UltraLyd Skrevet 14. mars 2011 Del Skrevet 14. mars 2011 Hei! Har har et stoort dillemma her. Jeg vurderer Markedsføring/internasjonal markedsføring/ markedskommunikasjon. På BI i Oslo har de markedsføring, int markedsføring og markedskommunikasjon. Hva burde en velge av det? På markedshøgskolen har man markedsføring, også markedsføring og salgsledelse. I så fall hvilken burde man ta av de? 1. hva er hoved forskjellen på disse studiene? 2. hvilken av linjene gir mest sannsynlig jobb etter endt studie? hvilke av studiene kan gi best jobb. 3. Om jeg tar markedsføring, vil markedshøgskolen i oslo være et bedre alternativ enn BI? har lest masse poster om det, mange sier markedshøgskolen pga det er mindre klasser osv osv. Kanskje noen har et klarere svar nå, ettersom de postene er noen år gamle? Ettersom vi er så heldig som har gratis utdanning i norge synes jeg det egentlig er forkastelig å bruke masse penger på privat. Derfor vurderer jeg Administrasjon og ledelse(bachelor) Jeg ser både HiO og UiO har denne linjen. 4. Hva er hovedforskjellen på høgskole og universitet? 5. hvem gir best jobber etter endt utdanning? Jeg ser det er mindre økonomi, mere psykologi, sosiologi og samfunnsfag på universitetet, mens på høgskolen er det mere økonomi.Universitetet kaller også bacheloren for bachelor i kultur og samfunnsfag. Link til bachelor i administrasjon og ledelse: UiO. http://www.uio.no/studier/program/offadm/ Link til bachelor i administrasjon og ledelse HiO: http://www.hio.no/Studietilbud/Bachelorstudier/Bachelorstudium-i-administrasjon-og-ledelse Ser det ble mange spørsmål her! men ser på valget av utdanning som noe veldig viktig. Og det er jo så mange mulighet der ute, forskjellig type skoler, med forskjellig studier som ligner på hverandre. Ikke greit å være ungdom for å velge hva man skal bli. Håper det er noen der ute med noen tips og erfaring Lenke til kommentar
Papegøye Skrevet 14. mars 2011 Del Skrevet 14. mars 2011 Kan ikke svare noe på de første spørsmålene. Forskjellen på HiO og universitetet tror jeg er at HiO er mer praktisk rettet, og sikkert har mer undervisning i mindre grupper. På Offadm studiet på universitetet vil du har mer valgfrihet med tanke på videre masterstudier, siden du kan kvalifisere for svært mange forskjellige masterstudier avhengig av hvilken fordypning du velger. Hvilken jobb du kan få vil da også sterkt avhengige av hvordan du gjør det på studiene, og hva du fordyper deg i. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 14. mars 2011 Del Skrevet 14. mars 2011 På høgskoler er det mye klasseromsundervisning. Universiteter er ikke "skoler" i ordets rette forstand (selv om mange studenter sier de går "på skolen" uansett) - her går man på forelesninger, sitter på lesesal og har større ansvar for egen læring. Lenke til kommentar
UltraLyd Skrevet 14. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2011 Ah okei. søkte litt rundt nå og fant ut hva forskjellen på universitet og høgskole er. Da er kanskje spørsmålet hvor det er best å studere administrasjon og ledelse. på en høgskole eller universitet. Leser rundt der noen spør om man burde velge høgskole eller universitet, svarer de fleste at det kommer ann på hva en vil studere. I mitt tilfelle, hva burde jeg velge? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 14. mars 2011 Del Skrevet 14. mars 2011 Universitetsstudier krever mye selvdisiplin. Det er kanskje det første du bør tenke på. 1 Lenke til kommentar
Papegøye Skrevet 14. mars 2011 Del Skrevet 14. mars 2011 Det kommer an på hva vil studere og hvordan du vil studere! Offadm-studiet er kjempebra. Masse sosialt, og mye bra faglig innhold generelt på universitetet. Det er en god del som dropper ut da, muligens fordi mange velger det fordi de er usikre på hva de vil studere (så de tar ei god blanding), og så finner de ut at de vil gå over til et annet studieprogram i stedet. Lenke til kommentar
UltraLyd Skrevet 15. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2011 Jeg hadde satt pris på om noen kunne svare meg på de øverste spørsmålene. Spesielt hvilken av de linjene som gir bedre jobb. Og om man burde studere markedsføring på BI eller markedshøgskolen i Oslo. Og eventuelt om Administrasjon og ledelse er en bedre linje på høgskole enn universitet Lenke til kommentar
