Gå til innhold

Hvordan er ditt hjemmestudio oppsett?

Anbefalte innlegg

Heisann

Har akkurat bestilt meg 2 paraplyer med stativ til blitsene mine for og ha litt morro hjemme.

Kjøpte dette kittet fra BH

Har noen ebay triggere fra før, lurer på om jeg kommer til og savne ttl?

Har sett en del på youtube, men er jo mye proft, og er nok ikke der jeg starter.

Så lurer da litt på hvordan deres hjemme studio oppsett er? (Bilde)

Del gjerne erfaringer med oppsettet som dere bruker.

Tips og triks både inne og ute.

Hva annet kan være kjekt og ha?

Og sist og ikke minst sider med tips og triks.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har hatt lyst til å lage noe lignende selv, men har ikke funnet tid og plass til det enda.

Har selv ebaytriggere som jeg bruker mye sammens med "produktboksen" min. Personlig savner ikke jeg TTL, det blir nok helt sikkert en del lettere å få riktig mengde lys da. Nå er jeg langt i fra proff og har ingen kunder, så når jeg leker meg så har jeg all verdens tid til å finjustere på ting. Liker å tro at jeg lærer mere når jeg gjør det på den måten.

Ut i fra det jeg har sett på av ting som ville vært gunstig å ha, så dukker bakgrunn opp ganske raskt. Litt avhengig av hva du skal ta bilder av (produkter eller større ting som "modeller") Selv har jeg diverse A3 ark i forskjellige farger for å endre farge. Har falt litt for fiberduk, finnes i forskjellige farger og koster rundt 200kr for 6x3 meter og de kan brukes til både bakgrunn og "kjoler"

Det beste tipset jeg kan gi er å lek med lys! Da har du maaaange timer med morro forran deg.

Kan også legge igjen en link til en side jeg ser mye på DIY Den er fin vist du liker å lage ting selv, men den er også fin til inspirasjon.

Lenke til kommentar

Ja plass til og ha det oppe har ikke jeg heller.

Men håper jo at dette kan brukes ute også i litt bedre vær, med tanke på kjøretøy og slikt også.

Bakgrunn er noe jeg har tenkt på, vet ikke hvor jeg får kjøpt slik fiberduk? var jo rimelig.

Av blitser så har jeg jo Metz 58 den kan fjernstyres fra kamra, og 2 andre eldre.

En pentax blits som bare er automatisk ikke noe mere, og en eldre metz blits etter min far.

Så lurer på om jeg skal kjøpe meg 2 billige like blitser fra deal exstreem eller lignende, for og ha to med samme styrke i hver paraply for og gjøre innstillingen enklere for meg selv.

Noen billig blitser og anbefale?

Lenke til kommentar

Ja plass til og ha det oppe har ikke jeg heller.

Men håper jo at dette kan brukes ute også i litt bedre vær, med tanke på kjøretøy og slikt også.

Bakgrunn er noe jeg har tenkt på, vet ikke hvor jeg får kjøpt slik fiberduk? var jo rimelig.

Av blitser så har jeg jo Metz 58 den kan fjernstyres fra kamra, og 2 andre eldre.

En pentax blits som bare er automatisk ikke noe mere, og en eldre metz blits etter min far.

Så lurer på om jeg skal kjøpe meg 2 billige like blitser fra deal exstreem eller lignende, for og ha to med samme styrke i hver paraply for og gjøre innstillingen enklere for meg selv.

Noen billig blitser og anbefale?

Når det kommer til fiberduk, så fant jeg tilfeldig vis en nettbutikk (http://www.fotopianetthandel.no) har desverre ingen erfaring med verken kvaliteten på fiberduken, eller selve nettbutikken, men det ser jo ikke så ille ut ved første øyekast.

Selv har jeg 2 stk YN 460II blitser, kjøpte de på ebay til ca 400,- stk med frakt. Og må si jeg er meget fornøyd, de er 100% manuell. Bruker Phottix strato trådløse utløsere for å fyre de av.

Lenke til kommentar

Hei

Ja var ikke ille priser på duk der, får teste det ettervert.

Har endelig fått paraplyene i hus for noen dager siden.

Fantastisk hvor fort det går fra USA og hit.

Men ser jo nå hat jeg vil ha 2 like blitser som jeg kan styre mere likt.

Så har kikket litt på DX og disse http://www.dealextreme.com/p/yongnuo-yn462-speedlite-flash-with-stands-soft-pouch-index-33-5600k-4-aa-32979 får jeg inn under 200kr nå så vurderer og kjøpe 2 slike.

Erfaringene på DX ser jo greie ut så.

Så da må jeg finne meg en ekstra radio dingseboms så jeg kan bruke 3 blitser..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ja skal se om jeg ikke får lagt ut noen.

Kvaliteten på settet fra BH var faktisk ikke ille, er godt fornøyd med det, med tanke på pris, og høyde på stativ.

Det jeg merker at jeg sliter litt med er blitsene, har noen gamle catus triggere fra ebay, som står opp, så blitsen kommer noe høyt, i så fall metz 58 blitsen.

Det andre er at jeg har metz blitsen og en pentax automat blits, den er umulig og bruke nesten sammen med paraply, men har en gammel metz blits som er noen innstillinger på i det minste, så skal forsøke litt med den.

Noen tips til grisebillige manuell blitser?

Det andre er jo modeller, sønnen min på 7måneder er jo grei, men gjør ikke som jeg vil, dattera mi på 5 er ikke like tålmodig, og kjerringa er håpløs.

Så har ikke fått lekt så mye ennå.

Her er ett bilde av gutten.

Sliter en del med fokus problemer på 18-50 f2.8 objektivet mitt så det skal inn til JP på kalibrering.

post-28938-0-85939700-1302185685_thumb.jpg

Her er det så enkelt som en paraply på hver side, med metz af-58 og pentax auto blits med teip over lysmåleren.

Kan se ut som at ene blitsen er litt for høyt stilt da det er litt skygge under nesen.

Så mesteparten av innstillingene gikk på lukketid og kamera.

Endret av Itw
Lenke til kommentar

Rimelige manuelle blitser: http://cgi.ebay.com/YONGNUO-Speedlite-YN460-II-slave-flash-unit-Camera-/260757782373?pt=Digital_Camera_Flashes&hash=item3cb65fff65#ht_5733wt_1139

Har selv to stk av den første versjonen av disse og de fungerer veldig bra.

Trådløse triggere som legges horisontalt og gjør at blitsen kun blir noen få cm høyere på stativet: http://cgi.ebay.com/RF-602-Flash-Trigger-Canon-7D-5DII-50D-2-Receiver-/230608522323?pt=Camera_Flash_Accessories&hash=item35b156cc53#ht_3284wt_905

Lenke til kommentar

Vet du forskjellen på de biltsene jeg linker til lengre opp fra DX i forhold til disse?

De fra DX får jeg momsfritt inn så de frister noe mere.

Ja har sett på den typen triggere, men liker ikke batteritypen som den på kameraet bruker, men blir nok slike for og få blitsene lavere.

Lenke til kommentar

99% av de som sender fra HongKong skriver at det er gave og lav verdi, så moms har jeg aldri betalt og jeg har nok handlet 40-50 ganger herfra.

Blitsen du linker til er bare en modell nyere, ellers er de like.

Du liker ikke batteritypen så derfor vil du ikke kjøpe disse triggerene? Hva i all verden er galt med disse batteriene?

Lenke til kommentar

vet ikke om mottaker'n på dette settet har AA men senderen har alltid cr2 om det var det den het som koster rundt 100kr stykket mener jeg.

Er heller ikke helt fan av at den ikke har av og på knapp på sender.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...