Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hva var Tysklands rolle i angrepet på Pearl Harbor?

Anbefalte innlegg

Hei!

Holder på med en stil om 2. verdenskrig der vi har kunnet velge problemstilling selv. Jeg valgte da "Hva var Tyskands rolle i angrepet på Pearl Harbor?" Nå har jeg brukt en god stund på å lese meg opp, men jeg finner rett og slett utrolig lite stoff. Virker som om Tyskland rett og slett ikke hadde noe med det å gjøre. Det er jo litt vanskelig å skrive 3-6 sider om... Så hvis noen har innspill eller linker/bøker så fortell gjerne!

Hvis det er noen som lurer så ber jeg absolutt ikke om at noen skal skrive stilen for meg, heller om det er noen som vet noe og hvor jeg kan finne ut noe mer om det.

Takk for all hjelp! :)

Endret av Haawy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så Tyskland påvirket/oppfordret heller ikke Japan på noen måte med å utføre angrepet?

Nope, ikke såvidt jeg vet ihvertfall. Det skjedde utelukkende pga. forholdet mellom Japans ekspansjon og amerikanernes (og de alliertes) tilsvar i regionen.

Endret av Rampage
Lenke til kommentar

Det var en veldig vanskelig problemstilling du har valgt for deg selv. Tyskland hadde så vidt meg bekjent ingen rolle i angrepet på Pearl Harbour. Det var ikke før 3-4 dager etter angrepet at Tyskland og Italia erklærte krig mot USA. Så sånn sett, om du snur litt på problemstillingen spiller Pearl Harbour en viktig rolle om USAs deltakelse i krigen i Europa.

Man kan jo spekulere i om Tyskland hadde "bestilt / ønsket seg" et angrep på USA. Den amerikanske flåten ville jo dermed blitt delvis utslettet og engasjert i Stillehavet. Dermed har Tyskland "bare" The Royal Navy å uroe seg over i Atlanterhavet. Personlig ser jeg det som lite sannsynlig. Yamamoto angrep nok med tanke på Japans imperialistiske interesser i Stillehavet, men det fikk jo visse ringvirkninger iom. at USA sluttet seg til de allierte i krigen om Europa.

Syntes forresten at det er kritikkverdig at læreren din lot deg velge den problemstillingen når man åpenbart ikke vil finne mye kilder om emnet.

Endret av Dassen
Lenke til kommentar

Tyskland hadde nok ikke noe direkte med Pearl Harbor å gjøre.

De oppfordret Japan til direkte handling i sør-øst Asia med den hensikt å binde opp Engelske og evt Amerikanske tropper. Tyskland bidro også med militært personell som skulle dele tyske krigserfaringer og ekspertise. Er man spekulativ nok kan man tenke seg at Tyskland, eller i det minste tyske offiserer, hadde en rådgivende rolle.

Etter at Japan begynte sin utvidelse nektet flere land å selge olje til dem. Dermed hadde de to muligheter. Enten stoppe krigføring eller ta oljeforekomster i området. Hvis de valgte å ta oljen ville USA gå til krig så de tok like godt å angrep USA først. Flere Japanske offiserer anså oljerestriksjonene til USA som en indirekte krigserklæring.

Det var veldig kort fortalt. Søk etter ting som Tripartite Pact og basic order no.24

På den annen side så er det jo ikke noe galt i å skrive en sak om hvorfor Japan angrep og dermed konkludere med at Tyskland ikke hadde noe særlig med saken å gjøre. Problemstillingen åpner jo for å kunne svare "Fint lite" :)

EDIT: Tripartite Pakten inneholdt et punkt som sier at de som signerer skulle erklære krig mot USA hvis noen av dem ble angrepet av, eller angrep, USA. Perl Harbor skjedde noen dager før denne ble signert, men Hitler valgte fortsatt å erklære krig.

Hitler berømmet forsåvidt også Japan med angrepet med begrunnelsen at når man først ser at diplomati ikke oppnår ønsket resultat så er det ikke vits å kaste bort tiden på deklarasjoner :)

Endret av noob11
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...