ehs5 Skrevet 15. mars 2011 Del Skrevet 15. mars 2011 Hei! Har har et stoort dillemma her. Jeg vurderer Markedsføring/internasjonal markedsføring/ markedskommunikasjon. På BI i Oslo har de markedsføring, int markedsføring og markedskommunikasjon. Hva burde en velge av det? På markedshøgskolen har man markedsføring, også markedsføring og salgsledelse. I så fall hvilken burde man ta av de? 1. hva er hoved forskjellen på disse studiene? 2. hvilken av linjene gir mest sannsynlig jobb etter endt studie? hvilke av studiene kan gi best jobb. 3. Om jeg tar markedsføring, vil markedshøgskolen i oslo være et bedre alternativ enn BI? har lest masse poster om det, mange sier markedshøgskolen pga det er mindre klasser osv osv. Kanskje noen har et klarere svar nå, ettersom de postene er noen år gamle? 1. Når det gjelder Markedshøyskolen, er markedsføringslinjen mer rettet mot ren markedsføring av produkter og bedrifter, altså du har fag som inkluderer markedsplaner, forbrukeratferd, merkebygging etc. Markedsføring og salgsledelse vil også ha disse komponentene men også fokusere mer på selve salg- og inntektssiden av bedriften, med relasjonsbygging, personlig salg, service etc. BI sin markedsføringslinje er mer bygd på en kombinasjon av disse to linjene som Markedshøyskolen, om du velger riktige valgfag. Vet ikke hvordan det er på Markedshøyskolen, men på BI vil du i løpet av år 2 og 3 velge 4 forskjellige valgfag. (er ganske sikker på at det ikke er slik på Markedshøyskolen) Her vil du i alle fall kunne velge det du har lyst å spesialisere deg i, f.eks. i salgsledelse. BI har veldig mange forskjellige valgfag, så du vil nok få velge noe som interesserer deg og som vil være relevant. Bi sin Internasjonal Markedsførings-linje er i stor grad det samme som markedsføringslinjen med et stort unntak: Du tar tredje året i utlandet. Ellers er Internasjonal Markedsføring litt mer rettet mot kultur og språk, hvor markedsføring i gjengjeld har flere juss- og økonomifag. Internasjonal markedsføring gjør deg bedre rustet til jobber hos internasjonale bedrifter. Om du vil dra til utlandet og oppleve litt i tillegg til vanlige studier, er nok dette veldig ålreit. Kan ikke si så mye om Markedskommunikasjon siden jeg ikke vet så mye, men dette er en linje veldig rettet for å bygge PR og goodwill hos bedrifter. 2. Ærlig talt tror jeg markedsføring, (enten hos BI Markedshøyskolen) internasjonal markedsføring eller markedsføring og salgledelse vil lettest gi deg jobb. Men det er bare min antakelse. Jeg kjenner ikke tallene til Markedshøyskolen, men BI kan vise til at noe sånt som 80% går ut i jobb i løpet av 2 måneder etter endt utdannelse. 3. Jeg er biased i og med at jeg er markedsføringstudent på BI selv, men nei, det tror jeg ikke. Husk at BI er en anerkjent skole også utlandet og har mange utenlandske studenter. Jeg tror ærlig talt ikke det finnes en eneste skole i Norge som har finere lokaler enn BI i Nydalen, med utallige grupperom og arbeidsplasser, Markedshøyskolen sine lokaler er små og trange i en sentrums-bygård. Har hørt det er klin umulig å finne en sitteplass ved eksamenstider der. (skal sies at det kan være vanskelig på BI også, om du ikke kommer tidlig nok eller ikke har booket grupperom) Anbefaler deg egentlig å dra til begge skolene for å se selv og se hvor du tror du ville trives best. BI har akkurat hatt åpen dag, mulig de har en igjen. Uansett er det bare å dra og se på eget initiativ om du vil. Kjenner opptil flere som har byttet fra markedsføring på Markedshøyskolen til BI når de gikk fra 1. året til 2. året. Ville prøvd å undersøke hvordan Markedshøyskolen legger opp sin utdanning i forhold til BI sin om jeg hadde vært deg. BI har i løpet av de siste par årene innført arbeidskrav på alle sine linjer, som innebærer at du har forskjellige oppgaver eller tester du MÅ gjennomføre i løpet av året for i det hele tatt å kunne delta på eksamen. Jeg har veldig gode erfaringer med dette, for det aktiverer deg som elev og gjør at du faktisk må lese og arbeide gjennom hele året, og unngår at du sitter der i eksamenstiden og ikke har lest en eneste side. Da blir det fort en veldig slitsomt "skippertaks"-periode. Og dette med at Markedshøyskolen og BI koster penger, ja, det gjør det. Men tenk heller på hva du VIL, og hva du faktisk vil studere og jobbe med seinere. Økonomi-utdanningene på f.eks. HiO er ganske annerledes fra markedsføring på BI eller Markedshøyskolen. Husk at det er veldig mange som har studielån, er mange som ville sitte i den båten sammen med deg. Men har du studert noe du faktisk har hatt ønske å studere, noe som sannsynligvis kommer til å lande deg en greit betalt jobb, burde ikke det være noe du angrer på i fremtiden. 1 Lenke til kommentar
