise at månen ikke er en grønn ost, derfor er månen en grønn ost. Siden av månen som alltid peker mot oss er blitt ødelagt av jordstråling slik at det er formen en hard grå skorpe. Under den er det saftig grønn ost, det kan jeg garantere deg, og tror du det ikke, så er det fordi Norvegia har villedet deg igjennom mange år, og gjort deg blind for sannheten. Du tror ikke på noenting, og mangler derfor moral. Når du vandrer, så skal du lukte på billige, overmodne Franske oster til tiden ende, mens en troende som meg selv, skal bli frelst, og velsignet til å spise av månens vidunderligheter til tidens ende. Vend deg, eller lukt føtter til evig tid! VEND DEG! 2 Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 16. mars 2011 Del Skrevet 16. mars 2011 Godt poeng. Tilbake til tekannen. Ettersom vi vet at en tekanne eksisterer så er det dermed sagt mer sannsynlig at en tekanne svever rundt mars enn at det finnes en Gud. Bare for å bruke sannsynlighetsregning Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 16. mars 2011 Del Skrevet 16. mars 2011 Eller vi kan avfeie hele argumentet, og be de som tror på tekannen, osten og Gud komme med bevis. I mellomtiden kan vi bruke mangel på bevis som et argument på at det ikke finnes. 1 Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 16. mars 2011 Del Skrevet 16. mars 2011 Problemet i så måte er at vi heller ikke kan bevise at de ikke eksisterer. Egentlig så er vel Guds tilstedeværelse eller ikke, egentlig ikke veldig interessant, vi er rimelig sikre på at verden ble til gjennom Big Bang og har gjennomgått en evolusjon. Er grunnlaget for Big Bang SÅ interessant? Om det var Gud eller noe som helst annet som satte igang prosessen? (Ja jeg vet at kreasjonistene nå vil være uenig med meg, i hvert fall blant de som fremholder at jorden er 6-7000 år gammel.) 1 Lenke til kommentar
KarlRoger Skrevet 16. mars 2011 Del Skrevet 16. mars 2011 Hva som var før Big Bang er nok uhyre interessant for mange. Men det gir ikke mer mening å fylle det hullet med guder, enn alle de andre hullene som gudene har okkupert før vitenskapen tok over. 1 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 16. mars 2011 Del Skrevet 16. mars 2011 Er dette eit forsøk på trolling, eller er folk så dumme at dei ikkje forstår konseptet med religion? Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 16. mars 2011 Del Skrevet 16. mars 2011 Du mener konseptet med å tro på noe man ikke nødvendigvis kan bevise, men "vet"? Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 16. mars 2011 Del Skrevet 16. mars 2011 Du mener konseptet med å tro på noe man ikke nødvendigvis kan bevise, men "vet"? Når jeg vet noe kan jeg argumentere for hvorfor. Jeg kan vise til at det er et empirisk faktum eller teoretisk bevist faktum. Å vitekrever kunnskap og den bør man kunne formidle slik at man kan bevise at man vet Hva vet vi i dag? Vi vet en masse detaljer om vår eksistens her på jorden. Vi vet at vi delte jorden med andre menneskelignende aper for bare noen få titusen år siden og at disse var smarte nok til å bruke redskaper og våpen. Vi vet også at menneskearten holdte på å bukke under minst to ganger underveis i vandringen ut av Afrika. Ufattelige mange forfedre og mødre har levet i ytterste nød og med nød og neppe klart og bringe arten videre. Barnedødeligheten har vært så høy som 3 av 5 barn. Grusomme pandemier og naturkatastrofer har herjet verden de siste tusen årene og tatt livet av milliarder av mennesker. Og forsatt sitter det noen rundt om i Norge og vet at dette er fakta samtidig som de lovpriser en gud de mener har skapt all denne elendigheten!Da er det lov og spørre: Kor hva du når vettet ble delt ut? Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 16. mars 2011 Del Skrevet 16. mars 2011 Ettersom jeg ikke er troende, så er jeg litt usikker på hvorfor du spør meg om det... Ja, og noen av dem tror ikke engang på at det har skjedd ettersom verden bare er 6-7000 år gammel i følge dem. Men hva er problemet med at noen tror? At det antagelig er fullstendig på villspor er jo mer deres problem... Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 16. mars 2011 Del Skrevet 16. mars 2011 (endret) Det var et generelt spørsmål til de som gjør det. Vi har en tråd gående om nettopp det jeg setter fingern på. Ps. Når du skriver gud skal stor forbokstav kun brukes når ordet starter en setning. Kun folk med innbilt personlig forhold til konseptet skriver slik du gjør. Endret 16. mars 2011 av NorwegianSkeptics Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 16. mars 2011 Del Skrevet 16. mars 2011 Du er ikke helt korrekt der. Ettersom jeg er kulturelt sett en protestant så "finnes det" bare en gud i min oppdragelse, nemlig Gud. Og ettersom vi er vestlige, stort sett alle sammen, så er ikke en u-ting å diskutere hva som skjedde før Big Bang med basis i nettopp denne guden... Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 16. mars 2011 Del Skrevet 16. mars 2011 Du er ikke helt korrekt der. Ettersom jeg er kulturelt sett en protestant så "finnes det" bare en gud i min oppdragelse, nemlig Gud. Og ettersom vi er vestlige, stort sett alle sammen, så er ikke en u-ting å diskutere hva som skjedde før Big Bang med basis i nettopp denne guden... Har du noe å komme med i den saken da for og føre diskusjonen videre? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå