Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Innkjøp av overvåkingskamera til hjemmet

Anbefalte innlegg

Hei,

Eg vurderer å kjøpe inn overvåkingskameraer til å montere hjemme. To kameraer for å dekke gangen og to utendørskameraer for å dekke inngangsdør og utendørsområde.

Det er følgende behov(i prioritert rekkefølge) som fikk meg på tanken:

- varsling på mobil/e-post når dattera mi kommer hjem fra skulen dersom eg ikke er hjemme.

- kunne se at alt er bra hjemme når eg er bortreist over lenger tid(eg er paranoid til tider).

- mulighet for å se live video dersom noen ringer på mens eg er på jobb(vareleveringer som regel).

- gadget-faktor. :)

- videobevis om det skulle være behov for det.

Noen som har gjort noe tilsvarende og har tips å komme med? Erfaringer eller tips om andre bruksområder?

Kameraene eg har valgt så langt er Axis M1011 og/eller Axis M1031-W inne til å dekke gangen, og utendørs Axis M1114 eller Axis 210.

Alle skal drives via kablet nettverk med PoE og utendørskameraene vil bli plassert i egne kamerahus. Innspill? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er følgende behov(i prioritert rekkefølge) som fikk meg på tanken:

- varsling på mobil/e-post når dattera mi kommer hjem fra skulen dersom eg ikke er hjemme.

- kunne se at alt er bra hjemme når eg er bortreist over lenger tid(eg er paranoid til tider).

- mulighet for å se live video dersom noen ringer på mens eg er på jobb(vareleveringer som regel).

- videobevis om det skulle være behov for det.

Synes dette er i overkant av kontroll foreldre skal ha på ungene. Gi hu heller ein mobil, så hu kan velge å sende deg melding når hu er heime.

MTP. det med varelevering, så tipper eg det er meiningslaust. For det første, så må ringeknappen kobles til.

Andre praktiske ting:

-Du bør jo ha elektronisk sluttstykke med styring på dør/lager for å slippe de inn.

-Du må ha 2-veis kommunikasjon for å kommunisere.

-I mangen tilfeller må du signere på mottak av varer.

- +++

Videobevis er en annen sak. Så lenge det ikkje er et anlegg som er i.hht. datatilsynets retningslinjer, så vil alle bevis bli blankt avvist av rettssystemet.

Men dog vil det kanskje være godt nok for ein torpedo. ;)

Ellers finnes det så mangen muligheter på gadgetsfronten at det berre er fantasien og økonomien som setter begrensingene.

MVH

Svakstrømsmontør.

Lenke til kommentar
Synes dette er i overkant av kontroll foreldre skal ha på ungene. Gi hu heller ein mobil, så hu kan velge å sende deg melding når hu er heime.

Å gi en unge en mobiltelefon er ikke akkurat unyansert det heller. Eg har ikke sagt hvor gammel hun er, men for å si det slik så er det en del år til det blir aktuelt. Og eg skal kun vite AT hun er kommet hjem. Ikke noe mer.

Som foreldre så skal eg selvfølgelig ha kontroll på hvor dattera mi er i den alderen hun er i. Noe annet ville vært uansvarlig. Eg kunne naturligvis gitt henne en mobiltelefon og sporet henne live, men det er ikke det eg ønsker, og noe eg anser som værre.

MTP. det med varelevering, så tipper eg det er meiningslaust. For det første, så må ringeknappen kobles til.

Å koble ringeknappen til er det minste problemet. Kameraene eg har sett på har inngang for dette, og om eg velger kamera som ikke har det så er allerede ringeknappen koblet til en PC.

Andre praktiske ting:

-Du bør jo ha elektronisk sluttstykke med styring på dør/lager for å slippe de inn.

Det ligger i planene, men lenger frem i tid.

-Du må ha 2-veis kommunikasjon for å kommunisere.

Det er lett løsbart.

-I mangen tilfeller må du signere på mottak av varer.

Poenget er mer å vite at de har vært der, og evnt få kommunisert til de en alternativ leveringsadresse. De som leverer de viktigste pakkene til meg kommer som regel på dagtid og har en fin tendens til å komme i de periodene eg ikke er hjemme. En sjåfør utmerker seg og ringer alltid 20 minutt ca i forkant for å sjekke, og om eg da ikke er hjemme tar han pakken med seg på leveringsted nr 2, som alltid sjåførene kjører forbi når de er ferdige med runden her i området. Så om eg bare får gitt beskjed når eg ikke er hjemme så leverer de pakken der i stede for.

Ellers finnes det så mangen muligheter på gadgetsfronten at det berre er fantasien og økonomien som setter begrensingene.

Og dette er en av grunnene til at eg gjør dette ja :)

Lenke til kommentar

Misoppfatta litt den med dattera di. Tolket det direkte som om du ønsket å overvåke henne.

Kamerabiten virker det som om du har kontroll på.

Du kan jo alltids enkelt koble opp brann/innbrudd. Lys/varmestyring er en grei sak i mangen tilfeller. Kreves elektrobakgrunn.

Du kan jo åpne dører og gjøre som du vil ellers om du spytter inn noken kroner.

Noko spesifik på ka du ønsker deg? Finnes om mulig sentraler som dekker alle dine behov og kommuniserer via TCP/IP eller GSM.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...