Gå til innhold

Trenger man full Photoshop?

Anbefalte innlegg

Heisann, jeg lurer på å gå til innkjøp av photoshop, men lurer på om jeg trenger full pakke. Bruker det mest til redigering, og ikke manipulering. Så curves, levels, saturation, kontrast, lysstyrke, lens correction, framheve farger - Det er mest slike verktøy jeg bruker. Har full pakke på jobb. Men får jeg dette i Elements 9?

Finnes der en liste over forskjellene mellom Photoshop og Elements?

Og skyter selvsagt i Raw-format, takler Elements dette?

Og ser at Japan Photo har pakkepris på Photoshop Elements og Premiere Elements. Tar denne videofilene fra Canon 550D eller må jeg konvertere? Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann, jeg lurer på å gå til innkjøp av photoshop, men lurer på om jeg trenger full pakke. Bruker det mest til redigering, og ikke manipulering. Så curves, levels, saturation, kontrast, lysstyrke, lens correction, framheve farger - Det er mest slike verktøy jeg bruker. Har full pakke på jobb. Men får jeg dette i Elements 9?

Finnes der en liste over forskjellene mellom Photoshop og Elements?

Og skyter selvsagt i Raw-format, takler Elements dette?

Og ser at Japan Photo har pakkepris på Photoshop Elements og Premiere Elements. Tar denne videofilene fra Canon 550D eller må jeg konvertere? Takker for svar :)

Jeg tror at Photoshop Elements vil takle det meste av det man gjør i full Photoshop. Det er selvsagt forskjeller på de to programmene, men for de fleste av oss amatører (?) så fungerer Elements utmerket. Har ingen konkrete erfaringer med Premiere Elements, men blir forbauset hvis den ikke takler videofilene fra 550D.

Men ut i fra de parameterene som du ønsker å kunne endre, så er jeg enig i Nautikas forslag om Lightroom. Dette er ett fantastisk program til å styre farger, lys, hvitbalanse m.m.

Det som "mangler" i Lightroom, er muligheten til å "manipulere" bilder. Til kloning, sette sammen flere bilder til ett bilde eller liknende oppgaver, så trenger du program som f.eks. Photoshop Elements.

Har du vurdert lightroom3 ?

Der har du alt det du nevner pluss et fabelaktiv bibliotek, samt at det er utrolig fint hvis du har mange bilder du vil jobbe med fort.

Lenke til kommentar

Hei,

Kjøpte PS Elements 9 for noen uker siden, og Camera RAW følger med. Det er faktisk mitt første møte med Photoshop, så jeg kan ikke svare på om det er noen forskjell på Camera RAW som følger med PS Elements og fullversjonen, men de parameterene jeg er vandt med i en RAW-converter er ihvertfall på plass...

Lenke til kommentar

De funksjonene jeg bruker er som oftest de standardene som er på første "side". Luminance og Sharpness bruker jeg en del, og eventuelt fargekorigering, kanskje litt shadows/highlights.

Men de bildene man tar med 550D i RAW, hvilke BIT er de i?

EDIT: Det var 14 BIT.

RAW: RAW (14 bit, Canon original RAW 2. utgave),

Lenke til kommentar

Det er det samme hva RAW-fila opprinnelig hadde som bit - 8 bit vs 16 bit er her antall bit når du er ferdig med RAW-konverteringen og overfører til redigeringsprogrammet - om redigeringsprogrammet mottar en 16bit eller 8bit fil. 16 bit er her mest for spesielt interesserte, som vil ha de aller, aller siste smådetaljene i fargeoverganger.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke student, men 1000 ,- for photoshop og premiere er ikke en vond pris å betale? Viss de ligger innenfor kravene mine. Synes 3000 ,- blir litt mye, selv om det ikke er mye i det hele.

Pluss at det går på både mac og windows, som passer til hva jeg skal kjøpe senere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...