Gå til innhold

Ønsker digitalt alternativtil min speilrefleks Topcon RE-Sup

Anbefalte innlegg

Som 37 årig bruker av speilrefleks (Topcon RE-Super), ønsker jeg nå å supplere dette med et digitalt kamera med manuelle muligheter. "Minste blenderåpning" oppgis svært skjelden. Jeg har registrert at "minste blenderåpning" generelt er mye større/dårligere enn på tradisjonelle kameraer, hvorfor? Hvilke digitale kameraer har "minsteblender" opp mot 16-22 (og største ned mot 2,0)? Hvor godt registreres/sees dybdeskarpheten på LCD-skjerm/i optisk søker? Jeg trenger nødvendigvis ikke muligheten av forstørrelser hverken i A3 eller A4 format, men ønsker å kunne vise kvalitetsbilleder på PC/TV, i tillegg til å bestille papirkopier fra fotoforretning.

Har følgende fire konkrete spørsmål:

Det er skjelden eller aldri opplyst noe om parallakse-problem/-korreksjon mellom søker og objektiv, spesielt ved nærfotografering, hva er realitetene/konsekvensene?

Blitzene har generelt/i svært mange tilfeller, dårlig kapasitet. Hvilke digitale kameraer har mulighet for bruk av separat blitz? Og, har bruk av dette noen negative konsekvenser?

Prioriter stor/lyssterk LCD-skjerm. Hvam har den beste, i kombnajon med mine andre krav?

Ønsker stort zoom-område, eventuelt som tilleggsutstyr. Hvem har dette som tilleggsutstyr?

Jeg har utifra foranstående og div. leste tester over div. kameraer, foreløpig festet spesiell interesse ved Canon PowerSchot S50. Jeg ønsker meg større/mer lyssterk LCD-skjerm, min. 2", men må muligens inngå kompromiss? Ønsker meg et kamera mindre enn speilrefleks, ikke nødvendigvis "lommekamera".

Håper utifra foranståene og få konkret råd til kamerakjøp!

Vedr. min gamle speilrefleks TOPCON RE-Super ønsker jeg kontakt med andre innehavere av tilsvarende!

MVH

Tore Birkeland

Rustad

2090 Hurdal

913 39 139

[email protected]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et digitalkamera har mye større dybdeskarpet enn et vanlig kamera. Med blender 8 på mitt kamera så blir stort sett alt skarpt. Linsene på et digitalkamera er mye mindre på samme forstørrelse. For eksempel 8 mm istedet for 35 mm på vidvinkel.

Det du kommer til å få størst problemer med er "shutter lag", at det tar en stund fra du trykker på knappen til bildet blir tatt. Det kan være ekstremt frustrerende for de som er vant til noe annet.

Dybdeskarpheten vises veldig dårlig eller ikke i det hele tatt på skjerm/søker. Stort sett blir det meste skarpt så det gjør ikke mye fra eller til. På de fleste kamera er det stort sett i makro modus at dybdeskarpheten spiller inn. Alle jeg kjenner bruker stort sett bare LCD skjermen for å komponere bilder hvis ikke lysforholdene er ekstreme. De fleste finner at det er mye enklere og mere naturlig å komponere bildet da.

Stort sett alle kamera har tele og vidvinkel linser som ekstrautstyr for de billigere modellene kan det være veldig vanskelig å få tak i linser i Norge. Mitt Olympus C-5050z har en kraftig intern blits som er brukbar på 6-7 meters avstand. Små kompaktkamera har en tendens til å ha svak blits.

Lenke til kommentar

Blender 8 holder stort sett m.h.t dybdeskarphet, men dersom man ønsker å ta lange eksponeringer i litt lys, så er det et problem å få stoppet ned linsa. Så velg et kamera som du kan putte ND-filter på.

Komponering av bildene gjør jeg stort sett med LCD-skjermen. Så parallakse er ikke noe problem.

Det er derimot omtrent umulig å sjekke skarphet på de helv"/&!&%** LCD-skjermene. Kan du forstørre bildet, så er det litt lettere å se.

Blitz er det store forskjeller på. Sjekk tester, eller prøv kameraet før du kjøper.

Negativt med ekstern blitz: Pris og størrelse. Ønsker du ekstern blitz med ok styring, så er Canon G3/G5 aktuelle kanidater. Ikke mange som slår den blitz-styringen på et kompakt-kamera.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...