Gå til innhold

hjelp med hvilken strømforsyning og cpu

Anbefalte innlegg

haha jeg fleipa angående den, men du tar jo kaka :D :D Fikk fikset stock kjøler, men de har cooler master hyper tx3 på min lokale butikk for 149kr, skal jeg ta denne? Er den god? :) Eller betale dobbelt for 212 plus? Noen andre forslag?

Endret av yrian90
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Cooler master tx3 er en helt grei kjøler, men den bråker mye. Mye fordi den er liten, men også fordi den har en bråkete vifte. Du har jo et kabinett med masse plass, hvorfor ikke ta en litt større kjøler? Cooler Master 212 plus bråker også en del, men du kan sette viftehastigheten til 600rpm og da blir den temmelig stille. Hvis du ikke overklokker vil det holde helt fint. Hvis du skal overklokke må du nok kjøre den på høyere hastighet. Da ville jeg valgt en annen og litt dyrere kjøler. Du må nok opp i 400,- hvis du skal få en kjøler som er stille og likevel klarer å kjøle ned en overklokket prosessor.

Lenke til kommentar

Kjenner ikke den RAM-en, men hvis TX3 passer så burde 212 plus også passe.

212 plus: høyde 161, bredde 120 og dybde 77cm (det er dybden som avgjør om den går over RAM-en).

TX3: høyde 138, bredde 90 og dybde 78cm

TX3 er faktisk én cm dypere. Begge rager 3,7 cm over hovedkortet.

Sjekk disse testene for mer detaljer. Frostytech er forøvrig et bra sted for å sammenligne kjølere, mye tester og bra sammenligninger.

212 plus:

http://www.frostytech.com/articleview.cfm?articleid=2419&page=1

TX3:

http://www.frostytech.com/articleview.cfm?articleid=2401&page=1

Lenke til kommentar

Det er nesten umulig å svare på fordi du må vite hvor på hovedkortet prosessorsokkelen sitter. Noen sitter langt fra ram slot-ene, andre sitter nærmere. En prosessor er ca. 3,7 cm. Da kan i teorien kjøleren inkludert vifte sitte 2 cm ut på hver side. Ev. litt mer utover ram-en siden viften festes der. Hvis du har 4 cm fra den indre kanten av sokkelen til den første ram slot-en er du garantert safe. Er det tre cm går det sannsynligvis.

Edit: du kan ikke rotere på kjøleren. Du kan ev. klippe av noen av de nederste finnene. Men det er bedre å finne en kjøler som passer.

Endret av Kaaz
Lenke til kommentar

Hvis du kjører den på standard hastighet så gir TX3 fra seg 56 desibel i Frostytech sin sammenligning når den går på standard hastighet. Intel stock-kjøleren gir fra seg 36,7. Det er en enorm forskjell. Men så kjøler den mye bedre. Hvis du reduserer viftehastigheten til 800rpm så gir den kun fra seg 29,1 desibel. Det er veldig lite. Fremdeles så kjøler den ca. 10 grader lavere enn Intel sin med en gammel quad. For en tokjerner (som har nesten samme strømforbruk som din 2500K) så kjøler den bare tre grader bedre...

212 plus er vesentlig bedre. Du må nesten se temperaturtabellene i testene jeg linker til ovenfor. De er på siste side av testen. For hver test så vises det temperaturer og støynivå for henholdsvis høy og lav viftehastighet. Det beste og billigste du kan gjøre er å kjøre en 212 plus på redusert hastighet. Du har jo ikke akkurat lite plass i kabinettet ditt, så jeg skjønner ikke hvorfor du vil ha en så liten kjøler når du først skal bytte.

Edit: husk at tre desibels økning er en dobling av lydnivå...(noen mener det er ti desibel, men uansett øker opplevd lydstyrke dramatisk bare med noen få flere desibel)

Endret av Kaaz
Lenke til kommentar

Går vell for CM 212 plus, er det noen andre alternativer i denne prisklassen? Eller skal jeg gå opp litt? Kan godt ha stock kjøler en stund for så å skaffe ordentlig cpu kjøler etterpå. Hva syntes dere?

edit: datakjeden i tromsø sier at tx3 ikke passer med 1155 socket, og at det ikke var sikkert at 212 heller ikke ville passe.. Men på dustinhome står det at 212 passer 1155. Hva tror dere? http://www.dustinhome.no/pd_5010471048.aspx

Endret av yrian90
Lenke til kommentar

Jeg mener å ha hørt at alle kjølere som passer til 1156 også passer til 1155. Søk på nettet, eller se på produsentenes sider.

Hadde jeg vært deg så ville jeg beholdt stockkjøleren en stund. Hadde byttet hvis jeg skulle overklokke. Da ville jeg valgt en skikkelig monsterkjøler som Noctua NH-D14

http://www.hardware.no/artikler/noctua_nh-d14/73546/konklusjon

Hvis du vil ha en middels stor og bra kjøler er det masse å velge mellom. Sjekk på Frostytech sine tabeller og velg en som er i tet på kjøling, men samtidige ikke har over 45 desibel på full hastighet. Hvis den går ned i rundt 30-35 desibel i redusert hastighet og likevel kjøler greit så duger det fint til overklokking også.

En ny en som ser bra ut er Zalman CNPS10X Quiet

http://www.prisjakt.no/product.php?p=468384

Ellers er det masse andre veldig bra som f.eks:

Prolimatech Megahalems (må kjøpe i tillegg)

Corsair A70

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...