Gå til innhold

Maskinvare for server - tips, kommentarer?

Anbefalte innlegg

Jeg funderer på å bygge meg en server. Denne skal, i tillegg til å være en media/filserver, brukes til testing av ting og tang for å øke mitt kunnskapsnivå. Tanken er å kjøre Xenserver, Proxmox etc. i bunnen, og diverse virtuelle maskiner oppå der igjen. Jeg har laget et utkast til maskinvare, men vil gjerne ha inspill på dette, og eventuelle forslag til forbedringer uten å gå opp mye i pris. Vil f.eks. hovedkortet ha mye innvirkning virtualiseringsytelse? På grunn av begrensede plasseringsmuligheter er lavt støynivå et viktig punkt for meg.

http://www.dustinhome.no/Favorites.aspx?list=da0614b7f328463eb76d5f7888b92956

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Viktigste om du skal virtualisere er RAM og CPU power da spesielt kjerner for ytelsen sin del.

Deretter har du GPU om du skal kjøre noe som er 3D relatert og nettverksytelse.

Har uansett en billig server bygget i gangen her hjemme som kjører VMWare på Ubuntu og funker svært godt til den jobben.

Har riktignok en Q9450 Core 2 CPU og 8Gb med RAM (Maks for X38 brikkesettet.)

Endret av 007CD
Lenke til kommentar

Sjeldent, skal du kjøre for eksempel ett spill da er skjermkortet viktig. (Retro gamere tyr til VMWare :p)

Ellers er det mulig du kan kjøre visse akselerasjons programmer, altså den typen som bruker Stream SDK i teorien.

Men nå vet jeg ikke i farten om det er riktig støtte implentert slik at driveren sender dette videre til host maskinen for prossesering.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke noen videre plan om å kjøre spill fra serveren i dag ihvertfall. Et brukbart skjermkort vil jo heve prisen en del, og dette er jo noe jeg eventuelt kan ta seinere. Så da virker resten av oppsettet greit?

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar

Joda, det holder til kickoff vil jeg si, men jeg ville valgt ett annet RAM sett.

Årsaken er at du har 3 brikker der, kjøp heller 2, da er det lettere å utvide med 2 like brikker i fremtiden (Ikke lett å kjøpe bare 1 brikke, de fleste selger 3 eller i par.)

Lenke til kommentar

Eneste er at du vil miste Dual Channel, og som sagt i fremtiden om du må bytte brikker grunnet feil eller lignende.

2 sett er mer solid uansett, men det vil funke i allefall hos AMD.

Hos Intel måtte du tenkt litt mer på hvordan du ville ha plassert brikkene grunnet bugs i minnekontrolleren.

Lenke til kommentar

Sist jeg sjekket kan du ikke kjøre software RAID 5 for OS partisjonen dessverre.

Windows støtter ikke det og heller ikke Linux sist jeg sjekket.

Uansett, for å få til en RAID støtte er minimum fakeRAID eller hardware RAID, fakeRAID er det du finner på de fleste hovedkort for tiden.

Lenke til kommentar

Heh, har selv Linux på en eldre IDE harddisk i serveren, funker flott det.

Det aller beste er naturligvis SSD, men vanlig harddisk funker supert i allefall til Linux, OSet er svært godt optimalisert og føles raskt i bruk uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...