UltraLyd Skrevet 15. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2011 Wow, kjempesvar, virkelig! Mine tanker er disse: Det positive med markedsføring på markedshøgskolen er nettopp pga det er små klasser. Læreren lærer å kjenne deg som person, hvor intellektuel du egentlig er og dine personlige egenskaper. ikke bare fra papiret(innleveringer) som kan gi et feil inntrykk. Ja, alle mener at det er bare ting på papiret som teller. Det skal ikke være slik at lærere gir deg karakterer etter hvor godt de kjenner deg, men det er litt sånn, desverre. selv om det er feil. Men hvis en lærer synes du har en kjempe personlighet som passer til markedsføring, og som ikke kommer så godt frem på papiret har jeg en følelse av at det trekker positivt. Samtidig så er det ikke litt mere praktiske emner på markedshøgskolen. Det positive med BI er at jeg føler det er en mere trygg og stabil skole, som kanskje gir bedre jobber. og som du sier har man valg emner der. Det negative vil da være at det er store forelesninger osv. mye blir så anonymt har jeg følelsen av. Samtidig så ser jeg det er forkurs i matte, regnskap. Flere økonomi emner, jeg er ikke veldig flink til matte eller budsjettering(dette vet jeg fordi jeg går årsstudium i bedriftsøkonomi) Ellers vurderer jeg som sagt også administrasjon og ledelse, litt pga det er gratis. men også fordi jeg liker administrerende oppgaver osv. Så valget er vanskelg. jeg vet ikke hva som passer meg best; Administrasjon og ledelse - markedsføring. Lenke til kommentar
marit_ Skrevet 15. mars 2011 Del Skrevet 15. mars 2011 Hei, Jeg vil bare snakke for Markedshøyskolen, siden jeg selv studerer første året her, selv om jeg har tidligere studert både på BI og NTNU. Den største forskjellen på skolene du nevner her er vel det faglige innholdet, størrelsen og studiemiljøet. På Markedshøyskolen er markedet i fokus og vi har mindre økonomiske fag. Det er bare 1200 studenter på skolen, og har små klasser til å være en høyskole, slik at vi får bedre kontakt med hverandre i klassen og foreleserne. Når det gjelder jobb etter studiet, tror jeg personlig at man må jobbe litt ekstra for å få drømmejobben, uansett hva du velger å studere. Hvis du står mellom tre såpass ulike studier/skoler, må du kanskje også tenke på hva du selv ønsker i forhold til jobb etter endt udannelse. På MH har muligheten til å engasjere deg i Studentunionen og andre frivillige verv på MH. Dessuten kan du velge å ta spesialisering eller reise på utveksling. Det er god kontakt med næringslivet og flere sommer og- deltidsjobber utlyses til studentene. Alt dette er jo bra å ha på CVen J Ang. å betale for studier. Det er jo en valgmulighet. Vi er ganske heldig som har muligheten til å velge helt selv hva og hvor vi ønsker å studere. Ikke minst at også at vi har Lånekassen som gjør det mulig for mange å ta høyere utdanning. Slik jeg ser det betaler jeg for ekspertisen til foreleserene, merkenavnet til skolen og at skolen setter meg i fokus slik at jeg gjør det bra! Blant annet ved at jeg kan når som helst banke på døra til foreleserene mine å spørre de om hjelp. Selv har jeg deltidsjobb i administrasjonen på skolen, og skal blant annet arrangere Åpen dag hvor nye studenter kan få mer informasjon. Du må gjerne besøke oss på den 24.mars kl. 18.00 – ta med en venn å se hvordan vi har det her, hils på de ansatte og foreleserene, snakk med studenter og møt andre som vurderer å begynne her til høsten. Ellers må du gjerne ta kontakt med en av oss studentambassadører, for å få mer veiledning om du ønsker det : ) Kontaktinfo finner du på www.mh.no Hilsen Marit Lenke til kommentar
