Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Handle fra Ebay for første gang

Anbefalte innlegg

Vel, da har min tid kommet til å prøve nettshopping paradiset Ebay.

Tenkte jeg kunne kjøpe et par gaver til noen venner og fant fram varene.

Ting 1

Ting 2

Ting 3

Disse koster totalt: 61 NOK

Men stemmer den prisen der? Blir det lagt til ekstra kostnader?

Er det som en vanlig nettbutikk, at jeg lager en handlekurv, eller må jeg kjøpe alt hver for seg? Og kommer varene i postboksen min?

Paypal er ikke noe problem det har jeg :) Om noen kunne gi meg noen svar hadde jeg satt stor pris på det, siden vil få unnagjort disse test kjøpene, slik at jeg kan starte med store kjøp.

All info hjelper, så takker på forhånd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På Ebay betaler du hver enkelt selger for frakt og sånn, så for 3 ulike produkter slik du linker (fra 3 ulike selgere) til blir det normalt 3x porto i tillegg.

Jeg ser en av dem (har ikke sett så nøye på alle) sier de har gratis forsendelse, men det er godt mulig at det ikke gjelder til f.eks. Europa.

Er du i tvil så send et spørsmål til selger - de seriøse svarer fort :)

Endret av satchman
Lenke til kommentar

Ebay er ikke som en vanlig nettbutikk nei, det er vanlige folk som meg og deg som selger det for det meste, er også noen små bedrifter som selger der.

Og du har handlet med flere personer så ja varene blir hver for seg.

Endret av Bruker87
Lenke til kommentar

Aha, ok da forstår jeg. Altså som QXL?

Men kunne noen sett på de tre tingene jeg tenker på å kjøpe? Ingen av dem har ekstra gebyrer? I hvert fall ikke som jeg kan se, hadde satt pris på det, ettersom at jeg har hørt mye svindel fra Ebay. Men jeg mener, det burde jo gå bra? Ettersom at jeg er inne på paypal.no.

Lenke til kommentar

Ja, eBay blir som QXL

Fordelen med å handle på eBay med Paypal-tjenesten er at man får en veldig god og sikker betalingsløsning. Har blitt lurt flere ganger, og paypal har alltid ordnet opp slik at jeg ikke står som taper. Kan se på dette som tryggere enn å handle i en tradisjonell butikk, for der er man nødt til å ha selgeren på rett humør.

Lenke til kommentar

Man blir ikke lett svindlet på ebay hvis man ser at selger faktisk har et godt rykte. Har bestillte 94 ganger derfra og aldri opplevd noe tull. Liker at dollaren er så lav for tiden også :D

Edit: Og ja, paypal er den eneste betalingsmåten for å sikre seg mot svindlere. De tingene jeg ser folk ofte blir svindlet på er minnepenner/minnekort.

Endret av kidio007
Lenke til kommentar

Bare lurer, hvordan er det PayPal ordner opp i dette? Hvordan får man bevist at varen ikke er mottatt/man er blitt lurt?

Man må først prøve å ordne opp selv, og ta kontakt med selger for å fortelle om problemet. Hvis selgeren ikke responderer på din klage(er), så er det som regel ugler i mosen. Da har du saken på din side. Ofte er det flere som opplever det samme problemet samtidig.

Uansett så finnes det utrolig mange seriøse selgere på eBay, og har opplevd å få refundert fra selger uten å måtte bevise noe.

Lenke til kommentar

Bare lurer, hvordan er det PayPal ordner opp i dette? Hvordan får man bevist at varen ikke er mottatt/man er blitt lurt?

Paypal er suverene. Jeg fikk refundert tusenvis av kroner for pc deler da jeg klaget på en som ikke leverte delene jeg bestilte. Man åpner en tvistesak som går gjennom flere stadier hvor paypal til slutt fatter en avgjørelse.

Lenke til kommentar

Nice. Hvordan er det med tiden da, høres ut som en ganske omfattende og tidskrevende prosess?

Unnskyld for alle spørsmålene, men jeg har nylig fått øynene opp for bruktmarkedet og tenker å sette meg litt inn i det.

Det tok litt tid for meg. Men det var ikke fordi fordi paypal var trege. Det var fordi systemet er lagt opp slik at selger og kjøper skal ha tid til å komme til enighet underveis.

Lenke til kommentar

Ok, takk for informasjonen. :)

Her er faktisk detajlene fra saken :)

Type Counterparty Date Amount Filed on Status

Claim DenneD, LLC May 11, 2010 "-$498.00 USD" Jun 7, 2010 Case Closed

Omtrent en måned altså. Dette inkluderte anking av motparten når de tapte i første runde. De tapte i andre runde også :p

Trådstarter. Sjekk feedback på de du kjøper fra. Har de mange feedbacks og god score er du trygg :)

Lenke til kommentar

Men må jeg betale moms/toll på disse varene her? Og som jeg ser er det gratis frakt, kunne noen dobbelt bekreftet dette? :)

Tusen takk for informasjonen så langt :)

Koster de under 200kr, eller at selger setter verdien av varene til under 200kr slipper du å betale moms/toll. Opplever ganske ofte at selger setter ned verdien automatisk. Kjøpte noe til 55 dollar for noen uker siden, og på pakken jeg fikk var den markert som "gift" og skrevet til en verdi av 10 dollar.

Lenke til kommentar

Alt under 200,- inkludert frakt trenger du ikke tolle for.

Vis du handler for over 200,- med frakt, så får du brev fra ditt lokale postkontor å hente ut pakken og samtidig betale noe oppkrav, ca 150 ,- ekstra vis du handler for 300,-

Lenke til kommentar

Alt under 200,- inkludert frakt trenger du ikke tolle for.

Vis du handler for over 200,- med frakt, så får du brev fra ditt lokale postkontor å hente ut pakken og samtidig betale noe oppkrav, ca 150 ,- ekstra vis du handler for 300,-

Men la oss si at frakt koster noe på gjenstanden, betaler jeg da frakten via Paypal eller via postkontoret? Og en siste ting, blir varen sendt i postboksen min?

Endret av Verbal Hologram
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...