Gå til innhold

Finnes det ett interaktivt kart over verdenshistorien?


hvakrg

Anbefalte innlegg

Fikk en ide for ett prosjekt jeg synest hadde vert svært spennende. Prosjektet vil kunne fungere som en slags wiki i den grad at personer bidrar frivillig, men ville nok hatt behov for streng kontroll, og vil nok kreve mange timer for å bli komplett. Selv har jeg ikke hverken kunnskapen eller midlene til å gjennomføre det, men tenkte jeg skulle dele den her inne, og kanskje noen vet om ett slikt prosjekt allerede.

 

Det jeg ser for meg er ett nettsted med ett interaktivt verdenskart.

 

I bunnen ligger det en avspiller som når man trykker på "play" så ser man utviklingen i verden fra Pangaea og frem til idag.

 

Det starter med forflytningen av kontinentene og videre får vi se hvor dyr og dinosaurer befant seg før vi ser meteorene ta knekken på de, videre får vi se utviklingen videre med nye dyr og menneskelignende vesen og hvor disse holdt til. Dette vises ved at de områdene hvor diverse vesen befant seg blir dekket i forskjellige farger.

 

Når vi så kommer til menneskenes tidsalder får vi se hvor de kom fra og hvordan de spredte seg. Vi får se sivilisasjoner oppstå og dø ut. Vi får se land vokse seg store gjennom krigføring, og fallen sammen. Her vil man etter hvert ikke lenger se farger for diverse vesen, men for nasjoner og sivilisasjoner.

 

Mens alt dette skjer ser vi hele tiden ett helt verdenskart slik at vi f.eks. ser hva som skjedde i Asia og Europa under 2. verdenskrig eller hva som skjedde i Amerika og Asia mens romerne holdt på her i Europa.

 

Videre kan man også legge inn spesifikke hendelser som man kan trykke på for å få mer informasjon, dette kan være alt fra "Skuddet i Sarajevo" til "Slaget på Stikklestad", "Vietnamkrigen", "Kinas Utvikling", "9/11" eller Romas Vekst og Fall".

 

Slike trykkbare punkter kan også gi informasjon om dinosaurer og menneskelignende vesner.

 

Rett og slett en komplett oversikt over verdenshistorien i ett eneste kart.

 

Som sagt så vil nok dette være ett gigantisk prosjekt, men det burde være mulig å gjennomføre. Hva tror dere om ett slikt produkt? Finnes det noe lignende i dag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nja, har faktisk større tro på at Microsoft kan finne på å lage noe slikt enn Google. Microsoft har ett av de aller største forskningsbudsjettene i verden, og tror nok at dette kunne vert en god demo for ett produkt som kunne gjort det bra både i skole og bedrifter, to markeder hvor Microsoft fortsatt dominerer.

Lenke til kommentar

Er helt overbevist om at jeg har stumbla over noe slikt, dog tror jeg det er mer sånn "history of the wars" og lignende, sånne kart med en tidslinje som spiller seg fram, men du kan hoppe frem og tilbake hvis du ønsker. Ikke så veldig interaktive, men interaktivt kart konsept høres veldig spennende ut.

 

Fant et eksempel:

www.mapsofwar.com/images/EMPIRE17.swf

 

Mer på: http://www.mapsofwar.com/

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ja, er noe ala det det jeg tenker på. Synest det hadde vert veldig artig med hele verdenshistorien på ett slikt kart, med alt fra totaloversikt til små enkelthendelser som hadde stor betydning for historien. Alle kartene der burde f.eks. vert med.

 

En kunne også lagt inn historer fra begge sider av konflikter, og kanskje tom brev og notater fra de som faktisk deltok.

 

Så forøvrig også The Alamo i går natt, og da slo det meg at det hadde vert enormt kult med en 3D motor ala Total War serienhvor man kunne se f.eks. Waterloo og andre slag i full 3D.

 

 

Tenk hvor god ett slikt verktøy hadde vert å hatt i skolen, unger hadde jo elsket historietimene.

 

Oppgaven er enorm, men om man bare hadde hatt motoren i bunn så tror jeg det kunne vokst seg stort raskt.

Endret av hvakrg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...