ehs5 Skrevet 15. mars 2011 Del Skrevet 15. mars 2011 Wow, kjempesvar, virkelig! Mine tanker er disse: Det positive med markedsføring på markedshøgskolen er nettopp pga det er små klasser. Læreren lærer å kjenne deg som person, hvor intellektuel du egentlig er og dine personlige egenskaper. ikke bare fra papiret(innleveringer) som kan gi et feil inntrykk. Ja, alle mener at det er bare ting på papiret som teller. Det skal ikke være slik at lærere gir deg karakterer etter hvor godt de kjenner deg, men det er litt sånn, desverre. selv om det er feil. Men hvis en lærer synes du har en kjempe personlighet som passer til markedsføring, og som ikke kommer så godt frem på papiret har jeg en følelse av at det trekker positivt. Samtidig så er det ikke litt mere praktiske emner på markedshøgskolen. Det positive med BI er at jeg føler det er en mere trygg og stabil skole, som kanskje gir bedre jobber. og som du sier har man valg emner der. Det negative vil da være at det er store forelesninger osv. mye blir så anonymt har jeg følelsen av. Samtidig så ser jeg det er forkurs i matte, regnskap. Flere økonomi emner, jeg er ikke veldig flink til matte eller budsjettering(dette vet jeg fordi jeg går årsstudium i bedriftsøkonomi) Ellers vurderer jeg som sagt også administrasjon og ledelse, litt pga det er gratis. men også fordi jeg liker administrerende oppgaver osv. Så valget er vanskelg. jeg vet ikke hva som passer meg best; Administrasjon og ledelse - markedsføring. Du har et godt poeng med dette med små klasser, men setter læreren noen karakterer da? Regner med at også på markedshøyskolen er eksamener anonyme, og da har det plutselig ingenting å si at du kjenner læreren på et mer personlig plan. Selvfølgelig vil du få bedre oppfølging, det er helt sant. På første året på BI kan det fort være 400-600stk på en forelesning om salen er full. Men det betyr ikke at det ikke er lov å rekke opp hånda. Hvis du ikke er fan av matte eller budsjettering, og heller kan tenke deg litt mer "flytende" fag hvor ikke alt er svart på hvitt med eksakte fasiter, høres det vel ut som markedsføring er et bedre valg enn administrasjon og ledelse. Lenke til kommentar
UltraLyd Skrevet 15. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2011 Jo ja, du har helt rett i det du sier! Men nå har jeg plukket ut de "værste" fagene fra admin og ledelse fra HiO og de "værste" fagene fra markedsføring fra BI, og sammenliknet. Og egentlig så har markedsføring flere, hva skal jeg si.. "regnskapsføring" emner enn admin og ledelse. Disse er de fagene som har matte i admin og ledelse: Regnskap, budsjettering og resultatstyring (10) Samfunnsøkonomi (10) Økonomistyring i offentlig sektor (15) Samfunnsøkonomi er ikke fullt så vanskelig. Dette er fra andre året, første året var greit. Ser du på markedsføring fra første og andre året har du faktisk flere emner som innebærer matte Og til slutt har du jo admin og ledelse UiO, der er det så og si ingen emner med matte i.. Men la oss si jeg tar admin og ledelse på HiO. er det mulig å ta en master på BI, eller et annet privat gymnas? hvordan fungerer det egentlig. Lenke til kommentar
ehs5 Skrevet 15. mars 2011 Del Skrevet 15. mars 2011 Ok, jeg hadde ikke akkurat satt meg veldig godt inn i pensumet til Adm & Ledelse på HiO. Mtp på spørsmålet ditt om mastergrad, det kan vel kanskje hende det er mulig om du har de riktige fagene/tar opp aktuelle fag på BI, men jeg aner ikke altså. Ville hørt med skolene om dette. Lenke til kommentar
_student Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 Hei, jeg kan svare deg litt på forskjellene mellom markedsføring og markedskommunikasjon. Markedsføring er et mye bredere studie, men du velger spesialisering underveis. Man lærer blant annet om kartlegging av kundens behov, utforme produkter og prissetting. Markedskommunikasjon er noe snevrere, og har færre studenter. Det retter seg mer inn mot merkevarebygging og handler om å bygge identitet for et produkt (eller bedrift, men da beveger man seg inn på PR.) Ellers kan jeg si at BI har et veldig godt fagmiljø med god kontakt med næringslivet og dyktige gjesteforelesre. Som andre sier, så kan du jo ta turen innom for å se på skolen. Åpen Dag har vært, men kanskje du får et inntrykk på Facebook-siden der du kan se filmer og bilder: http://www.facebook.com/HandelshoyskolenBI Lenke til kommentar
samba123 Skrevet 10. mars 2016 Del Skrevet 10. mars 2016 (endret) Universitet > BI > MH. Universitet > Høyskole MH/HK var tidligere en drittskole. Hvilket nivå skolen holder i dag vet jeg ikke. Men jeg har fortsatt inntrykk av at det først og fremst er en mingleplass (tulleskole). Nivåforskjellen fra MH til universitet er enorm. Endret 10. mars 2016 av samba123 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå