Gå til innhold

Har jeg greid og skade min CPU? :(

Anbefalte innlegg

Hei!

har nettop satt sammen min 5 pc og sa meg fornøyd med at alt var satt riktig sammen.

da jeg trykket på power knappen oppdaget jeg etter noen sekunder at CPU vifta ikke gikk rundt.

stoppet da selvfølgelig pc og startet og feilsøke. etter en 5-6 forsøk til uten hell (pc stod på i få sekunder) fant jeg ut at CPU vifta ikke var 100% nedklemt i hovedkortet og rettet feilen. da startet den opp uten problem.

nå lurer jeg på har jeg greid og skade CPU siden den stod uten kjøling en kort stund? og hvordan kan jeg sjekke om den faktisk er skadet eller ikke med 100% sikkerhet?

pcn booter nå normalt skal til og legge in windows nå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Moderne CPUer throtler.

Stopper vifta så har den flere forsvarsmekanismer som forhindrer at den svir seg.

Første forsvarsmekanisme er at den senker klokkefrekvensen for å hindre at varmen blir for stor.

Dersom dette feiler og den går varm, så er neste steg at den krasjer hva enn det er som kjører ergo reduserer lasten til null og skrur seg av.

Med andre ord, den stopper opp.

I gamle dager med Via brikkesett og Socket A, da kunne du GRILLE en CPU.

Men med nForce 2 ble dette en sagablott og har vært siden.

Lenke til kommentar

@KrougeR1987: NEI, spiller ingen rolle hva pokkern du gjør på PCen.

Den videoen der var som jeg nevnte fra VIA KT133 og Socket A eller Socket 462 alderen.

VIA hadde ikke noe avkuttings system i sitt brikkesett, og ergo svidde de CPUer.

Med nForce 2 som tok VIA helt på sengen så var dette på plass og har vært en saga blott siden.

Eneste skaden du kan oppnå er langtidsskader på høy temp.

Det vil si at den holdes i høy temp i en uke eller flere uker, riktignok dette med en underdimensjonert kjøler.

Uten kjøler er maskinen ubrukelig, da den krasjer programvaren.

Endret av 007CD
Lenke til kommentar

Svært så kritisk man sku være til innleggene jeg skriver.

Videoen viste jo akkurat hva jeg mente. Noen chipper kuttet CPU og reddet den, noen gjorde ikke det og grillet CPU, akkurat som du sa.

Som videoen viser så belastet dem CPU ganske kraftig på det punktet dem fjernet viften, tviler det samme hadde skjedd under idle (så fort).

Lenke til kommentar

Som jeg sa, videon er fra tidlig 2000 tall, altså gammel teknologi og finnes ikke lenger idag.

Har selv sett en gammel T-Bird (Thunderbird når vi rundet 1GHz back in the day.) bli brent og det var ikke pen lukt.

Har også hatt viftestopp på min i7 under last, endte med programkrasj og ingen skade der.

På slutten av denne snutten her ser du hva som skjer idag om kjøleren mangler: http://www.youtube.com/watch?v=cAqlA9EJ4ME&feature=related

Dette er generasjonen sockets som kom etter Socket A.

Skal du svi en CPU ved daglig bruk må du ha ett Classified type HK eller i allefall ha muligheten til å skru av den termiske beskyttelsen.

Da kan du svi moderne CPUer, men denne har du på de fleste HK ikke muligheten til å skru av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...