olegunnaro Skrevet 14. mars 2011 Del Skrevet 14. mars 2011 (endret) Hei Driver sånn smått og planlegger hva jeg skal gjøre i sommer - burde egentlig ha skaffa meg en jobb. Men jeg vil se litt mer av verden, gjerne så raskt som mulig. I vår drar jeg til India med skola, og til neste vinter planlegger jeg minst fire uker på Cuba (eller et annet spansktalene land, har ikke bestemt meg enda) for å lære meg spansk. Så Europa blir prioritet i sommer. Skal uansett på Roger Waters-konsert den 16. juni i Berlin, så tenkte å ta ~ti dager med interrailing rundt om i fastlandseuropa før jeg setter snuten mot Danmark og Roskilde. Etter det må jeg nesten få med meg sommerens vakreste eventyr - Trænafestivalen. Så da tenkte jeg å komme meg billigst mulig oppover til Nord-Norge. Mulig jeg låner bil fra Trondheim, så kjører til Mo i Rana (bor gratis begge plassene) så kjører sørover til Tronheim igjen via Sverige før jeg leverer fra meg bilen igjen der. I slutten av juli er jeg invitert med familien til England. Tenkte å kanskje kjøpe ny interrailbillett (denne gangen 10 reisedager i løpet av 22 dager) og ta toget fra England og så sørover i Europa. Kanskje innom Italia en tur ellerno. I interrailbilletter blir det da rundt 3500kr. Festivalpass tar jeg utenom, da de delvis er betalt allerede. Fra Roskilde til Trondheim er jeg litt usikker på hva det vil koste, men 299-togbilletter fra Oslo er iallefall mulig. Må nok beregne et par tusen i bensinpenger Trondheim-Mo i Rana-Trondheim (via Sverige på retur). Totale reisekostnader burde jeg greie å holde under 10 000 (inkludert reising i England + Eurostar til Frankrike). Så spørs det hvor mye jeg må beregne å betale for å bo+mat? Tenker jeg reiser med et lite telt - og et litt større et når jeg kjører bil. Tenker at fem tusen nok blir litt for lite, men opp mot 10 000 burde vel kanskje holde? Får sannsynligvis gjort noen strøjobber her og der i mai fram mot jeg reiser i juni og etter Træna+Sverige. Men tenker uansett å selge unna alt jeg ikke kan ha med meg når jeg skal studere til høsten. TV og stereoanlegg har jeg uansett ikke brukt siden jeg begynte på skola i år - og kommer neppe til å ha mye mer plass til høsten. Setter pris på tanker rundt reiseplan (i den grad jeg har det) og økonomi. Endret 14. mars 2011 av Ole_Gunnar Lenke til kommentar
do_or_die Skrevet 14. mars 2011 Del Skrevet 14. mars 2011 Klepp deg og få deg en jobb hippie 1 Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 14. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2011 Klepp deg og få deg en jobb hippie Hihi, er da bedre å se nye plasser? Lenke til kommentar
BlueCreature Skrevet 14. mars 2011 Del Skrevet 14. mars 2011 Har også planer om noe lignende i sommer. Av nyskjerrighet, hvor gammel er du? Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 14. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2011 Er tyve. Hvordan ser din reiserute ut? Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 14. mars 2011 Del Skrevet 14. mars 2011 10k, ca en mnd i Europa, mat og teltplass. Oppfattet rett? Skulle tilsvare ca 40 euro om dagen; du får stort sett en seng på et hostel for 20, det lar seg jo helt fint gjøre å bruke den andre halvparten til resten. Hvor mye du sparer på å reise med telt vet jeg ikke; husk at få land har like liberale lover på slikt som Norge. Avhenger også mye av hvor du er -- lengre øst krever mindre cash. Tog til Frankrike kan bli dyrt om du ikke booker en stund på forhånd og/eller er veldig fleksibel. Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 14. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2011 (endret) 10k, ca en mnd i Europa, mat og teltplass. Oppfattet rett? Skulle tilsvare ca 40 euro om dagen; du får stort sett en seng på et hostel for 20, det lar seg jo helt fint gjøre å bruke den andre halvparten til resten. Hvor mye du sparer på å reise med telt vet jeg ikke; husk at få land har like liberale lover på slikt som Norge. Avhenger også mye av hvor du er -- lengre øst krever mindre cash. Oppfattet rett! Tenkte litt på det med teltlover ja - kan hende jeg dropper det og heller går for hosteller. Noen som har erfaring med couchsurfing? Tog til Frankrike kan bli dyrt om du ikke booker en stund på forhånd og/eller er veldig fleksibel. Må avtale litt med kjenninger i England, men skal ikke se bort i fra at jeg booker på forhånd - eller rett og slett finner meg en billig flybillett fra London til kontinentet en plass. Men vil gjerne en snartur innom Paris uansett da... Edit: Sjekka Eurostar - koster 41.50 euro fra London til Paris den 30. juni. Er ikke lagt ut billetter for juli/august enda. Så er jo iallefall ikke superdyrt med tog. Endret 14. mars 2011 av Ole_Gunnar Lenke til kommentar
BlueCreature Skrevet 15. mars 2011 Del Skrevet 15. mars 2011 Min reiserute er litt usikker enda, men har planer om å dra til skotland på skolering. Da vil reiseruten min gå gjennom europa og til frankrike, så for å dra over til england -så til stoppestedet skotland. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 15. mars 2011 Del Skrevet 15. mars 2011 Noen som har erfaring med couchsurfing? Ja. Godt tiltak hvis du bruker det for å møte mennesker og er villig til å legge litt tid og energi i det, men om du sparer noe særlig med penger på det tviler jeg kanskje litt på. (Med mindre du er den som alltid sniker deg unna før det er din tur til å betale. Slike finnes det flere av enn jeg har sans for.) Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 15. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2011 Er nok heller den som legger ut - og aldri får samla inn penger fra de andre... Men er jo glad i møte nye mennesker da - noe man erfaringsmessig også gjør på hosteller. Må vel prøve meg på litt couchsurfing også tenker jeg. Tenker litt på hva jeg skal dra med meg. Vurderer å droppe speilrefleks og heller ta med Olympus Trip 35 og en neve negativfilm. Iallefall i Berlin + Roskilde + Træna. Men samtidig har jeg jo heller aldri hatt dårlige erfaringer med å dra med meg dyrt fotoutstyr på festligheter... Hmm. Lenke til kommentar
bombybjorn Skrevet 6. mai 2011 Del Skrevet 6. mai 2011 Dersom det er mulig så holde deg unna Frankrike med interrailbilletten. De har kun hurtigtog i frankrike og disse koster mye ekstra. I tillegg må du reservere på forhånd og det er ofte fullt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå