FredrikMH Skrevet 14. mars 2011 Del Skrevet 14. mars 2011 Jeg har veldig lyst til å lære et nytt språk, men jeg greier aldri å bestemme meg for hvilket. Jeg snakker idag norsk som morsmål, og jeg lærer fransk og engelsk på skolen. Jeg vil også lære et språk som ikke er så veldig utbredt, og gjerne med lite litteratur, slik at jeg selv kan kose meg med noen små oversettelser senere, når jeg har blitt flinkere i språket. Det skulle også gjerne vært et språk som ikke har så alt for komplisert uttale, slik at jeg fort kommer inn i systemet og kan lese det. Jeg har en enorm interesse for språk, og har studert smått veldig mange språk. Alt fra nordsamisk til thai. Har du noen forslag så kom med det, og gjerne en begrunnelse. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 14. mars 2011 Del Skrevet 14. mars 2011 Spansk og portugisisk. Begge språk har rikholdig literatur helt tilbake til før den tid vi i Norge dro i viking. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 14. mars 2011 Del Skrevet 14. mars 2011 vet, men det er ikke til å stikke under en stol at det er et av de mest brukte språkene i verden ved siden av engelsk, fransk og mandarin. Lenke til kommentar
PolarCow Skrevet 14. mars 2011 Del Skrevet 14. mars 2011 Jeg vil også lære et språk som ikke er så veldig utbredt, og gjerne med lite litteratur, slik at jeg selv kan kose meg med noen små oversettelser senere, når jeg har blitt flinkere i språket. vet, men det er ikke til å stikke under en stol at det er et av de mest brukte språkene i verden ved siden av engelsk, fransk og mandarin. Det var vel et språk med lite utbredelse TS ønsket? Antar at det er en del språk i Amasonas som ennå ikke er oppdaget, i bruk hos indianerstammer der, men dette blir kanskje i overkant lite utbredt igjen. Hva med Esperanto? Verdensspråk, men ingen som bruker det... Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 15. mars 2011 Del Skrevet 15. mars 2011 Det var vel et språk med lite utbredelse TS ønsket? det var det men jeg synes det er visse "basisspråk" en bør lære seg før en begynner med språk som er mindre utbredt. Lenke til kommentar
PolarCow Skrevet 15. mars 2011 Del Skrevet 15. mars 2011 Det var vel et språk med lite utbredelse TS ønsket? det var det men jeg synes det er visse "basisspråk" en bør lære seg før en begynner med språk som er mindre utbredt. Helt enig, alltid greit å kunne enkelte språk først, for deretter lettere å gå derifra over til andre... Man kan jo alltids jobbe seg nedover språktreet? Lenke til kommentar
Cazzo Grande Skrevet 24. mars 2011 Del Skrevet 24. mars 2011 Da jeg bestemte meg for å lære italiensk var det rett og slett fordi jeg synes språket er stilig, men det har jo veldig mye litteratur. Italiensk har veldig lett uttale også, men portugisisk er et språk du kanskje burde vurdere. Jeg har i hvertfall tenkt til å lære meg det, det er relativt lite, men veldig stilig. Særlig brasiliansk portugisisk. Uttalen vet jeg riktignok ikke noe om, men det er nok lettere enn fransk. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 24. mars 2011 Del Skrevet 24. mars 2011 Portugisisk er blandt de 10 mest brukte språkene i verden så det er da ikke så lite. Lenke til kommentar
Cazzo Grande Skrevet 25. mars 2011 Del Skrevet 25. mars 2011 Portugisisk er blandt de 10 mest brukte språkene i verden så det er da ikke så lite. Er det virkelig det? Jeg trodde det bare var Brasil og Portugal (og noen småøyer) som brukte det. Da er det vel fordi Brasil har så mange mennesker? Språket er vakkert ikke destomindre, men dersom trådstarter er ute etter å lære et lite språk er vel kanskje ikke portugisisk språket da. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 25. mars 2011 Del Skrevet 25. mars 2011 Nordsamisk er gratis å lære seg via Folkeuniversitetet så lenge du tar eksamen. Jeg tror det er brevkurs, slik at selv om det er Folkeuniversitetet i Tromsø som har kurset så burde det gå bra. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 25. mars 2011 Del Skrevet 25. mars 2011 (endret) Er det virkelig det? Jeg trodde det bare var Brasil og Portugal (og noen småøyer) som brukte det. Da er det vel fordi Brasil har så mange mennesker? Språket er vakkert ikke destomindre, men dersom trådstarter er ute etter å lære et lite språk er vel kanskje ikke portugisisk språket da. Det er det eneste offisielle språket i Angola, Brasil, Guinea-Bissau, Kapp Verde, Mosambik, Portugal og São Tomé og Príncipe, og er et av flere offisielle språk i Macau, Øst-Timor og Ekvatorial-Guinea. Hvor mange som snakket der avhenger av hvilkene kilder du bruker men det er cirka 200 millioner brukere som snakker portugisisk, noe som gjør det til det sjette eller syvende mest talte språk i verden (litt avhengig av hvilke kilder du bruker). Flesteparten av disse bor i Sør-Amerika. Her kan du se en liste over de mest brukte språkene i verden hos Wikipedia. Galisisk (det språket som snakkes i den nordvestligste delen av Spania) er det språket som ligger nærmest portugisisk og siden Galicia er delt fra Portugal har Galisisk og portugisisk fått enkelte forskjeller, blandt annet i uttalen. Endret 25. mars 2011 av ilpostino Lenke til kommentar
Zaftig Skrevet 25. mars 2011 Del Skrevet 25. mars 2011 Irsk er ganske stilig, eller Frisisk? Begge språkene har ca 1 000 000 flytende brukere og er fra Europa så er nok endel litteratur. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 25. mars 2011 Del Skrevet 25. mars 2011 eller hva med Arameisk? Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 25. mars 2011 Del Skrevet 25. mars 2011 Baskisk er jo relativt sært da, siden sjeldenhet var et krav. Lenke til kommentar
Niggerslaughter Skrevet 25. mars 2011 Del Skrevet 25. mars 2011 Arabisk du må lære,ja. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå