Gå til innhold

Ny kontor/spill pc med to skjermer 11k+

Anbefalte innlegg

Hei,

Behøver en ny hjemme pc som primært skal brukes til jobbing men også litt fritids aktiviteter, dvs spilling(DA2, WoW, CoD etc). Må ha to skjermer. Noe spesielt jeg burde legge vekt på av hardware? Hvordan påvirkes ytelsen når jeg kjører spill i windowmode samtidig med andre aktiviteter løpende på den andre skjermen vs bare i bakgrunnen på en skjerm?

Kikket på noen av komplett sine standard pakker, feks Komplett Home i50. Tenkte å kaste på en ssd hd i tillegg.

Finnes det noen bedre alternativer som burde passe meg bedre? Har ikke noe imot om å legge til noen ekstra lapper om det kan forsvares.

Setter pris på all hjelp.

Takker på forhånd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du ha alt, inkludert tastatur, mus, høyttalere, operativsystem, to skjermer og maskinvare for under 11000? Har du lyst til å bygge PC-en selv eller vil du at den skal være ferdigbygget? Greit å vite før man skal lage et forslag til oppsett :)

Lenke til kommentar

Beklager om jeg var uklar. Foretrekker å slippe arbeidet ved å bygge opp en pc selv, selv om dette kan spare meg for noen kroner. Derfor jeg nevnte komplett sitt tilbud. Om ingen av komplett sine pakker skulle passe, skulle jeg nok ikke ha noe problem med å bygge min egen maskin.

Har dog null erfaring hva som faktisk kreves utenom en ekstra utgang når det gjelder flere skjermer og grafikk kort. Er en ekstra skjerm noe som man helst unngår eller har det lite påvirkning for valg av skjermkort og prosessor kraft?

Endret av freddiB
Lenke til kommentar

Maskinen du lenket til er grei nok, men du har ikke muligheten til å velge et bedre grafikkort, og det er dette som helt klart vil være det svakeste leddet i maskinen din ved spilling. Du vil nok kunne få et mye bedre oppsett dersom du hadde bygget selv, men det hadde sannsynligvis blitt litt dyrere.

Ellers vil jeg anbefale deg å oppgradere CPU til i5-2500. Jeg vil også anbefale deg å bytte ut grafikkortet med et XFX Radeon HD 5770.

Med dette grafikkortet kjøper du rett og slett bare to skjermer og kobler dem til. Det er mulig du må aktivere den andre skjermen i samme kontrollpanel du bruker for å endre skjermoppløsning.

Du vil nok oppleve en noe dårligere ytelse hvis du kjører et spill på en skjerm og viser skrivebordet på en annen, tilsvarende den ytelsen du ville fått hvis du spilte et spill i "windowed mode" med Aero og liknende aktivert samtidig som spillet kjørte. Forskjellen er ikke veldig stor, og det går jo fort å aktivere/deaktivere en skjerm uansett hvis det skulle vise seg å være et problem.

På den maskinen du lenket til vil jeg anbefale Corsair SSD Performance 3 Series med den størrelsen du føler er best. Du kan eventuelt velge C300 i stedet, den er merkbart tregere, men også en del billigere.

Hvis du dog vil se hva slags oppsett du kan få dersom du bygger selv, så kan jeg prøve å få satt noe sammen :)

Skal du forresten også ha begge skjermene, mus, tastatur og Windows i tillegg, og skal dette også være en del av budsjettet ditt på 11000?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Akkurat et slikt svar jeg var ute etter, tusen takk!

Om du hadde orket å sette sammen et alternativ for bygging hadde det vært veldig interessant!

Windows, office og en skjerm må jeg nok ha med.

Edit: Om det skulle en eller to tusen kroner over den summen jeg satt i overskriften, er ikke det noe krise. Vet ikke ikke hvor mye ytelse det eventuelt utgjør for skjermkort/cpu?

Endret av freddiB
Lenke til kommentar

Forslag til PC i deler:

http://www.komplett.no/k/cart.aspx?mode=share&ShoppingListId=905443

Legg til skjerm, http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=477711

Totalt 11500

Kjøp kabinett, Office, Windows 7 og DVD-brenner fra Dustin home i stedet for Komplett og spar ca 400kr:

Kabinett: https://www.dustinhome.no/pd_5010465123.aspx

Office: https://www.dustinhome.no/pd_5010456480.aspx

Windows 7: https://www.dustinhome.no/pd_5010332783.aspx

DVD-brenner: https://www.dustinhome.no/pd_5010330472.aspx

Det ble NESTEN innenfor budsjettet!

Kabinett

Kabinettet er det samme som i50. Dette er et veldig stillegående kabinett, men likevel god lufting. Komplett har ikke den svarte versjonen, så da valgte jeg en annen farge. Søk "Define R3" på Dustinhome for å se de andre fargene du kan få kabinettet i.

Grafikkort

Grafikkortet har jeg ikke noe problem med å anbefale: Dette vil kjøre alt av nyere spill veldig bra, og har nok 100% bedre ytelse enn en GTS 450 eller Radeon HD 5770. Støtter 2 skjermer og har VGA, DVI og HDMI-kontakter.

Strømforsyning

Strømforsyningen er stillegående og mer enn stor nok - den er dog på tilbud på Komplett, så du betaler ikke for mye her. Men hvis du absolutt vil spare 250 kr kan du kutte her (men det er lite å hente, så jeg anbefaler å holde deg til M700!).

Hovedkort

Hovedkortet støtter massevis av fremtidige utvidelser skulle du trenge det, men selv med dette oppsettet er det et bra valg - men her kan du også kutte ca 200 kr hvis du absolutt vil spare penger (jeg ville dog foretrukket P8P67 Pro!).

RAM trenger ingen forklaring - det er minimal forskjell i ytelse om du velger dyrere brikker, så da er det bare å ta det billigste.

Prosessoren er en i5-2500k - blant det beste du kan få i dag, og likevel rimelig. I motsetning til i5-2500, kan denne lett overklokkes for å få litt ekstra kraft fra maskinen, og tar jeg ikke feil har hovedkortet medfølgende verktøy som gjør dette veldig lett.

SSD

C300 er en jevnt over god SSD som gir deg bra ytelse for penga. Her kan du velge å bytte den ut med en Corsair SSD Performance 3 Series, se forklaringa i min forrige post. Hvis du vil doble størrelse på SSD (120GB), så vil du også mye høyere ytelse, og da anbefaler jeg OCZ Vertex 3 til 2040kr (helt ny, kommer i salg 22. mars) eller Intel SSD 510 Series 120GB til 2200,- hvis du vil ha det med en gang.

Min anbefaling på SSD er en Vertex 3 120GB. Da får du god plass til alle programmene du bruker på SSD-en. Spill tror jeg du likevel bør installere på harddisken, med mindre det er ett eller to spill du spiller hele tiden.

Jeg liker å anbefale folk å prøve å bygge maskinen sin selv - du kjenner en selvbygd PC bedre siden du har satt sammen alle delene selv - og vil føle deg tryggere på å kun gjøre en delvis oppgradering i fremtiden i stedet for å kjøpe alt nytt. Du må selvfølgelig ta deg 1-2 timer for å bygge den, og så må du selvfølgelig tørre å røre det som skal være komponenter i en PC!

Edit: Om det skulle en eller to tusen kroner over den summen jeg satt i overskriften, er ikke det noe krise. Vet ikke ikke hvor mye ytelse det eventuelt utgjør for skjermkort/cpu?

Mye, veldig mye! Se sammenlikning her: http://www.anandtech.com/bench/Product/316?vs=330

Endret av Mathias-S
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Wow, her har du lagt ned litt arbeid. Takk så mye!

Blir fort noen kroner ekstra om man kjøper alt det du anbefaler. 14.112 bare i fra komplett om jeg leser riktig? Men kan virke som det er verdt pengene utifra det du har skrevet og den siste linken der.

Den nye SSD disken du nevner kan jo være verdt å vente litt på. Virker utifra overføringshastigheten helt brutalt mye bedre enn alt annet jeg har sett tidligere. Et must!

Lenke til kommentar

Wow, her har du lagt ned litt arbeid. Takk så mye!

Blir fort noen kroner ekstra om man kjøper alt det du anbefaler. 14.112 bare i fra komplett om jeg leser riktig? Men kan virke som det er verdt pengene utifra det du har skrevet og den siste linken der.

Den nye SSD disken du nevner kan jo være verdt å vente litt på. Virker utifra overføringshastigheten helt brutalt mye bedre enn alt annet jeg har sett tidligere. Et must!

Har hjulpet mange med pc-er i det siste, så har etter hvert noen "standardoppsett" som jeg tilpasser den individuelle. :)

Men hvis du syntes 14000 er litt mye, så kan du jo alltids kutte litt her og der hvis det skulle bli for dyrt. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...