Gå til innhold

Jeg kjøper i USA... Erfaringer ??? Please...

M5Glenn

Anbefalte innlegg

Dette er det sikkert mange som har erfaring med !

Har bestemt meg - kjøper originalt ATI Radeon 8500 Retail (Er det ikke det som er det beste radeon 8500 kortet ?) Ser ut til at LE versjonene osv. er noe rimligere, og trolig ikke så "gromt".

Ser ut som de billigste webshoppene selger dette for ca. 2900,- + frakt, og er tydligvis ikke så lett å få tak i hvis en ikke betaler opp mot 3500,- !

Leste at EBay er billigst og har sjekket litt - der kan en få et tilsynelatende (?) originalt Nytt ATI Radeon 8500 Retail for Ca.199 dollar+frakt.

Er en heldig så kanskje en får tilslaget ennå lavere.

På noen av auksjonene blir det skrevet at kortet har nr: 100-431001, som stemmer bra med det ATI oppgir på sin hjemmeside for det originale kortet.

(Se f.eks: http://cgi.ebay.co.uk/aw-cgi/eBayISAPI.dll...tem=2000706688)

Dette er vel det kortes som kjører org. 275/275Mhz og har 3,6ns ram ?

Ellers så ser jeg at frakt fra USA til Norge varierer på noen av auksjonene fra 9-30 dollar ?

Erfaringer ?

Og når kortet endelig kommer til landet; Toll er det vel ikke, men må vel betale 24% Mva på kjøpssummen inkl. frakt ? Reiser til posten og ordner med Mva. osv selv. Er dette korrekt ?

Noen tips eller råd ? Noe jeg ikke har fått med meg ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

fyren hadde sånn kalkulator på den auksjonssiden.. jeg fikk 22$ med billigste, dvs. 4-7 business days.

du må nok betale toll, jo.. 27%, hvis jeg ikke husker feil. i tillegg kommer postens gebyr á 120,-

du kan jo høre med selgeren om han kan skrive 'verdi: 0' på pakken.. kjøpte en brenner fra en fyr i tyskland, og fikk 12x istedetfor 16x. mailet ham, og vi ble enige om 100cd'er i kompensasjon.. disse sendte han med 'verdi: 0' på pakken (siden jeg egentlig hadde betalt for dem). ingen toll.. :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-03 13:10, psilocybe skrev:

du må nok betale toll, jo.. 27%, hvis jeg ikke husker feil. i tillegg kommer postens gebyr á 120,-

Så ille er det da vel ikkje? Moms + toll er kanskje 27%, men ikkje tollen aleine.

Så høge tollsatsar fins vel, men det er på matvarer og slikt som skal haldast ute frå norge pga. norsk landbruk.

Det gebyret frå posten kan ein og komme unna ved å klarere ting på eiga hand(på tollkontoret i ditt tolldistrikt)

Lenke til kommentar

HVa om en klarte å få skjermkortet sendt som gave. Det blir det vel ikke toll på?

Unasett så skal butikken trekke fra moms og slikt i det landet du handler fra (USA)og så blir det lagt til moms for norge når pakken skal inn i landet.

Det beste er nok å forsøke å få pakken sendt i meget nøytral pakning og håpe på det beste.

Var inne på tanken om å gjøre det samme selv, men etter at multicom fikk inn nye (og før de skrudde opp prisen) klarte jeg å bestille derifra til en levelig pris. Glad jeg gjorde det etter som kortet virka i 1 1/2 dag. Kanskje litt vanskelig med garanti og slikt når en må henvende seg til firma over et ikke alt for lite hav.

Lenke til kommentar

Ja, det gebyret til Posten slipper en hvis en reiser og toller/mva. sakene selv.

Med det med toll er jo avgjørende ! For hvis 27% toll kommer på toppen av 24% mva. så blir det dyrere å handle i USA enn på norske Webshopper.

Forsøkte å se på toll.no, men den siden er så råtten at det ikke er mulig å komme til bunns i spm...

Noen som vet hvor høy tollen er på slikt ?

Ett alternativ er evt. å få selgeren til å skrive at kortet er brukt - da skal en i hvertfall ikke betale toll ! Men det var det da, om et firma i USA gidder å gjøre noe slik...

Lenke til kommentar

Noen tips ang. ebay..

Dersom du vil by på en vare, ta kontakt med selger først, dersom du er i tvil om noe. Være også sikker på at selgeren er villig til å sende varen til deg (du kan sjekke dette i kjøpsvilkårene og ved å spørre). Ellers står det meste i auksjonsteksten. Så snart du har lagt inn et bud, har du en bindende avtale med selger, så snakk med selger før du antar noe som helst. Dersom du trekker deg fra avtalen av en eller annen grunn, vil du i beste fall få en negativ kommentar fra selger i feedback lista. Har du det, har andre selgere veldig lett for å nekte deg å by på en auksjon, de kan rett og slett fjerne budet ditt (ikke at jeg har opplevd dette..)

Når det gjelder det 8500 kortet til 199+frakt, så tror jeg du har truffet på samme kar som jeg kjøpte kort av i forrige uke. Det kostet $12 for frakten. Han hadde ti kort eller noe sånt der både "buy it now" prisen og reserven var $199. Men ta kontakt før du byr, det er alltid smart.

Lenke til kommentar

Til syvende og sist så er det bare snakk om par hundre kroner forskjell, er det verdt bryet, og bruke flere timer, og lete etter pris som er litt rimeligere nå man kan gjøre noe annet i mellomtiden, f.eks. ekstrajobb på den tiden..........

da har du værtfall råd til noe bedre.....

Lenke til kommentar

Garanti på slikt kan da bli eit problem , men det bryr ikkje eg så mye med ... kjøper berre slikt gjennom jobben .. slipper skatt ... betaler berre med at d blir trekt fra lønna slik at eg betaler mindre skatt der oxo .. + at eg får det til innkjøps pris .. HAHAHAHA so Loong Suckers :razz:

- Hilden -

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte 8500-kortet mitt i USA. Fordelen er at jeg har familie som kunne ta med til Norge for meg. Når det gjelder frakt så er prisene ikke så avskrekkende. Selv betalte jeg i underkant av 2650,- for mitt kort Hvis det er slik å forstå at du må ut med ca. 3500,- for et orginalt retail hos Multicom, så kan du bruke ganske mange penger i frakt før det begynner å bli ulønnsomt.

Ja, som sagt, prøv å unngå kretitkort og forsøk å få tilsendt pakken som gave.

Du slipper å betale amerikansk moms (som jeg måtte betale ettersom kortet ble kjøpt og betalt i USA.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...